شناخت انواع بیماری های درخت کاج

شناخت انواع بیماری های درخت کاج


منبع: آرگا

6

1401/10/21

02:40


در واقع درمان و رفع بیماری های درخت کاج چندان هم آسان نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله در ابتدا با علت های بیماری و در آخر با روش های رفع بیماری های درختان کاج آشنا شوید.

به طور کلی درخت کاج یکی از بهترین درخت ها برای نگهداری در فضای باغ و خانه ها می باشد. درخت کاج اگرچه از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است اما در برخی موارد به دلیل مشکلات محیطی و یا عدم نگهداری درست ممکن است به بیماری هایی دچار شود که درمان آن دشوار خواهد بود.

آشنایی با بیماری های درخت کاج

بهتر است بدانید که کاج در واقع یک درختچه زینتی و بزرگ با برگ هایی همیشه سبز و سوزنی می باشد که برای فضای آپارتمان و فضای باز بسیار ایده آل خواهد بود و همچنین در نزدیکی کریسمس در بازار های داخلی و خارجی طرفداران زیادی خواهد داشت.

بیماری های درخت کاج

درختان کاج معمولا دوستدار آب و هوای معتدل و مرطوب هستند و نسبت به هوای گرم تنفر دارند. رشد این درخت در فضای بیرون برعکس فضای داخل خانه و دفتر کار می باشد. به صراحت می توان گفت که نگهداری کاج چندان هم آسان نیست و به آبیاری و مراقبت خاصی نیاز خواهد داشت. مخروط های این درخت در ۲ اندازه ی ۱۸ سانتی متری در کاج ماده و ۴ سانتی متری در کاج نر تولید می شود.

درختان کاج دوستدار هوایی تازه با تهویه ای مناسب هستند و همین امر موجب شده تا برای داخل ادارات، بانک ها و شرکت ها گزینه ای مناسب باشند. کاج ها معمولا رشد بسیار کندی دارند و ممکن است در سال تنها یک الی دو طبقه اضافه کنند.

این گیاه نیز مانند سایر گیاهان به آفت و یا بیماری مبتلا خواهد شد که اگر زود به آن پی ببرید قابل درمان خواهد بود. در برخی موارد حتی با وجود فراهم نمودن اغلب نیاز های این کاج بازهم به دلیل شرایط موجود ممکن است گیاه به بیماری هایی مبتلا گردد.

اما نیاز به نگرانی نیست و تنها کافی است بیماری های رایج کاج و درمان آن ها را بشناسید تا هم از ان ها جلوگیری نمایید و به در صورت مشاهده آن ها راهی برای درمان داشته باشید. در ادامه سعی کرده ایم تا بیماری ها و آفات درخت کاج و همچنین اصول درمان آن را شرح دهیم:

مشکلات درختان کاج

نازک و آویزان شدن:

نور کم، آبیاری نامناسب، رطوبت کم، کوددهی ضعیف، گرما یا سرمای زیاد و در کل مناسب نبودن تمامی شرایط می تواند موجب نازک و آویزان شدن برگ ها و شاخه های کاج شوند.

زرد و بی حالت شدن برگ ها:

توجه داشته باشید که در صورت توجه نکردن به درختان کاج و ایجاد وقفه در روند مراقبت و آبیاری آن برگ ها به تدریج زرد و بی حال خواهند شد.

متوقف شدن رشد:

یکی از عواملی که در کنار بیرون زدن ریشه و بی حال شدن گیاه برای زمان تعویض گلدان بایستی بررسی شود توقف در رشد گیاه است که به شما نشان می دهد موعد تعویض گلدان رسیده است.

علل متوقف شن رشد درخت کاج

خم شدن شاخه ها به سمت پایین:

توجه داشته باشید که علت بروز این عارضه هوای خیلی سرد یا گرم و یا کمبود رطوبت خواهد بود. معمولا توصیه می شود که در ابتدا مشکل را شناسایی و سپس در صدد رفع آن اقدام نمایید.

وجود موجودات سفید پنبه ای:

وجود موجودات سفید پنبه ای در اتصال برگ به ساقه یکی دیگر از بیماری های درخت کاج می باشد. در واقع این حشرات که با نام شپشک آردآلود شناخته می شوند، می توانید از سموم خانگی دست ساز برای از بین بردن آن ها استفاده نمایید. در صورت زیاد بودن حشرات و نتیجه ندادن سم های خانگی حتما از سموم شیمیایی استفاده نمایید.

باریک و علفی شدن ساقه ها:

تاریک و علفی شدن ساقه ها نیز یکی دیگر از بیماری های درخت کاج می باشد که بهترین راه برای تقویت آن ها و پر برگ شدنشان استفاده از تغذیه مصنوعی خواهد بود.

آفات و بیماری های درختان کاج

ریزش برگ های سبز:

با وجود اینکه درختان کاج برای رشد نیاز به آبیاری زیاد ندارند اما دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد موجب بروز بیماری در گیاه تان می شود. توصیه می شود که کمی صبر کنید تا خاک کاملا خشک شود و سپس آبیاری را در ابعاد کمتری انجام دهید.

چسبناک شدن برگ ها:

یکی دیگر از بیماری های رایج درخت کاج چسبناک شدن برگ ها است که توصیه می شود برای از بین بردن حالت چسبندگی که حشرات از خود بر جای می گذارند از سموم حشره کش استفاده نمایید.

ریزش برگ های زیرین:

دقت داشته باشید در صورتی که این ریزش برای گیاه پیر باشد چندان مهم نخواهد بود اما برای گیاهان جوان بایستی آن را به محل پرنورتری انتقال دهید. همچنین بهتر است شاخه های خشک شده را با قیچی یا چاقو حذف نمایید.

علت ریزش برگ های درخت کاج

زرد و قهوه ای شدن برگ های سوزنی:

به طور کلی هوای گرم و خشک موجب بروز این مشکل شده است و در این مواقع بهتر است گلدان حاوی نهال کاج را به محل خنک تری انتقال دهید.

تریپس از آفت درخت کاج:

به طور کلی آفت تریپس دارای خال های روشنی است که با اندازه های کوچک شان قدرت بالایی در مکش خواهند داشت. این آفت تقریبا نامحسوس بوده و ممکن است تنها لارو آن ها دیده شود. از آنجایی که تریپس در پرواز محدود است و معمولا تنها در گلخانه ها یافت می شود، ممکن است این آفت از محیط قبلی پرورش کاج مطبقتان همراه او آمده باشد.

بنابراین بررسی تضمین کیفیت پیش از خرید کاج الزامی خواهد بود. این حشره از عصاره سبزیجات تغذیه می کند و آن ها را ضعیف خواهد کرد.

حشرات لکه ای:

این دسته از حشرات چندان قابل دید نیستند زیرا با موم سفید رنگی احاطه شده اند و روی شاخه های درختان مخروطی و برگ ها می نشینند. این حشرات کوچک به سختی حرکت می کنند و گیاه را آلوده خواهند کرد. استفاده از آفت کش و سموم قوی برای مبارزه با این حشرات بسیار مناسب خواهد بود.

چگونگی رمان بیماری های درخت کاج

پوسیدگی ریشه:

یکی دیگر از بیماری های رایج این درخت، پوسیدگی ریشه است که در اثر آبیاری بیش از اندازه به وجود خواهد آمد. در اثر پوسیدگی ریشه رشد گیاه متوقف شده و یا بسیار کم خواهد شد. ریشه های سالم درخت به رنگ سفید خواهد بود که در اثر پوسیدگی به قهوه ای و سیاه تغییر رنگ خواهند داد.

شما می توانید برای جلوگیری از این مشکل از آبیاری بیش از اندازه درخت کاج خود پرهیز نمایید. همچنین اگر از گلدان کاج نگهداری می کنید در صورت پوسیدگی ریشه بایستی خاک گلدان را تعویض نمایید و ریشه های پوسیده را جدا نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو