طریقه پرورش فیلودندرون امپریال و نکات رشد بهتر این گیاه

طریقه پرورش فیلودندرون امپریال و نکات رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

5

1402/2/4

02:49


در واقع پرورش فیلودندرون امپریال چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با دستورالعمل کاشت، پرورش و حتی نگهداری از این گیاه آپارتمانی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی فیلودندرون امپریال را می توان گیاهی آپارتمانی دانست که در محیط های روشن و با نور غیر مستقیم بهترین رشد خود را خواهد داشت و همچنین اگر شرایط نگهداری و پرورش آن را به درستی انجام دهید به راحتی رشد و گل ها زیادی تولید خواهد کرد.

آشنایی با نحوه پرورش فیلودندرون امپریال

بهتر است بدانید گیاه فیودندرون امپریال که با نام انگلیسی Philodendron Imperial نیز شناخته می شود یک گیاه آپارتمانی فوق العاده زیبا می باشد که با برگ های پهن، صاف و براق محیط خانه را جذاب خواهد کرد. گیاه فیلودندرون را می توان از دسته گیاهان زینتی و زیبا در جنگل های گرمسیری دانست که حدود ۴۰۰ گونه از آن در سراسر جهان وجود دارد.

چگونگی پرورش فیلودندرون امپریال

از جمله آن ها می توان به فیلودندرون امپریال که بومی کاستاریکا و جنگل های بارانی آمریکای جنوبی است، اشاره نمود. در واقع گیاهی تهاجمی با برگ های سبز و باریک و برجسته قرمز یا سبز رنگ می باشد که به دلیل برگ هایش بسیار ارزشمند است. همچنین دارای قسمت های زیرین مایل به قرمز و رنگی هستند که وقتی از روی یک سطح به صورت آویزان رشد می کنند نمای زیبایی را ایجاد خواهند کرد.

توجه داشته باشید گیاه فیلودندرون امپریال در محیط بومی خود به راحتی تا ارتفاع ۱۸ متر رشد می کند و در صورت قطع اتصال آن با زمین گاهی اوقات به صورت کامل به صورت اپیفیت رشد خواهد کرد. با این حال به فیلودندرون به عنوان یک گیاه خانگی ممکن است گاهی اوقات کمتر از سه متر رشد کند.

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه:

به صراحت می توان گفت که بهترین روش برای پرورش و تکثیر گیاه فیلودندرون امپریال قلمه ساقه است. یعنی زمانی که نگهداری فیلودندرون امپریال را در محیط خانه انجام می دهید می توانید از آن قلمه نیز بگیرید. البته به این نکته دقت داشته باشید که ساقه مورد استفاده حداقل دارای یک بند باشد.

دستورالعمل کاشت فیلودندرون

اگر قلمه به دست آمده دارای ریشه هم باشد بهتر خواهد بود. فیلودندرون وان به صورت کامپکم است و بین بند های آن فاصله اندکی دارد. این مسئله کار را برای گرفتن قلمه از گیاه به شدت سخت خواهد کرد.

گیاه بالغ فیلودندرون را به مراتب آسان تر می توان تکثر نمود. می توانید قلمه های گیاه را به صورت مستقیم درون خاک بگذارید و یا آن را داخل بطری آب قرار دهید تا به صورت کامل ریشه دار شوند. معمولا فرآیند ریشه دار شدن ساقه ممکن است چندین هفته زمان نیاز داشته باشد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری از فیلودندرون امپریال:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهد داشت که در ادامه سعی داریم به بیان تمام شرایط مورد نیاز برای پرورش و مراقبت از این گیاه آپارتمانی بپردازیم:

  • نور مناسب:

این گیاه زیبا در محیط های روشن و یا نور غیرمستقیم بهترین رشد را خواهد داشت. برای نگهداری این گیاه در خانه بایستی آن را در نزدیکی پنجره قرار دهید. اما دقت کنید که نور مستقیم به آن نتابد زیرا تابش مستقیم نور آفتاب موجب آفتاب سوختگی برگ ها خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش فیلودندرون

اگر گیاه شما نور مناسبی دریافت نکند رشد آن متوقف خواهد شد و ریسک بروز و ابتلا آن به انواع مختلف بیماری های حاصل از آبیاری بیش از حد افزایش خواهد یافت. اگر گیاه شما پس از گذشت ماه ها برگ جدیدی می دهد به دلیل کمبود نور محیط نگهداری آن خواهد بود.

در صورت کمبود نور محیط گیاه رشدی علفی پیدا خواهد کرد. ساقه نازک شده و مقاومت کمی خواهد داشت. برگهای جدید گیاه نیز کوچک خواهند شد. در نتیجه بهترین مکان برای نگهداری فیلودندرون در خانه در نزدیکی پنجره‌ای است که بتواند نور غیرمستقیم را در طول روز دریافت کند.

  • دمای کافی:

به طور کلی بهترین دما برای نگهداری گیاه فیلودندرون امپریان همان دمای معمول خانه است. در واقع بازه دمایی بین ۱۶ تا ۳۰ درجه سانتی گراد برای آن مناسب خواهد بود. رشد گیاه شما در دماهای پایین تر از این بازه متوقف خواهد شد. پس بهتر است دما را کمی برای گیاه خود بالا ببرید.

دقت داشته باشید که دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد موجب آسیب رسیدن به گیاه خواهد شد. اصلی ترین صدمه در دماهای پایین تر یا بالاتر می تواند به قهوه ای شدن یا زرد شدن برگ ها منجر خواهد شد. توصیه می شود که به هیچ وجه گیاهتان را در نزدیکی وسایل گرمایشی و سرمایشی قرار ندهید.

آبیاری منظم بستر گیاه فیلودندرون

  • آبیاری منظم:

آبیاری مسئله مهمی در فرآیند پرورش گیاه فیلودندرون امپریال می باشد که میزان مناسب آبیاری شما در سالم ماندن گیاهتان نقش به سزایی خواهد داشت. در واقع آبیاری مناسب به همراه گردش هوای مناسب برای خاک گیاه نقش مهمی در سالم ماندن آن خواهد داشت.

برای آبیاری بایستی اجازه دهید تقریبا نصف خاک گلدان گیاه شما خشک شده باشد. سپس انگشت تان را درون خاک فرو ببرید و میزان رطوبت آن را بسنجید. اگر به خسی خاک گیاهتان شک دارید به هیچ وجه آبیاری را انجام ندهید.

توصیه می شود که از آبیاری گیاه در زمان بندی مشخص خودداری نمایید اما هرچند روز یک بار خاک بستر را بررسی نمایید. اگر آبیاری گیاهتان را بیش از حد انجام دهید موجب بروز بیماری های پوسیدگی خواهد شد. در زمان آبیاری دقت کنید به تمام قسمت های خاک گیاه شما آب برسد. آبیاری را بایستی به گونه ای انجام دهید که آب از سوراخ های زهکش کف گلدان بیرون بیاید و سپس آب اضافی زیرگلدانی را خالی نمایید.

  • خاک غنی:

توجه داشته باشید که خاک با زهمشی مناسب برای این گیاه حیاتی است. در واقع خاک سنگین با زهکشی ضعیف مشکلاتی برای گیاه به وجود خواهد آمد. برای بستر گیاهتان باید از خاکی استفاده کنید که بتواند گردش هوای مناسب برای ریشه ها را به وجود بیاورد.

دستورالعمل تکثیر فیلودندرون

اما بایستی میزان مناسب رطوبت را نیز باید در خود نگهداری نماید. بهترین ترکیب خاک با ترکیب ۵۰ درصد خاک مناسب گیاهان آپارتمانی و ۵۰ درصد پرلیت یا ماسه به دست خواهد آمد. خاک پس از مدتی زهکشی خود را از دست می دهد و باستی با دقت این مسئله را بررسی نمایید. در این زمان بایستی به تعویض گلدان و خاک گیاه بپدارید و زهکشی آن را بازسازی نمایید.

  • تغذیه ایده آل:

تغذیه فیلودندرون نقشی اساسی در سلامت و رشد گیاه دارد اما ازیاد آن نیز می تواند منجر به آسیب گیاه شود. در این مواقع استفاده از کود های ۲۰-۲۰-۲۰ در طول فصول بهار و تابستان به فاصله هر چهار هفته یک بار توصیه می شود. بهتر است از نصف مقدار توصیه شده روی بسته بندی کود برای گیاه خود استفاده نمایید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو