پرورش گل آفتاب پرست و آشنایی بیشتر با اصول نگهداری از این گیاه

پرورش گل آفتاب پرست و آشنایی بیشتر با اصول نگهداری از این گیاه


منبع: آرگا

6

1402/7/19

00:08


گل آفتاب پرست یکی از گل های بسیار خوشبو در طبیعت است که می توان آن را در گلدان نیز مورد پرورش قرار داد. اگر به نگهداری و پرورش گل آفتاب پرست علاقمند هستید با این مطلب همراه ما باشید.

گل آفتاب پرست بوی خیلی خوشی شبیه وانیل داشته و زیبایی خاصی دارد. به خاطر زیبایی و عطر بی نظیرش افراد زیادی علاقمند به پرورش این گل در فضای باز و گلدان دارند. در ادامه با شرایط مورد نیاز برای پرورش گل آفتاب پرست آشنا می شوید.

نگهداری و پرورش گل آفتاب پرست

گل آفتاب پرست بسیار خوشبو است و بویی شبیه وانیل دارد. این گل بسیار زیبا به خاطر عطر مطبوعش طرفداران زیادی دارد. و می توان آن را در اطراف کلبه های روستایی، فضای باز و حتی گلدان مورد کشت و پرورش قرار داد تا زیبایی این محیط ها را دو چندان نمود.

گیاهشناسی گل آفتاب پرست

گل آفتاب پرست گونه ای چند ساله از گیاهان گلدار می باشد که متعلق به خانواده براژیناسه بوده که حدودا ۳۲۵ گونه دارد. این گیاه به لطف گل های خیره کننده و عطر دلپذیر و شکوفه زیاد محبوب است. گل های این گل به صورت خوشه های یک طرفه و به سمت خورشید رشد می کنند که سبب نامگذاری آن ها به گل آفتاب پرست شده است.

برخی رایحه گل آفتاب پرست را مشابه رایحه وانیل توصیف می کنند. و برخی اصرار دارند که بوی پای گیلاس از این گل استشمام می شود. این گل برای گربه، سگ و حیوانات بسیار سمی بوده و در صورت خوردن گل منجر به مرگ می شود. همچنین در اثر مصرف زیاد توسط انسان هم سمی خواهد بود.

گل آفتاب پرست بومی نواحی گرمسیری پرو است و یکی از گل های زینتی می باشد که خاصیت همیشه سبز بوده به همراه ساقه های نرم را نمایان می سازد. این گل به رنگ های ارغوانی روشن تا ارغوانی تیره دیده می شود. گل آفتاب پرست به لطف شکوفه های زیاد بسیار مجذوب کننده است.

قابل ذکر است اگر این گل در خارج از محدوده اصلی خود رشد کند معمولا به صورت یکساله رشد می کند. گفته شده که گیاهانی با نگهداری کم تا متوسط می باشند و به هرس و مراقبت منظم نیاز دارند. آفتاب پرست به هیچ نوع آفت یا بیماری حساس نیست. بوته های آفتاب پرست حدود ۵۰ سانتی متر یا کمی بیشتر رشد قدی دارد.

پهنای آن ها نیز از یک متر بیشتر می شود. خیلی زود به گل می نشیند و در دو سال بلوغ پیدا می کند. عمر آفتاب پرست معمولا طولانی است. می توان از این گیاه برای برجسته کردن یک نقطه باغ یا گیاهی پیش نما آویزی و یا بالای دیوارها استفاده کرد. گل آفتاب پرست با برگ های سبز خیلی تیره و گل های بنفش سیر متداول ترین نژاد این گیاه می باشد.

گل آفتاب پرست طلایی دارای برگ های لیمویی رنگ و گلهای سنبل مانند کم رنگ کمتر متداول بوده و هنگامی که بوته های این گیاه در کنار هم کاشته شوند جالب تر دیده می شوند. همانطور که اشاره شد در صورت هرس و مراقبت منظم گیاهانی با نگهداری کم تا متوسط خواهند بود.

تکثیر گل آفتاب پرست

تکثیر گل آفتاب پرست از طریق دانه ساده ترین و رایج ترین روش پرورش این گیاه چند ساله می باشد. بذور گل آفتاب پرست بایستی ۱۰-۱۲ هفته پیش از آخرین یخبندان در هوای آزاد کشت شوند و تا قبل از اولین یخبندان پاییز فرصت شکوفایی یابد. دانه های این گل باید در دمای ۷-۷۵ درجه فارنهایت نگهداری و در مدت ۲۸-۴۲ روز نیز جوانه می زنند.

از طریق قلمه زدن هم می توان گل آفتاب پرست را به راحتی تکثیر و مورد پرورش قرار داد. قلمه های نرم از سرشاخه ها را در طول بهار و تابستان جمع آوری و قلمه های نیمه خشک را در طول پاییز و زمستان تهیه و آن را در بستر مناسب بکارید.

شرایط مورد نیاز برای رشد گل آفتاب پرست

در راستای پرورش گل آفتاب پرست از جمله شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد این گیاه عبارت است از:

اقلیم مناسب

با توجه به شرایطی که گل آفتاب پرست از آن بهره مند است، باید این گیاه در آب و هوای گرم مورد پرورش قرار گیرد. دقت کنید گل آفتاب پرست تتحمل بسیار پایینی به سرما داشته و با کوچکترین یخبندانی آسیب دیده و از بین می رود.

دما و رطوبت

گل آفتاب پرست در آب و هوای خشک با روزهای گرم و شب های خنک بهترین رشد خود را خواهند داشت و باید بدانید که در هوای بیش از حد گرم و مرطوب این گل عملکرد خوبی ندارد.

کود

گل آفتاب پرست‌ تغذیه کننده‌ مشهوری بوده که باید دائما در طول فصل رشدش کود دریافت کند. هنگام رشد در باغ، این گل باید حداقل ماهی یک مرتبه کوددهی شود. و اگر در گلدان مورد پرورش قرار می گیرد، بایستی هر دو هفته یکبار به آن کود داده شود. دقت کنید که از کودی با فسفر زیاد که برای گیاهان گلدار استفاده می‌شود بهره بگیرید.

نور

گل آفتاب پرست‌ گیاهی کاملا آفتابی است. به این نحو که در روز حداقل به ۶ ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. با این وجود، این گل آفتاب صبح را ترجیح داده و در آب و هوای گرم، نور شدید بعد از ظهر ممکن است گل‌های ظریف آفتاب پرست را بسوزاند. مکانی که از بادهای شدید محفوظ بوده و در صبح نور خورشید را دریافت و هنگام ظهر در سایه باشد، ایده آل خواهد بود.

خاک

گل آفتاب پرست به خاک غنی که تخلیه خوبی داشته اما مقداری آب در آن نگهداری می شود نیاز دارد. این گل خاکی را که از لحاظ  مواد آلی غنی باشد، با پی اچ بین ۶.۶ تا ۷.۳ ترجیح می دهد. گل های آفتاب پرست‌ در خاک‌ سنگین رسی خوب عمل نمی‌کنند چرا که آنها قادر به تحمل پاهای خیس نیستند.

قابل ذکر است خاک گل آفتاب پرست زهکشی خوبی داشته باشد. بهترین رشد را در خاکی که با کود حیوانی کاملا پوسیده تقویت شده باشد، دارد. به این ترتیب گیاه می تواند با تغذیه از مواد و املاح موجود در خاک سریعا رشد کرده و به مرحله گلدهی برود.

آب

این گل برای رشد به آب زیادی نیاز دارد. سعی کنید خاک را مرطوب نگه داشته، ولی غرقاب نشود. همچنین اجازه ندهید گیاهان خشک شوند. اگر گل آفتاب پرست در گلدان پرورش می‌یابد، بایستی به صورت قابل توجهی بیشتر آبیاری شود، زیرا گیاه آب را با سرعت زیادی جذب می کند.

همانطور که اشاره شد گل آفتاب پرست به آبیاری زیادی نیاز دارد. در طول ماه های گرم سال آبیاری عمیق و منظم صورت گیرد. هفته ای یک مرتبه در هوای خیلی گرم یا کمی کمتر در اغلب خاک های خوب آماده شده توصیه می شود. سعی کنید خاک مرطوب باشد ولی تحت غرقاب قرار نگیرد.

در ۶ ماه ابتدای هر سال که هوا گرمتر است باید از آبیاری عمیق با فاصله کوتاه استفاده کرد. در شش ماه دوم سال به علت خنک تر شدن هوا این فاصله از یک هفته به دو تا سه هفته آبیاری رساند.

هرس

هرس منظم گل آفتاب پرست سبب می شود شکوفه های همیشگی داشته باشید. برای تشویق رشد جانبی بیشتر گیاه می توانید ساقه ها و گل ها را از ابتدای بهار هرس نمایید. این ممکن است شکوفه دهی اولیه را با تاخیر روبرو کند ولی در باقی فصول شکوفه های بزرگ و پربارتری خواهید داشت.

پرورش این گل در گلدان به این معنا است که در صورت تمایل می توان آن ها را در زمستان به داخل منزل برد. دقت کنید که گل آفتاب پرستی که در گلدان نگهداری می شود نسبت به نمونه ای که در فضای باز رشد می کند به آب بیشتری نیاز دارد.

در پایان این مطلب اگر مایلید با نحوه پرورش گل ساعتی و پرورش گل سینگونیوم نیز آشنا شوید روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو