پرورش گل اشک ملکه (بیلبرجیا) و شرایط رشد بهتر این گیاه

پرورش گل اشک ملکه (بیلبرجیا) و شرایط رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

1

1402/10/28

00:09


گل اشک ملکه یکی از گل های آپارتمانی زیبا و محبوب است که افراد زیادی به نگهداری آن علاقمند هستند. در این مطلب با شرایط مورد نیاز برای پرورش گل اشک ملکه آشنا می شوید.

در صورتی که به پرورش گل اشک ملکه علاقمند هستید و مایلید با شرایط مورد نیاز برای نگهداری این گل زیبای آپارتمانی آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید تا نکات مهمی در این مورد را فرا گرفته و بتوانید از گل اشک ملکه مراقبت درستی داشته باشید.

آشنایی با شرایط پرورش گل اشک ملکه

گل اشک ملکه دارای برگ های باریک و همیشه سبز می باشد و ساقه گل دهنده آن آویزان است. این ویژگی گل اشک ملکه را برای استفاده در نمای سبز مناسب می نماید. حداکثر عمر این گیاه سه سال بوده و یک بار گل می دهد. بعد از خشک شدن گیاه مادری از پاجوش ها برای تکثیر آن استفاده می شود.

این گل یک مجموعه رنگی جذاب است که با گل های صورتی روشن و پرچم های زرد به همراه برگ های سبز جذابیت خاصی دارد. این گیاه مقاومت خوبی داشته و شکوفه های آن در رنگ های دیگری هم دیده می شود. گل اشک ملکه بوی برزیل و آرژانتین است و در کنار گیاهان دیگر هم می تواند در خاک رشد کند.

ریشه این گل کم عمق بوده و اکثر رطوبت را از برگ و گل دریافت می کند. این گل تقسیم آسانی دارد و شاخه های جدید در طی سال چند بار تولید می شوند. رنگ های درخشان گل اشک ملکه آن را به گلی پرطرفدار برای منازل تبدیل کرده است. همانطور که اشاره شد ریشه های این گیاه کم عمق بوده و برگ های بلند و سختی دارد که فرم چرمی دارند. در ادامه با شرایط مورد نیاز برای پرورش گل ملکه آشنا می شوید:

دما و رطوبت

همانطور که اشاره شد گیاه اشک ملکه بومی برزیل، آرژانتین و اروگوئه است. این گیاه گرمسیری در شرایط گرم و مرطوب بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. گل اشک ملکه در زمستان دمای ۱۵-۲۳ درجه سانتی گراد و در تابستان در دمای حدود ۲۷ درجه رشد بهتری دارد. هوای خشک سبب قهوه ای شدن نوک برگ های آن می شود.

دقت کنید در پرورش گل اشک ملکه بین دو آبیاری خاک بایستی خشک شود. صبر کنید مقداری آب به قاعده برگ ها نفوذ یافته و در زمستان آب نباید به قاعده برگ ها برسد. با شروع گلدهی گل اشک ملکه در صورتی که هوا خیلی خشک باشد مه پاشی هفته ای یک مرتبه کافی است. بهترین شرایط ساخت یک جزیره زیر گلدان می باشد.

آبیاری و مه پاشی

گل اشک ملکه تقریبا به خشکی مقاوم بوده زیرا رطوبت هوا را ذخیره می کند. این گیاه به آبیاری روزانه در تابستان نیاز دارد ولی بایستی آب در حد مرطوب نگه داشتن خاک باشد. برای جلوگیری از قهوه ای شدن نوک برگ ها نیز مه پاشی روزانه صورت گیرد. در دیگر ایام سال آبیاری در حد مرطوب بودن خاک انجام شود و هر چند روز یک مرتبه مه پاشی صورت گیرد.

دقت کنید آب فاقد کلر و فلوراید باشد تا روی گل لکه ایجاد نشود. می توان از آب باران یا آب تصفیه شده برای گیاهان استفاده کرد.

نور و خاک

در طول تابستان سایه جزئی از گل ها و برگ ها محافظت می کند. در دیگر ایام سال نور فراوان و غیر مستقیم خورشید تامین شود. گل اشک ملکه در مخلوط خاک ارکیده رشد بهتری دارد ولی اگر این خاک در دسترس نبود این ترکیب را شبیه سازی نمایید. یا دو قسمت مخلوط پوست درخت را با یک قسمت خاک باغبانی ترکیب نمایید.

همچنین برخی منابع خاک هلندی یا خاک کمپوست را برای این گل توصیه می کنند.

تعویض گلدان

اگر می خواهید گلدان را تعویض کنید این کار را قبل از گلدهی انجام دهید. به این ترتیب در اوایل تا اواسط بهار تعویض گلدان صورت نگیرد. همچنین قبل از تکثیر گیاه صبر کنید گلدهی تمام شود. بعد شاخه های جدید را از سطح پاجوش حداقل به طول ۱۳ سانتی متر قطع و آن را سریعا در خاک گلدان جدید قرار دهید. ریشه دهی معمولا دو هفته طول می کشد. آبیاری ساقه های جوان مشابه گیاه بالغ است.

همیشه در اواخر تابستان هنگامی که پاجوش ها نمایان می شوند گلدان را تعویض کنید. همانطور که اشاره شد گیاه مادری خشک شده و از پاجوش ها برای تکثیر استفاده می شود. وقتی ارتفاع پاجوش به ۱۳ سانتی متر رسید از گیاه مادری جدا و در گلدان جدید بکارید. پاجوش ها به زودی به گیاه مادری تبدیل شده ولی بعد از دو سال گل می دهند.

کوددهی و آفات

از دیگر موارد در پرورش گل اشک ملکه این است که گیاه را در بهار و تابستان با کود کامل مایع رقیق شده کوددهی نمایید. مایع کود و آب را به نسبت ۵۰ با هم مخلوط کرده و از آن برای آبیاری استفاده کنید. این کار را در زمستان و پاییز انجام دهید ولی یک بار در ماه. ترکیب مشابه را همزمان روی برگ ها اسپری کنید.

از آفات این گل می توان به شپشک اشاره کرد که با سمومی مانند دیازینون یا دستمال آغشته به الکل می توان آن را از بین برد. ضمنا صابون حشره کش هم می تواند به رفع بسیاری از آفات کمک نماید.  در ضمن اگر برگ ها قهوه ای و خشک شده یعنی گیاه بسیار تشنه است. بنابراین گلدان را به مدت ۱۵ دقیقه داخل تشت یا سطل پر از آب قرار داده بعد خارج کنید تا آب اضافی دفع شود.

به آبیاری دقت و مراقب باشید خاک گلدان غرقابی نشود. اگر برگ ها سیاه می شوند به این معنی است که از مواد براق کننده شیمیایی استفاده شده بنابراین با غبارپاشی آن را تمیز کنید. اگر برگ ها نرم و آبکی هستند و زخم های قارچی مشاهده می شود، به معنی آبیاری بیش از حد و سرمای هوا است.

بنابراین بین دو آبیاری صبر کرده سطح خاک خشک شود بعد آبیاری انجام داده و گیاه را به محل گرمتری انتقال دهید. اگر حشرات ریز در اطراف گلدان دیده می شوند هر هفته با سم حشره کش طبق دستور روی محصول سم پاشی انجام داده تا حشرات از بین بروند.

در صورتی که پرچم های گل پوسیده شده یعنی آبیاری زیاد بوده و باید آن را کاهش دهید. اگر به گلدهی نمی رسد ممکن است یا به دلیل نور کم باشد یا این که گلدان بزرگ است. بنابراین آن را به محل روشن تر منتقل کرده و از گلدان کوچکتر استفاده زیرا ریشه های گیاه تمایل داشته در هم فرو روند.

اگر گلها خشک شده اند به این معنی است که هوا بسیار خشک است. بنابراین رطوبت دائمی ایجاد کنید. در تابستان برگ های این گل می پیچند یعنی هوا سرد بوده و باید به محل گرم تری منتقل شوند. اگر این علامت در زمستان بود دلیل آن گرمی هوا یا آبیاری بیش از حد بوده بنابراین عوامل را مساعد نمایید.

زخم های سفید پنبه ای در قاعده برگ ها به معنی وجود حشره است. بنابراین هر دو هفته از سم حشره کش استفاده تا علائم رفع شوند. یا با پنبه آغشته به سم هم می توان لکه ها را برطرف کرد.

تمیز کردن برگ ها

نکته دیگر در پرورش گل اشک ملکه این است که برگ های کثیف و غبارآلود را از طریق غبارپاشی تمیز کنید و از آب بدون املاح استفاده کنید. مراقب باشید گل ها خیس نشوند و از مواد براق کننده شیمیایی هم استفاده نکنید.

کاشت پاجوش گیاه

با خشک و پژمرده شدن گیاه مادری پاجوش ها تقریبا به نصف ارتفاع گیاه مادر رسیده اند. بنابراین گیاه را از گلدان خارج و با چاقوی تیز پاجوش ها را از گیاه مادری جدا نمایید. بعد گلدان های متناسب با حجم ریشه گیاه انتخاب و مخلوطی از شن و پیت نرم و مرطوب تهیه و گلدان را با آن پر کرده سپس پاجوش ها را در آن قرار داده و با فشار دست خاک را متراکم نموده بعد آبیاری کنید. سه روز اول گلدان ها را زیر پوشش پلاستیکی قرار دهید.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با پرورش گل یاس زرد و پرورش گل برگ موزی روی لینک ها کلیک و از این مقالات نیز بازدید نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو