چطور در باغچه و گلدان گل قهر بکاریم و پرورش دهیم؟

چطور در باغچه و گلدان گل قهر بکاریم و پرورش دهیم؟


منبع: آرگا

2

1402/8/29

13:33


توجه داشت باشید که گیاه قهر و آشتی از دسته گیاهان زیبا و محبوب در میان علاقه مندان به گل و گیاه می باشد که در این مقاله سعی داریم شما را با اصول پرورش گل قهر آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع پرورش گل قهر و آشتی از دسته گیاهان حساس است که جز عجایب طبیعت محسوب می شود و گزینه مناسبی برای مراقبت در محیط منزل می باشد و دارای برگ هایی بسیار جذاب است. برگ های آن با یک لمس کوچک سریعا خود را جمع می کند که به اصطلاح بدان به آن قهر کردن گیاه می گویند و پس از چند دقیقه لمس نشدن مجدد به حالت عادی برمی گردند.

آشنایی با چگونگی پرورش گل قهر

توجه داشته باشید که گل قهر در واقع با نام های مختلفی اعم از مرا لمس نکن و گیاه حساس نیز شناخته می شود که بومی مناطق جنوب آمریکا و آمریکای مرکزی می باشد و از دسته گیاهان ایده آل برای فضای بالکن می باشند زیرا می توان به راحتی آن ها را جابه جا نمود. این گیاه مانند گل ونوس حشره خوار نسبت به لمس شدن حساس است اما بر خلاف گیاه ونوس گل قهر به برگ های خود حساسیت دارد و زمانی که مورد لمس قرار بگیرد سریعا برای محافطت از خود آن ها را می بندد. به طور کلی گیاه قهر و آشتی یک گیاه حشره خوار نیست و حشره ها را به دام نمی اندازد و تنها زمانی که آن را لمس کنید برگ ها سریع جمع می شوند و پس از گذشت چندین دقیقه مجدد باز خواهند شد. توجه داشته باشید زمانی که این گیاه زیبا دچار اختلال شود گیاه به تدریج آب را از سلول های خود خارج می کند که در نتیجه فروپاشی گیاه را در پی خواهد داشت. جالب است بدانید که این گیاه زیبا قابلیت رشد تا ارتفاع ۱۵۰ سانتی متر و عرض ۹۰ سانتی متری را دارد هر چند که در باغ معمولا تا ارتفاع ۳۰ الی ۹۰ سانتی متر نیز رشد می کند. این گیاه دارای گل هایی صورتی رنگ و کروی شکلی می باشد که قطر آن به ۳ سانتی متر می رسد و اغلب اوقات روند گلدهی از اواسط تا اواخر تابستان انجام خواهد شد.

اصول پرورش گل قهر

دستورالعمل کاشت و پرورش گیاه قهر:

بهتر است بدانید که برای کاشت این گیاه بایستی در ابتدا بذر گیاه را به مدت یک روز درون آب گرم یعنی حرارت آب به اندازه ای باشد که بتوان دست را درون آن قرار داد بخیسانید. سپس بذرها را بر روی سطح کمپوست مناسب بپاشید و در دمای ۲۲ درجه سانتی گراد و در مقابل نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. به طور کلی بذر ها اگر در شرایطی مناسب قرار بگیرند در بازه زمانی ۵ الی ۱۵ روز جوانه خواهند زد.

به طور کلی دو روش تکثیر برای پرورش گل قهر وجود دارند که در ادامه سعی داریم به بیان دستورالعمل آن ها بپردازیم:

کشت بذر:

توجه داشته باشید که بذر گیاه قهر در واقع دیواره ای سخت دارد و به همین منظور باید پیش از کاشت خراش دهی صورت بگیرد و به مدت ۱ روز در دمای بالا قرار گیرد تا روند جوانه زنی بهتر و سریع تر انجام گیرد.

قلمه زنی ساقه:

به طور کلی بهترین زمان برای قلمه زنی این گیاه فصل تابستان است و توصیه می شود برای انجام این روش تنها از شاخه های نرم و بدون گل گیاه استفاده نمایید.

دستورالعمل کاشت گیاه قهر

چرا گیاه قهر و آشتی قهر می کند؟

بهتر است بدانید که به محض برخورد هر چیزی با برگ یا ساقه گیاه و حتی لمس برگ ها با دست آب به سرعت از سلول های دیواره ای خارج می شود و وارد ساقه خواهد شد و در نتیجه سلول ها چروک می شوند و برگ ها شادابی خود را از دست می دهند و به سمت پایین خم می شوند و با قسمت دمبرگ به طرف ساقه جمع می شوند و یا به عبارتی قهر می کنند. معمولا چند دقیقه ای طول می کشد تا گیاه قهر کند زیرا انتقال آب از سلول ها به سمت ساقه حدود چند دقیقه طول خواهد کشید اما آشتی کردن و برگشتن به حالت اولیه چند دقیقه ای به طول می انجامد.

روش های نگهداری از گیاه قهر

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه قهر:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش گل قهر بپردازیم:

انتخاب گلدان مناسب :

انتخاب گلدان مناسب نقش مهمی در رشد گل قهر دارد بنابراین، گلدانی را انتخاب کنید که دارای زهکشی خوبی باشد و همچنین در گلدان ریشه ها نباید به هم فشار وارد کنند و سایز گلدن نیز مناسب باشد این گیاه باید به گونه ای باشد که رطوبت را در خود نگه داشته و بیش از حد زود خشک نشود و همچنین می توانید از گلدان های استفاده کنید که خود به خود به گیاه آب می دهند.

رطوبت بالا :

این گیاه نباید در محیط های بیش از حد خشک نگهداری نمایید از این رو، اگر محیط منزل تان خشک است می توانید از دستگاه بخور کمک بگیرید و نزدیکی گیاه قرار دهید و در صورتی که دستگاه بخور ندارید می توانید هر چند وقت یک بار آن را آبیاری کنید و محیط را گرم نمایید تا آب سریع تبخیر شود و باعث رطوبت محیط شود.

آبیاری:

به طور کلی این گیاه در برابر آبیاری بسیار حساس است و بایستی آبیاری را به صورت منظم انجام دهید و تنها زمانی که خشکی بستر را مشاهده نمودید اقدام به آبیاری نمایید و توصیه می شود که از آب با املاح کم استفاده نمایید. همچنین لازم است از گلدان های دارای زهکشی استفاده نمایید تا ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

شرایط لازم برای پرورش گل قهر

دما و نور:

به طور کلی پرورش گل قهر و آشتی نیاز به نور زیاد دارد ولی باید از قرار دادن آن در برابر تابش مستقیم خورشید خودداری نمایید و همچنین نباید خود را در فضایی تاریک و بدون نور نگهداری نمایید. توجه داشته باشید که در واقع دمای مناسب برای پرورش این گیاه بازه دمایی ۲۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد.

خاک:

توصیه می شود که برای بستر این گیاه از ترکیب خاک باغچه با کوکوپیت و خاک برگ استفاده نمایید و همچنین می توانید در طول فصول رشد از کودهای مغذی NPK برای رویش بهتر گیاه خود استفاده کنید. لازم است خاک هایی با تخلخل مناسب برای این گیاه خاص تهیه کنید و می توانید تعویض خاک و تعویض گلدان گیاه را در اواخر تابستان و پیش از شروع رویش انجام دهید.

کوددهی:

بهتر است بدانید که این گیاه قابلیت تبدیل نیتروژن را دارد و بدین معناست که می تواند نیتروژن جو را که برای گیاه در دسترس نیست با آمونیاک و دیگر ترکیب های نیتروژن ترکیب کند و باید سعی کنید هر دو هفته یک بار در فصل بهار به گیاه خود کود بدهید تا این توانایی را حفظ کنند. همچنین پتاسیم بالای کود گیاه گوجه فرنگی نیز برای این گیاه مناسب خواهد بود و حرکت گیاه نیز بسته به انرژی کود دارد که بایستی کافی باشد.

مراقبت های لازم برای پرورش گل قهر

علت زرد شدن برگ گل قهر

زرد شدن برگ گل دلایل مختلفی دارد که یکی از علت های آن خشکی بیش از حد یا آبیاری زیاد است که به منظور جلوگیری از این مشکل به دمای نگهداری گل در فصل های مختلف سال توجه زیادی داشته باشید تا این گیاه به خوبی رشد کند.

آفات و بیماری های گیاه قهر:

بهتر است بدانید که آفت هایی مانند شته ها و شپشک آرد آلود و همچنین بیماری های ویروسی در این گیاه ایجاد بیماری می کنند و با تشخیص به موقع و جداسازی گیاهان مریض از قسمت های سالم می توان از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری نمود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو