پرورش پتوس حصیری گیاه زیبا و مناسب برای تصفیه هوا

پرورش پتوس حصیری گیاه زیبا و مناسب برای تصفیه هوا


منبع: آرگا

189

1400/5/23

00:11


توجه داشته باشید که پتوس حصیری از دسته گیاهان بومی آمریکای جنوبی می باشد که در این مقاله سعی داریم اصول کاشت و پرورش پتوس حصیری را به صورت کامل شرح دهیم با ما همراه شوید.

در واقع پتوس حصیری را می توان از دسته گیاهان قوی در تصفیه هوا دانست که وجود آن در فضای خانه کمک شایانی به تنفس خانواده می کند. همچنین گیاه پتوس حصیری علاوه بر اصول پرورش و نگهداری آسان ترین روش های تکثیر را نیز به خود اختصاص داده است.

آشنایی با نحوه پرورش پتوس حصیری

به طور کلی پتوس حصیری که امروزه با نام های مختلفی مانند پتوس پنجره ای، مونسترا ادانونی و مانسترا حصیری نیز شناخته می شود. پتوس حصیری را می توان از دسته گونه های برگ انجیری دانست که هم قابلیت رشد و پرورش در گلدان و هم به صورت آویزی را خواهند داشت. بر روی برگ های پتوس می توانید حفره هایی را مشاهده کنید که بسیار جذاب بود و از همین طریق شناخته می شود.

بهتر است بدانید که پتوس حصیری عمدتا با نام پنیز سوئیسی که بومی شمال آمریکا نیز می باشد شناخته می شود و می توان آن را گیاهی رونده با سازگاری بالا دانست که اغلب مناسب فضای آپارتمان و افرادی است که به دنبال دردسر گل نیستند. گیاه پتوس علاوه بر اینکه می تواند فضای محیط را تصفیه کند محیطی دل انگیز و زیبا نیز ایجاد خواهد کرد.

این گیاه عمدتا در دو نوع معمولی با برگ هایی سبز و و نوع ابلق مشاهده می شود که برخی از انواع آن برگ هایی پهن و بزرگ و برخی دیگر برگ های کوچک تری دارند. همچنین طول پتوس حصیری گاهی به ۳ الی ۴ متر نیز می رسد و به همین خاطر از رشد و پرورش خوبی برخوردار خواهد بود.

چگونگی پرورش پتوس حصیری

دستورالعمل کاشت:

توجه داشته باشید که معمولا پرورش پتوس حصیری از دو طریق قلمه ساقه و ریشه دار کردن در آب انجام می شود که به همین منظور در ادامه سعی داریم هر دو روش را به صورت کامل شرح دهیم:

قلمه زنی ساقه:

عمدتا انتخاب زمان مناسب برای قلمه زدن پتوس بسیار مهم است که بهترین زمان آخر فصل بهار و ابتدای تابستان خواهد بود. بایستی برای قلمه زدن پتوس حصیری در ابتدا یک ساقه محکم با قطر مناسب را در بگیرید و به این نکته دقت داشته باشید که ساقه انتخاب شده دارای آفت زدگی نباشد.

سپس ساقه را با استفاده از چاقوی تیز جدا کنید و برای اینکه ساقه روند رویش را به خوبی طی کند باید برش را به صورت اریب انجام دهید. بعد قلمه به دست آمده را به گونه ای که جوانه انتهایی بیرون از خاک مانده باشد در بستر حاوی کمپوست کشت نمایید.

همانطور که می دانید قلمه تازه کشت شده مقاومت زیادی ندارد و به همین خاطر بایستی تکیه گاهی برای آن در نظر گرفته شود که می توانید میله یا چوبی را کنار آن قرار دهید و با استفاده از نخ به یکدیگر متصل کنید.

اگر می خواهید قلمه تان به سرعت ریشه بدهد بایستی آن را در دمای ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید و همچنین می توانید برای حفظ رطوبت گیاه یک پلاستیک شفاف روی آن بکشید و با مشاهده اولین جوانه پلاستیک را بردارید. به صراحت می توان گفت که حدودا یک ماه زمان می برد تا قلمه ها ریشه بدهند.

دستورالعمل قلمه زنی پتوس

ریشه دار کردن در آب:

در این روش نیز بایستی قلمه ای مناسب را از گیاه مادر انتخاب و جدا نمایید. سپس ظرف شیشه ای را بردارید و حدود یک سوم آن را از آب پر کنید و قلمه های به دست آمده را درون آن بکارید. پس از گذشت یک هفته به قلمه ها سر بزنید تا اگر آب آن کم یا کدر بود آن را عوض کتید.

معمولا حدود دو هفته زمان خواهد برد تا قلمه ها ریشه بدهند و پس از آن می توانید جوانه ها را در خاک و بستر اصلی کشت نمایید. به صراحت می توان گفت که این روش ساده ترین راه برای ریشه زایی پتوس حصیری است.

معمولا در زمان کاشت قلمه ها باید از خاک سبک استفاده نمایید یعنی خاکی که در آن ماسه، خاک باغچه و خاک برگ به صورت مساوی با یکدیگر ترکیب شده باشد. جوانه را بین خاک قرار داده و روی آن را با خاک بپوشانید و سپس آبیاری را انجام دهید. می توانید به منظور تسریع در روند رشد در فصل تابستان ماهی یک مرتبه و در فصل زمستان سه الی چهار مرتبه با استفاده از کود های مایع گیاهتان را تغذیه کنید.

روش های تکثیر پتوس حصیری

شرایط مورد نیاز برای نگهداری پتوس حصیری:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید که به همین منظور در ادامه سعی داریم برخی از این اصول نگهداری و پرورش گیاه پتوس حصیری را شرح دهیم:

نور و دما:

از آنجایی که پتوس حصیری بومی جنگل های آمریکای جنوبی و مرکزی می باشد به همین خاطر قادر به رشد در زیر پوشش درختان قادر خواهند بود  و به عبارتی در معرض نور خورشید بهترین رویش خود را انجام خواهند داد. البته اگر در یک نقطه تنها نور مستقیم به گیاه می تابد بهتر است آن را تنها به ۲ الی ۳ ساعت آفتاب صبح محدود نمایید تا گیاهتان دچار سوختگی نشود. در مورد دمای مورد نیاز بستر گیاه پتوس حصیری نیز بهتر است گیاهتان را در دمای بالاتر از ۱۵ درجه سانتی گراد نگه دارید و البته که پتوس قابلیت رشد در محیطی با دمای پایین تر هم دارد.

اصول مراقبت از گیاه پتوس

خاک و کوددهی:

دقت داشته باشید که این گیاه در خاک گلدانی با پایه پیت ماس که دارای زهکشی ایده آل هم باشد بهترین رویش خود را تجربه می کند زیرا وجود پیت ماس به دام افتادن رطوبت درون خاک کمک کرده بدون اینکه اجازه آبگرفتگی گیاه را بدهد. معمولا توصیه می شود زمانی که گیاهتان را درون گلدان کاشته اید و یا اقدام به تعویض آن کرده اید در صورت استفاده از خاک معمولی گلدان مدت زمان ۴ الی ۶ ماه کوددهی گیاه را انجام ندهید.

معمولا این خاک ها دارای کود انتشار آهسته هستند که از پیش ترکیب شده اند و می توانند نیاز غذایی گیاهتان را برطرف کنند. پس از این مدت وقتی که در ماه های تابستان و بهار آبیاری را انجام می دهید می توانید کوددهی را نیز آغاز کنید و پس از آن یعنی ماه های پاییز و زمستان از تغذیه گیاه خودداری نمایید.

آبیاری:

معمولا توصیه می شود پیش از اینکه اقدام به آبیاری گیاهتان بکنید تست انگشت را به خوبی انجام دهید بدین صورت که انگشت را تا اندازه یک بند داخل خاک فرو کنید تا متوجه رطوبت یا خشکی آن شوید. اگر خاک بستر تقریبا خشک بود می توانید آبیاری را انجام دهید اما اگر هنوز رطوبت داشت از انجام آبیاری صرف نظر نمایید.

روش های نگهداری از پتوس حصیری

چگونگی تعویض گلدان و خاک:

به طور کلی در فضای طبیعت پتوس حصیری گیاهی رونده است که از درختان جنگلی بالا می رود و با رشد بیشتر سایبان بزرگی را ایجاد خواهد کرد. با این حال بیشتر پرورش دهندگان از آن ها به عنوان گل های آویز یاد می کنند که نیاز به تعویض گلدان و خاک کمتری دارند. در هر صورت می توانید هر چند سال یک مرتبه در صورت نیاز گلدان گیاهتان را تعویض کنید و سالانه خاک آن را تازه کنید زیرا عدم نگهداری از آن باعث آسیب گیاهتان خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو