پرورش گل سینگونیوم و شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد بهتر این گیاه

پرورش گل سینگونیوم و شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

3

1402/6/15

14:11


گل سینگونیوم یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. این گیاه زیبا و همیشه سبز با نور کم سازگاری زیادی دارد از این رو برای نگهداری و پرورش در آپارتمان گزینه مناسبی خواهد بود. گل سینگونیوم یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا هم شناخته می شود که معمولا هر منزلی به آن نیاز دارد. به این ترتیب اگر علاقمند به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی بوده و در این زمینه مبتدی هستید توصیه می شود با پرورش گل سینگونیوم این کار را شروع کنید. این گیاه رشد سریعی دارد و می توان به قلمه زدن آن را به راحتی تکثیر نمود تا بیش از حد رشد نکند. این گیاه بسیار مقاوم با محیط اطرافش سازگاری بالایی دارد. گیاهشناسی گل سینگونیوم گل سینگونیوم یکی از گیاهان بالارونده بومی مکزیک می باشد. اگر به رشد عمودی بالای این گیاه علاقه ندارید می توانید ساقه های آن را کوتاه نمایید. این گیاه بسیار مقاوم بوده و هر شرایطی را تحمل کرده و به رشدش ادامه می دهد. گل سینگونیوم اگر در فضای باز و طبیعت رشد کند ارتفاع آن به چندین متر هم خواهد رسید. این گیاه برگ های پهن با رگه های زرد دارد و معمولا به رشد افقی تمایل زیادی دارد. ساقه های گل سینگونیوم بسیار نرم بوده و با توجه به رشد بالا رونده اش باید تکیه گاهی برای آن ایجاد شود تا ساقه ها نشکنند. این گیاه تا در سنین جوانی پر برگ بوده و زیبایی خاصی دارد ولی با افزایش سن برگ ها را از دست داده ساقه ها بلند و بدون برگ می شود که ظاهر گیاه را ناخوشایند می نماید. بنابراین از ساقه های بلند گل سینگونیوم برای قلمه زدن آن استفاده کنید. قابل ذکر است سینگونیوم به فیلودندرون شباهت بسیاری دارد. برای تشخیص آن ها به نوک برگ گیاه دقت کنید. نوک برگ سینگونیوم تیز بوده و در نزدیکی محل اتصال به دمبرگ، شکل برگ تغییر یافته و به دو بخش تقسیم می گردد که در انتها به گوش خرگوش شبیه می شود. از این رو به آن برگ خرگوشی نیز اطلاق می شود. گل سینگونیوم در انواع سبز، ابلق، مینیاتوری، صورتی و قرمز وجود دارد. همانطور که اشاره شد این گیاه زیبا و سریع الرشد بوده و پر از شاخ و برگ متراکم است که سبب افتادگی آن می شود. برای داشتن گیاهی متراکم و زیبا بهتر است از افتادگی ساقه ها جلوگیری و آن را مورد هرس قرار دهید. در زمان هرس می توانید گل سینگونیوم را تکثیر نموده و آن را در چند گلدان کوچک قرار دهید. تکثیر این گیاه توسط ریشه زایی قلمه ساقه صورت می گیرد و کار راحتی است.

گل سینگونیوم سازگاری زیادی با نور کم دارد و این موضوع آن را به یک گزینه مناسب برای نگهداری و پرورش در آپارتمان تبدیل کرده است. این گیاه همیشه سبز و زیبا تصفیه کننده هوا نیز شناخته می شود. اگر مایلید تا با شرایط نگهداری و پرورش گل سینگونیوم آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

نگهداری و پرورش گل سینگونیوم

گل سینگونیوم یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. این گیاه زیبا و همیشه سبز با نور کم سازگاری زیادی دارد از این رو برای نگهداری و پرورش در آپارتمان گزینه مناسبی خواهد بود. گل سینگونیوم یکی از گیاهان تصفیه کننده هوا هم شناخته می شود که معمولا هر منزلی به آن نیاز دارد.

به این ترتیب اگر علاقمند به نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی بوده و در این زمینه مبتدی هستید توصیه می شود با پرورش گل سینگونیوم این کار را شروع کنید. این گیاه رشد سریعی دارد و می توان به قلمه زدن آن را به راحتی تکثیر نمود تا بیش از حد رشد نکند. این گیاه بسیار مقاوم با محیط اطرافش سازگاری بالایی دارد.

گیاهشناسی گل سینگونیوم

گل سینگونیوم یکی از گیاهان بالارونده بومی مکزیک می باشد. اگر به رشد عمودی بالای این گیاه علاقه ندارید می توانید ساقه های آن را کوتاه نمایید. این گیاه بسیار مقاوم بوده و هر شرایطی را تحمل کرده و به رشدش ادامه می دهد. گل سینگونیوم اگر در فضای باز و طبیعت رشد کند ارتفاع آن به چندین متر هم خواهد رسید.

این گیاه برگ های پهن با رگه های زرد دارد و معمولا به رشد افقی تمایل زیادی دارد. ساقه های گل سینگونیوم بسیار نرم بوده و با توجه به رشد بالا رونده اش باید تکیه گاهی برای آن ایجاد شود تا ساقه ها نشکنند. این گیاه تا در سنین جوانی پر برگ بوده و زیبایی خاصی دارد ولی با افزایش سن برگ ها را از دست داده ساقه ها بلند و بدون برگ می شود که ظاهر گیاه را ناخوشایند می نماید.

بنابراین از ساقه های بلند گل سینگونیوم برای قلمه زدن آن استفاده کنید. قابل ذکر است سینگونیوم به فیلودندرون شباهت بسیاری دارد. برای تشخیص آن ها به نوک برگ گیاه دقت کنید. نوک برگ سینگونیوم تیز بوده و در نزدیکی محل اتصال به دمبرگ، شکل برگ تغییر یافته و به دو بخش تقسیم می گردد که در انتها به گوش خرگوش شبیه می شود.

از این رو به آن برگ خرگوشی نیز اطلاق می شود. گل سینگونیوم در انواع سبز، ابلق، مینیاتوری، صورتی و قرمز وجود دارد. همانطور که اشاره شد این گیاه زیبا و سریع الرشد بوده و پر از شاخ و برگ متراکم است که سبب افتادگی آن می شود. برای داشتن گیاهی متراکم و زیبا بهتر است از افتادگی ساقه ها جلوگیری و آن را مورد هرس قرار دهید.

در زمان هرس می توانید گل سینگونیوم را تکثیر نموده و آن را در چند گلدان کوچک قرار دهید. تکثیر این گیاه توسط ریشه زایی قلمه ساقه صورت می گیرد و کار راحتی است.

شرایط محیطی مورد نیاز گل سینگونیوم

از جمله شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش گل سینگونیوم عبارت است از:

نور

گل سینگونیوم به نور کمی نیاز دارد و کافی است گلدان آن در محلی قرار گیرد که تنها با نور خورشید روشن می شود. آفتاب مستقیم سبب سوختگی نوک برگ های گیاه می شود. به علت این که گل سینگونیوم در مقابل نور کم مقاوم بوده و به نور مستقیم نیاز ندارد به این ترتیب برای مکان هایی مانند دفتر کار، راه پله های نور گیر خیلی مناسب خواهد بود.

البته منظور از نور کم این نیست که کلا به نور نیاز نداشته باشد بلکه گل سینگونیوم به نور غیر مستقیم و ملایم علاقه داشته و رشد خوبی دارد. در صورتی که نور بیشتر ولی غیر مستقیم خورشید را دریافت کند، میزان رشد گیاه بهتر هم می شود. دقت کنید کمبود نور در گونه های سبز گل سینگونیوم موجب تیره شدن برگ ها و در گونه صورتی موجب سبز شدن برگ ها می گردد.

به این ترتیب زیبایی رنگ سبز روشن در گونه های سبز و زیبایی رنگ صورتی خوشرنگ در گونه های صورتی گل سینگونیوم کاهش می یابد.

آبیاری

در فصل گرما گل سینگونیوم به سه مرتبه آبیاری نیاز دارد و در زمستان به علت شروع خواب این گیاه بایستی هفته ای یک مرتبه مورد آبیاری قرار گیرد. در ضمن غبارپاشی روی برگ ها سبب شادابی گیاه می گردد. قابل ذکر است بین دو آبیاری سطح خاک باید خشک باشد.

این گیاه به هفته ای یکبار آبیاری نیز مقاوم است. در زمستان یک بار در هفته با آب ولرم آبیاری شود. آبیاری زیاد از حد برای گیاه مضر بوده و بهتر است با آب چند ساعت مانده در محیط گیاه را آبیاری تا لبه های برگ قهوه ای نشوند.

خاک

برای پرورش گل سینگونیوم سبز می توان از ترکیبات سبک نظیر پیت ماس، کمپوست و ماسه برای خاک استفاده کرد. در مورد گل سینگونیوم صورتی خاک اسیدی را ترجیح می دهد. از این رو می توان در ترکیبات خاک این نوع از گل سینگونیوم اسید هیومیک استفاده که در تثبیت رنگ صورتی آن ها موثر می باشد.

کود

کود دهی گل سینگونیوم در فصل گرم مانند بهار و تابستان انجام شود. برای این کار از کودهای مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی نظیر کود سه بیست بر اساس دستور درج شده روی بسته بندی آن هر ماه یک بار استفاده و گیاه را تغذیه نمود.

تعویض گلدان

در پرورش گل سینگونیوم به دلیل رشد آهسته آن، به تعویض هر ساله گلدان آن نیاز نیست. به طور معمول هر ۲-۳ سال یک مرتبه می توان گلدان آن را فقط با یک سایز بزرگتر تعویض نمود. بهترین فصل برای انجام این کار نیز فصل بهار می باشد.

دما

در زمستان گلدان نباید در شرایط دمایی خیلی سردی قرار گیرد. درجه حرارت مناسب برای نگهداری گل سینگونیوم در زمستان حدود ۱۵ درجه سانتی گراد می باشد. ولی در تابستان گرمای بیشتر از ۲۱ درجه سانتی گراد ممکن است آزار دهنده شود و در اثر آن برگ ها قهوه ای و دچار سوختگی گردند.

در این حالت باید برگ های قهوه ای را قیچی نموده و گلدان گل سینگونیوم را به محلی خنک انتقال داده و مورد آبیاری بیشتر قرار دهید.

تمیز کردن برگ ها

برای تمیز کردن برگ های گل سینگونیوم می توانید از دستمال مرطوب جهت پاک سازی گرد و غبار آن استفاده کنید. در صورت لزوم برای این کار می توانید از پارچه نرم یا اسفنج مرطوب استفاده کنید. از مواد براق کننده شیمیایی برای این کار استفاده نکنید. ضمنا غبارپاشی برای تمیز کردن برگ ها کافی می باشد.

تکثیر گل سینگونیوم

برای تکثیر گل سینگونیوم می توانید اواخر بهار یا اوایل تابستان از قلمه ساقه هایی دارای ریشه های هوایی یا قلمه های با ریشه خفته استفاده کنید. قلمه ها را از نوک ساقه به طول ۸-۱۰ سانتی متر و زیر گره برش زده و برگ های انتهای قلمه را حذف نمایید. بعد قلمه را در گلدانی حاوی مخلوط ماسه، خاک، خاکبرگ، پیت موس، شن و پرلایت بکارید.

در صورت نداشتن امکانات گلخانه ای، کیسه پلاستیکی شفافی روی گلدان کشیده تا رطوبت در اطراف قلمه ها باقی مانده و گلدان را در مکانی روشن بدور از نور خورشید نگهداری نمایید تا قلمه ها دچار تنش خشکی نشوند. ۴-۶ هفته زمان می برد که قلمه ها ریشه داده و بعد از طی این مدت زمان می توانید کیسه پلاستیکی را از روی گلدان دارای قلمه بردارید.

یک ماه صبر کرده و در صورت لزوم از کودهای محلول هر ماه یک بار برای گیاه جوان خود استفاده کنید. ۴-۵ ماه بعد گلدان گل سینگونیوم را تعویض و به گلدانی با سایز بزرگتر انتقال دهید.

نکثیر گل سینگونیوم توسط ریشه زایی قلمه در آب

برای قلمه گرفتن از گل سینگونیوم بایستی یک ساقه بلند و سالم آن را انتخاب کنید. به این ترتیب قیچی یا چاقوی تیزی برداشته و آن را دقیقا زیر یک گره قرار دهید و قلمه را از ساقه جدا نمایید. قلمه بایستی دارای ریشه های هوازی و حداقل ۲-۳ گره باشد تا به آسانی داخل آب قرار بگیرد.

دقت کنید قلمه ها نباید خیلی بلند باشند و پیش از قرار دادن آن ها از تمیزی محل برش اطمینان حاصل نمایید. وجود یک یا دو برگ روی قلمه کافی بوده و بایستی برگ های انتهایی آن را جدا نمایید تا سرعت ریشه زایی بیشتر شود. قلمه ها را درون آب قرار داده و دقت کنید حداکثر ۲-۳ گره از آن ها در آب قرار گیرد.

ریشه های جدید از این نقاط دایره ای و قهوه ای رنگ روی ساقه یعنی گره ها رشد نموده و برای پیشگیری از آسیب ریشه ها، آب ظرف را هر هفته یک مرتبه تعویض کنید و آب تازه استفاده نمایید. برای زیبایی بیشتر گل سینگونیوم بهتر است ریشه ها را از انتهای قلمه رشد نمایند. به این ترتیب از ریختن آب زیاد در ظرف اجتناب کنید.

گل سینگونیوم دارای ریشه های خیلی قوی و وسیع می باشد و در زمین سریعا گسترش می یابد. به علت سرعت زیاد ریشه زایی، روند تکثیر این گیاه سریع روی می دهد و ریشه های اولیه پس از یک هفته نمایان می شوند. پس از گذشت دو هفته ریشه ها به خوبی دیده شده و در هر گره ریشه های قوی را خواهید دید.

بهترین مکان برای قرارگیری ظرف قلمه ها، مکانی روشن و دور از نور مستقیم خورشید می باشد. بهتر است نزدیک پنجره های شمالی را برای قلمه گل سینگونیوم انتخاب کنید. ریشه ها بایستی حدود ۲-۳ سانتی متر شده تا از آب خارج شوند. وقتی ریشه ها برای کاشت آماده شدند بایستی قلمه های ریشه دار را در خاک سبک با زهکش بالا کشت نموده و شاهد رشد گیاه خود باشید.

تکثیر گل سینگونیوم از طریق ریشه زایی در خاک

برای تکثیر و پرورش گل سینگونیوم می توان قلمه های گیاه را می توان در بستر خاکی هم ریشه دار نمایید. برای این کار بهتر است اول انتهای برش قلمه را داخل هورمون ریشه زایی فرو برده و بعد از یک مخلوط سبک ماسه، خاک کاکتوس یا کمپوست استفاده نمایید و قلمه ها را داخل آن قرار بدهید. قلمه را نزدیک لبه گلدان کاشته و برای حفظ رطوبت، تعدادی از آن ها را کنار هم اما با فاصله از یکدیگر کاشته به طوری که با هم برخورد نکنند.

هر ۴-۵ روز یک بار گلدان را آبیاری نموده و اجازه ندهید خاک بیش از اندازه خشک شود. پس از گذشت یک الی دو هفته، قلمه در خاک تثبیت می شود و پس از رشد اولین برگ جدید می توان به آن کود داد. برای حفظ حالت بوته ای و پرپشت گیاه می توان ساقه های مسن گیاه را هنگامی که بلند می شود قطع نمود.

آفات و بیماری ها گل سینگونیوم

رایج ترین بیماری در امر پرورش گل سینگونیوم کنه قرمز ریز می باشد که برخی مواقع ممکن است با چشم مشاهده نشود. ولی علائمی از جمله دفرمه شدن یا چین خوردگی برگ ها یا بستن تار عنکبوت در زیر برگ ها در گیاه دیده می شود. به عبارتی این کنه های قرمز رنگ به پشت برگ ها چسبیده و تارهای عنکبوتی زیادی تولید می کنند. بعد شیره گیاه را مصرف و در نهایت سبب زرد شدن برگ ها می گردند.برای معالجه آن می توان از سم اتیون یا مالاتیون به میزان بسیار رقیق استفاده نمود.

ولی از آنجا که گل سینگونیوم گیاه بسیار حساسی است پیشنهاد می شود به جای سمپاشی آن را با آب شستشو داد. اگر برگ ها تازه روییده خیلی شفاف و بی رنگ باشند، گیاه به نور بیشتر ولی غیر مستقیم و تغذیه مصنوعی نیاز دارند. در صورتی که لبه برگ ها قهوه ای و شکننده گردد نشانگر کمبود رطوبت، نور مستقیم، دمای بالا و تشنگی گیاه می باشد.

اگر برگ ها لوله ای و پژمرده شده و انتهای ساقه ها پوسیده شده  و از گیاه جدا می شوند به این معنی است که آبیاری بیش از حد و زهکش نامناسب وجود داشته است. از این رو سریعا گلدان را از لحاظ زهکشی بررسی تا ببینید آب داخل گلدان باقی نمانده زیرا این موضوع سبب پوسیدگی ریشه گیاه می شود.

در صورتی که ساقه های این گل خیلی بلند شده و فاصله بین برگ ها زیاد باشد به این معنی است که گیاه نور بیشتری نیاز دارد. بنابراین گلدان گل سینگونیوم را به نور بیشتر ولی غیر مستقیم انتقال دهید. برای جلوگیری از این آفات هنگام قلمه زدن گل سینگونیوم بایستی در خاک گیاه از مواد ضد عفونی شده استفاده کنید.

چند نکته در پرورش سینگونیوم

در راستای پرورش گل سینگونیوم توجه به نکات زیر اهمیت دارد:

  • این گیاه به علت داشتن ریشه های هوایی به محض تماس با محلی مرطوب، ریشه تولید کرده در نتیجه رشد ناهنجار پیدا می کند. برای جلوگیری از این موضوع از قیم استفاده تا برگ های گل سینگونیوم در مسیر معینی رشد نمایند.
  • اگر گیاه دارای ساقه های بلند و بدون برگ باشد، یعنی محل نگهداری گل سینگونیوم فاقد نور مناسب بوده و باید آن را به محل پرنور انتقال داد.
  • اگر ساقه های گل سینگونیوم بیش از حد رشد کنند می توانید از ساقه ها برای تکثیر گیاه استفاده کنید. کافی است ساقه ها را از زیر گره برش زده و در خاک قرار دهید.

از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم نهایت استفاده را از این مطلب برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با  پرورش ساناز رونده و پرورش فیلودندرون روی لینک ها کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو