بهترین گل های رونده آپارتمانی و خصوصیات آن ها

بهترین گل های رونده آپارتمانی و خصوصیات آن ها


منبع: آرگا

1

1402/9/25

14:05


اگر به نگهداری از گل های رونده آپارتمانی علاقه مند هستید و می خواهید با این کار زیبایی منزل خود را دو چندان نمایید. در این مطلب با چند نمونه از این گیاهان آشنا می شوید.

گل و گیاهان رونده گونه های مختلفی دارند که هر یک زیبایی و جذابیت خاص و متفاوتی دارد. در این مطلب با چند نمونه از گل های رونده آپارتمانی بسیار محبوب آشنا می شوید. مراقبت از این گیاهان کار خیلی سختی نیست زیرا اکثرا به محیط های آپارتمانی سازگار هستند.

انواع گل های رونده آپارتمانی

اگر جزو افرادی هستید که به نگهداری و پرورش گل های رونده آپارتمانی علاقه مند هستید و می خواهید با این کار حس طراوت و شادابی بیشتری به منزل ببخشید در ادامه با چند نمونه از محبوب ترین گل های رونده آپارتمانی آشنا خواهید شد. این گیاهان گونه های مختلفی دارند که هر یک از زیبایی و جذابیت منحصر به فرد خود بهره می برد.

نگهداری و مراقبت از گل و گیاهان رونده کار ساده ای بوده و هر فردی می تواند به راحتی از آن ها نگهداری کند. این گیاهان قابلیت آویز شدن را دارند و به خوبی می توانند فضای مدنظر شما را با انبوهی از برگ ها پوشش دهند. گل های رونده قابلیت پیروی از مسیردهی را داشته به این معنی که با قرارگیری ساقه های گیاه در مسیر دلخواه می تواند مسیر رشد آن ها را کنترل نمود.

به این ترتیب می توانید در بخشی از منزل یک دیوار سبز یا جنگل مینیاتوری ایجاد نمایید. اگر شما هم مایلید که یک دیوار یا ستون سبز در منزل ایجاد کنید یا گل های رونده را به صورت آویز نگهداری کنید در ادامه مطلب به چند نمونه از این گیاهان اشاره می شود.

گل ناز

گل ناز گونه های مختلفی دارد و از خصوصیات آن می توان به رشد سریع این گیاه اشاره نمود. به نحوی که هر سال این گیاه حدود ۳۰-۶۰ سانتی متر رشد می کند. گل ناز در دسته گیاهان گوشتی قرار داشته و نور مستقیم را بسیار دوست دارد. اگر نور مستقیم و کافی را دریافت نکند به مرحله گل دهی نمی رسد.

این گیاه به آبیاری خیلی منظم نیاز نداشته و فقط باید به سطح خاک گلدان دقت کرد و در صورتی که هنوز نمناک باشد نیاز به آبیاری ندارد.

پاپیتال

این گیاه بالارونده و همیشه سبز دارای برگ های کوچکی می باشد که چندین گونه متفاوت دارد. تمام گونه ها به جز پاپیتال ابلق رشد سریعی دارد. گونه های مختلف این گیاه دارای برگ های به رنگ سبز تیره یا ابلق بوده که به صورت سبز با لبه های سفید می باشند.

پاپیتال به نور زیادی نیاز داشته و برای قرار گرفتن در اتاق تاریک مناسب نیست. برای نگهداری این گیاه به یک قیم در مسیر نیاز است. در تابستان هفته ای دو مرتبه گیاه را آبیاری و در زمستان به یک مرتبه کاهش یابد. دقت کنید تا زمانی که خاک بین دو آبیاری مرطوب است نیاز به آبیاری نیست.

در ضمن قرار دادن سنگریزه به منظور جلوگیری از تماس مدام پاپیتال با آب را فراموش نکنید. این گیاه رشد زیادی دارد و به پیچک انگلیسی نیز معروف است.

گل قاشقی

این گیاه رونده زیبا رشد سریع و مراقبت راحتی دارد.  گل قاشقی می تواند انتخاب مناسبی برای افراد مبتدی باشد. این گیاه به نور کم مقاوم بوده و می تواند در محیط های آپارتمانی کم نور نیز رشد کند. یکی از گزینه های مراقبتی گیاه قاشقی آبیاری آن می باشد و از آنجا که این گیاه برگ های گوشتی دارد که آب را ذخیره می کند، حتما بین دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک باشد.

پتوس

یکی از بهترین و سازگارترین انواع گل های رونده پتوس می باشد. این گیاه کم توقع و کم هزینه بوده از این رو در شرایط سخت محیطی نیز به رشد خود ادامه می دهد. محیط کم سایه با نور غیر مستقیم برای رشد پتوس کافی است. ولی گونه ابلق پتوس به نور بیشتری نیاز دارد.

این نور برای رشد و از دست نرفتن رگه ای زرد رنگ روی برگ های گیاه ضروری است. پتوس در تابستان هر ۴ روز یک بار آبیاری شود و در زمستان هر هفته یک بار کافی است. برای برگ دهی مطلوب بهتر است پتوس را غبارپاشی نمایید. این گیاه برای افراد مبتدی و علاقمند به پرورش گل های رونده آپارتمانی مناسب است.

چرا که پتوس کم توقع بوده و سازگاری عالی با انواع محیط ها دارد. همچنین شرایط نگهداری از آن ساده می باشد.

سیسوس

این گیاه علاوه بر آپارتمان برای ایجاد سایه بان و آلاچیق ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه سیسوس فاقد گل و میوه است و تنها رشد برگی دارد. برگ های آن کنگره دار و به رنگ سبز روشن می باشند. این گیاه به نور کمی نیاز دارد و در محیط های کم نور یا نور مصنوعی هم به رشد خود ادامه می دهد.

سیسوس به آبیاری دو بار در هفته در تابستان و یک بار در زمستان نیاز دارد. برای آبیاری صبر کنید خاک گلدان کاملا خشک شود. این گیاه کم توقع بوده از این رو برای افراد مبتدی در نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی انتخاب مناسبی خواهد بود.

فیلودندرون

از دیگر گیاهان رونده که افراد زیادی آن را با پتوس اشتباه می گیرند، گیاه فیلودندرون می باشد. با کمی دقت به ظاهر فیلودندرون می توان به تفاوت آن با پتوس پی برد. فیلودندرون دارای برگ های سبز و قلبی شکل است. این برگ ها با نزدیک شدن به ریشه رنگ ارغوانی پیدا می کنند.

بهتر است برای این گیاه هم قیم یا مسیر در نظر بگیرید. در غیر این صورت به شکل آویز درآمده که آن نیز زیبایی خاص خود را دارد. فیلودندرون به نور متوسط غیر مستقیم برای رشد نیاز دارد که نیم سایه و نیم آفتاب باشد. گیاه خود را در تابستان هر هفته دو بار آبیاری و در زمستان یک بار در هفته آبیاری نمایید.

البته تا خشک شدن کامل خاک صبر بعد نسبت به آبیاری فیلودندرون اقدام کنید. این گیاه نیز همانند پتوس برای افراد مبتدی و تازه کار انتخاب مناسبی است زیرا شرایط نگهداری آسانی دارد.

سخن پایانی

بیشتر گیاهان رونده آپارتمانی شرایط نگهداری ساده ای دارند و زیبایی خاصی به محیط می بخشند. این گیاهان را می توانید در گلدان های باریک و بلند کاشته و به خاطر آویزان شدن برگ های آن روی زمین منظره زیبایی ایجاد می شود. از دیگر گیاهان رونده آپارتمانی می توان به گیاه برگ عنکبوتی، ماهی طلایی، کاکتوس جنگلی، پیچک مومی، کاکتوس زنجیره ای، مارانتا، پیله آ و دم الاغی اشاره نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو