اصول نگهداری و پرورش گل برگ موزی و نحوه تکثیر آن

اصول نگهداری و پرورش گل برگ موزی و نحوه تکثیر آن


منبع: آرگا

3

1402/9/12

09:46


گیاه برگ موزی یا همان سوسن عنکبوتی یک گیاه زیبای گرمسیری است که می توان در آپارتمان از آن نگهداری کرد. برای پرورش این گیاه به نور آفتاب کافی و خاک مناسب و آبیاری متوسط نیاز است.

گل موزی یکی از انواع گیاهان آپارتمانی می باشد که انواع مختلفی از آن در جهان وجود دارد، مراقبت از این گیاه در منزل کار سختی نیست و با بکار گیری چندین نکته می توانید به خوبی این گل را در منازل خود داشته باشید و از پرورش گل برگ موزی لذت ببرید بنابراین اگر شما نیز در مورد پرورس این گل اطلاعی نداری بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

شیوه پرورش گل برگ موزی

گل برگ موزی یا همان سوسن عنکبوتی که با نام Crinum نیز شناخته می شود در تیره خانواده Amarylidaceae قرار می گیرد. تا کنون حدود ۱۸۰ گونه از گیاه برگ موزی در جهان شناخته شده است. در بیشتر موارد انواع این گیااه به شکل گل هایی زیبا بر روی ساقه هایی بدون برگ دیده می شوند ولی برخی از آنها دارای برگ هایی به رنگ سبز ابلق به همراه رگه های سبز کم رنگ و کرمی رنگ و همچنین تعدادی برگ با ته مایه ای قرمز رنگ می باشند. برگ های این گیاه دارای طول متفاوت می باشند، اما نوع مشخص آن که در ایران پرورش داده می شود دارای برگ هایی به طول یک متر می باشند، همچنین این گیاه دارای ساقه ای به ارتفاع ۴۰ تا ۸۰ سانتی متر می باشد که در برخی موارد ممکن است به دو متر نیز افزایش یابد.

روش پرورش گل برگ موزی

سوسن عنکبوتی یا همان گل برگ موزی دارای گل هایی شیپوری شکل و تقریبا معطر می باشد که در آن عرض گلبرگ ها متفاوت می باشد، برخی از انواع آن دارای گلبرگ هایی پهن و برخی دیگر گلبرگ هایی باریک دارند، ولی در حالت کلی تنوع برگ های باریک بیشتر می باشد به همین دلیل این گل به نام سوسن عنکبوتی مشهور است.

گل برگ موزی و پرورش آن

سوسن عنکبوتی در بیشتر موارد دارای گل هایی سفید، صورتی و یا قرمز می باشد. این گیاه در اواخر بهار و اوایل پاییز شروع به شکوفه زدن می کند. این گیاه گرمسیری بوده و در دسته گیاهان پیاز دار قرار می گیرد و پیاز ان تقریبا بزرگ و سنگین است، به شکلی که وزن یک پیاز بالغ می تواند به حدود ۵ تا ۹ کیلوگرم برسد.
جالب است بدانید که تمامی قسمت های این گل سمی است و به همین جهت در زمان تکثیر پیاز آن حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و از دستکش استفاده شود، همچنین مراقب باشید تا گل یا برگ گیاه توسط کودکان یا حیوانات خانگی خورده نشود. سوسن عنکبوتی بیشتر در نواحی جنوبی کشور دیده می شود و تحت عنوان یک گیاه تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با مهمترین موارد پرورش گل برگ موزی آشنا سازیم، همراه ما باشید.

پرورش و نگهداری گل برگ موزی

کاشت پیاز

پیاز سوسن عنکبوتی را بهتر است با آغاز فصل سرما از خاک خارج نکنید زیرا، هر اندازه پیاز بالغ و رسیده باشد جا به جایی آن تاثیر منفی بر رشد و گلدهی گیاه دارد و همچنین گیاهانی که سال ها پیاز هایشان در خاک مانده است به دلیل رشد و فعالیت بهتر ریشه گل های درشت و گلدهی بهتری دارند و در زمان کاشت پیاز باید نوک آن را در سطح خاک یا کمی پایین قرار دهید و این گیاه مناسب مناطق گرمسیر است و  اگر در مناطق سردسیر هستیذ می تواید آن را داخل گلدان بکارید و آغار فصل سرد آن را به جای گرمتر منتقل نمایید  و در فصل بهار دوباره در فضای باز گذاشته تا مجددا رشد کند و در این زمان باید خاک برگ تازه و غنی را جایگزین خاک سطحی کرده و گلدان بزرگتری را نیز انتخاب کنید.

کوددهی

در فصل رشد این گیاه هر ماه یک مرتبه از کود ۵-۱۰-۵  استفاده نمایید و از اواخر تابستان کوددهی را متوقف کنید در غیر اینصورت حساسیت این گیاه بر سرمای شبانه افزایش خواهد یافت اما در مناطقی که سرمای شبانه ندارند می توانید هر دو تا سه ماه یک بار اقدام به کوددهی نمایید.

آبیاری گیاه برگ موزی

گل برگ موزی برای پرورش نیاز به رطوبت خاک بسیار جدی دارد، برخی از انواع این نوع گل شاید بتوانند تا حدودی خشکی را تحمل کنند اما در حالت کلی خشکی خاک از رشد آن جلوگیری می کند، باید توجه داشته باشید که طوری گیاه را آبیاری کنید که پیازش خشک نشود البته این به این منظور نیست که به آبیاری زیادی نیاز داشته باشد. فقط بگذارید تا خاک مرطوب باقی بماند. آبیاری بیش از اندازه گل برگ موزی باعث می شود تا برگ ها زرد و سست شوند و ساقه و پیاز آن نیز پوسیده شود و در نتیجه نابود شود. در مقابل خشکی خاک نیز باعث ریختن برگ ها، عدم گل دهی، سوختگی نوک برگ ها و در نتیجه خشک شدن گیاه می شود. در نتیجه وقتی باید به گیاه خود آب بدهید که خاک آن خشک شده باشد بعلاوه آبی که برای آبیاری استفاده می کنید نباید سرد باشد زیرا باعث تاثیر منفی بر روی گل خواهد شد.

نحوه رشد و پروراندن گل برگ موزی

نور مورد نیاز برای این گیاه

برای پرورش درست گل برگ موزی در طول روز به ۶ تا ۸ ساعت نور مستقیم نیاز است به همین دلیل بهترین جا برای نگهداری از آن باغچه محلی است که در صبح از آفتاب و عصرها نیز سایه داشته باشد تا در تابستان ها از آفتاب سوزان در امان باشد در این صورت نیازش به نور آفتاب برطرف خواهد شد. حال اگر می خواهید این گیاه را در آپارتمان خود نگهداری نمایید باید حتما چند ساعتی در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد.

روش پروراندن و مراقبت از گل برگ موزی

دمای مناسب گیاه

گیاه سوسن عنکبوتی همواره سبز است و حداقل دمایی که می تواند در شب تحمل نماید ۵ درجه سانتی گراد می باشد، این میزان در صورتی است که میانگین دمای روزانه ۱۲ تا ۱۵ درجه باشد. اگر دما از ۵ درجه کمتر شود رشد گیاه متوقف خواهد شد. گیاه برگ موزی توانایی تحمل گرما تا ۷ درجه را نیز دارد به شرط آنکه در معرض بادهای زمستانی قرار نداشته باشد ولی سرمای بیش از حد حتما آن را نابود خواهد کرد.

پروراندن گل برگ موزی

خاک مناسب گیاه

برای پرورش گل برگ موزی خاک مناسب بسیار مهم است. سوسن عنکبوتی گرمسیری خاک خیلی اسیدی یا قلیایی را نمی پسندد و خاک هایی خنثی که کمی اسیدی باشند برایش مناسب تر هستند. زهکشی شدن خاک گل به منظور نماندن آب در خاک و پیشگیری از پوسیدگی پیازها از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت بهتر است برای خاک سوسن عنکبوتی از شن و خاک برگ استفاده شود. گیاه برگ موزی در طول سال از فصل بهار تا مهرماه به دو مرتبه کوددهی نیاز دارد ولی در اواخر تابستان دیگر نباید به آن کود داد.

شیوه پروراندن گل برگ موزی

تکثیر گیاه برگ موزی

تقسیم پیاز گل یکی از روش های تکثیر سوسن عنکبوتی می باشد، تقسیم گیاه را باید هر سه تا پنج سال صورت گیرد. به منظور تکثیر این گل باید تا پاییز صبر کنید و در پاییز یا زمستان اینکار را انجام دهید. به منظور انجام تکثیر باید خاک محل قرار گرفتن پیاز را حفر کنید و به توده پیاز برسید و بعد با کمک چاقو پیازهای کوچک اطراف پیاز مادر را جدا نمایید. حال باید پیاز مادر را در همان مکان قبلی خود قرار دهید و با خاک تازه و غنی رویش را پر کنید. در ادامه پیازهای کوچک را در مکانی جدید بکارید، یک تا دو سال به طول می انجامد تا پیازهای جدید گل دهی کنند. نکته جالب توجه در مورد این گیاه این است که سوسن عنکبوتی معمولا بعد از چهار سال در فصل بهار پاجوش خواهد زد، این پاجوش ها در کنار گیاه از خاک بیرون می آیند که می توانیم به منظور تکثیر آنها را در گلدانی جدید با خاک غنی بکاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو