خاک مناسب صیفی جات برای کاشت و رشد بهتر

خاک مناسب صیفی جات برای کاشت و رشد بهتر


منبع: آرگا

3

1402/1/23

15:38


در واقع تامین خاک مناسب صیفی جات چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با خاک ها و عناصر موارد نیاز برای رشد بهتر صیفی جات آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی انتخاب خاک مناسب برای کاشت صیفی جات از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود که اگر با دقت به نکات پرورش آن توجه و آن ها را عملی کنید، کشت راحتی در پیش خواهید داشت. برای کاشت سبزیجات بایستی منطقه ای را انتخاب نمایید که دارای شرایط آب و هوایی ترکیب مرغوب خاک جهت رشد سبزی ها داشته باشد.

آشنایی با خاک مناسب صیفی جات

بهتر است بدانید که خاک یکی از مهم ترین عوام موفقیت در کشاورزی محسوب می شود به گونه ای که وقتی خاک مرغوب و خوبی داشته باشید تقریبا ۷۰ درصد مسیر را رفته اید و تا برداشت محصول راهی نخواهید داشت. سبز و صیفی جات دو خانواده مهم محصولات کشاورزی محسوب می شوند که با این حال آسیب پذیر تر از سایرین خواهند بود.

خصوصیات خاک مناسب صیفی جات

همین مسئله موجب شده تا تهیه خاک مناسب کشاورزی بسیار سخت شود. زیرا اگر خاک مرغوب برای بستر سبزیجات تهیه نکنید تقریبا در کشت هر بذری با مشکل مواجه خواهید شد زیرا عنصر اصلی در بستر گیاه خاک است که زمینه رشد آن را فراهم می کند.

سبزیجات و صیفی جات بایستی دارای خاکی تمیز و عاری از گونه بیماری باشند. خاک این نوع گیاهان نباید تخم علف هرزف چمن و هر گونه مواد اضافه ای داشته باشد. در واقع بهترین راه برای تهیه خاک مناسب سبزیجات و صیفی جات تهیه خاک گلدان آماده است.

ترکیبات مخصوص صیفی جات:

به صراحت می توان گفت که سبزی ها و صیفی جات ها نیاز زیادی به مواد مغذی دارند. در واقع هرچه مواد مغذی خاک گلدان یا باغچه شما بیشتر باشد محصول کیفیت و کمیت بیشتری خواهد داشت. البته که این مسئله نیاز به سنجش و آزمایش های فراوان نیز دارد زیرا اگر همین مواد مغذی بیش از اندازه به گیاه برسد ریشه و بذر آن را می خشکاند.

خاک مناسب سبزیجات و صیفی جات مقدار زیادی نیتروژن و مواد عالی درون خود دارد و برای اینکه بدانید خاک از کیفیت مناسب برخوردار است بایستی PH آن را اندازه بگیرید که عدد به دست آمده بایستی بین ۶ تا ۷ باشد.

ترکیبات لازم برای کاشت صیفی جات

یکی از راه های افزایش مواد عالی در خاک ترکیب کود و خاک با یکدیگر است. در ابتدایی ترین سبک کشت و کار نیز کود نقش موثری در افزایش کیفیت محصول خواهد داشت به ویژه اگر کودی که استفاده می کنید از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

معمولا خاک مناسب برای بستر صیفی جات ها از مقداری خاک رسف ماسه رودخانه ای، ریز مغذی ها و پرلیت تشکیل می شود. اما اینکه شما چه مقدار از این خاک ها در ترکی اصلی استفاده نمایید بسیار حائز اهمیت خواهد بود. زیرا اگر مقدار ماسه از خاک رس بیشتر باشد خاک بستر زود به زود خشک می شود و برعکس آن موجب می شود ریشه بذر رطوبت زیادی را تحمل نماید.

دقت داشته باشید خاک شما از هرگونه و نوعی که باشد بایستی پرلیت نیز داشته باشد. شاید در نگاه سطحی پرلیت تکه های ریز اسفنج به نظر بیاید که هیچ فایده ندارد اما در واقعیت همین تکه های ریز، آبرسان گیاه در طول روز خواهند بود.

پرلیت ها حتی به مقدار کم می توانند کشت و کار را متحول نمایند پس اصلا استفاده از آن ها در ترکیب خاک صیفی جات را دست کم نگیرید. البته لازم به ذکر است این به معنی استفاده بیش از حد از پرلیت یا ترکیب اشتباه آن نیست. در واقع شما بایستی مقداری پرلیت به خاک اضافه نمایید که شمایل خاک را از بین نبرد.

علاوه بر این ها در ادامه سعی کرده ایم تا مواد موجود در بهترین خاک بستر صیفی جات را شرح دهیم:

بهترین خاک برای بستر صیفی جات

  • مواد آلی:

برای رشد تمامی سبزیجات وجود مقدار کافی از مواد آلی درون خاک لازم و ضروری خواهد بود. در واقع مواد آلی اغلب از بقایای گیاهان و یا جانورانی به وجود خواهد آمد که در دل خاک به مرور زمان پوسیده شده و تجزیه می گردد. در نهایت نیز مورد استفاده گیاه قرار می گیرد.

به صراحت می توان گفت که مواد آلی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را برای رشد تامین می کند و همچنین خاک بستر را نرم نموده و موجب می شود تا ریشه ها به راحتی داخل خاک پخش شوند. این مواد مانند اسفنج های کوچک درون خاک عمل می کنند و این امکان را فراهم می سازد تا خاک مزرعه شما آب را حفظ نماید. همچنین این مواد می توانند از کود کمپوست یا کود دامی کاملا پوسیده یا حتی ترکیبی از هر دو حاصل شوند.

  • عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم:

در فرآیند اماده سازی خاک بستر صیفی جات نبایستی از این سه ماده مغذی اساسی که مورد نیاز تمام گیاهان است، چشم پوشی نمایید. در واقع این عناصر که با یکدیگر به عنوان کود کامل یا NPK شناخته می شوند اگرچه مواد آلی مقداری از این عناصر را تامین می کنند اما بسته به خاک و میزان کمبود هر یک از عناصر ممکن است مجبور شوید که میزان این عناصر را به صورت جداگانه تنظیم نمایید.

دقت داشته باشید اعدادی که روی یک کیسه کود NPK نوشته می شوند برای مثال ۲۰-۲۰-۲۰ نوشته شده اند به ترتیب بیانگر میزان نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در این کود خواهند بود.

تاثیر پتاسیم بر فرآیند رشد صیفی جات

  • عناصر ریز مغذی:

به طور کلی خاک مناسب صیفی جات بایستی از عناصر ریز مزی به اندازه کافی برخوردار باشد. سبزیجات برای رشد نیاز به طیف گسترده از عناصر کمیاب دارند که این مواد عبارت اند از بور، مس، کلرید، منگنز، مولیبدن و روی. برای تامین این عناصر می توانید از کود های مایع که حاوی این عناصر می باشند استفاده نمایید.

  • میزان اسیدیته و یا PH خاک:

بهتر است بدانید که میزان PH خاک برای سبزیجات مختلف تا حدود متفاوت خواهد بود اما در حالت کلی خاک یک مزرعه سبزیجات بایستی PH بین ۶.۵ تا ۷.۴ داشته باشد. اگر میزان PH خاک مزره شما به صورت قابل توجهی بالاتر از این میزان باشد بایستی PH خاک تان را کاهش دهید. در مقابل اگر PH خاک شما به طور قابل توجهی کمتر از ۶ باشد بایستی PH آن را افزایش دهید.

ویژگی های خاک مخصوص صیفی جات:

علاوه بر موارد ذکر خاک مناسب صیفی جات بایستی ویژگی های خاص دیگری نیز داشته باشد که شامل موارد فوق خواهند بود:

ویزگی های خاک مخصوص صیفی جات

  • بهداشتی و بدون بو
  • کاملا ارگانیک و منطبق با محیط زیست
  • حاوی عناصر ریز مغذی جهت بهبود رشد و گلدهی
  • عدم استفاده از کود های شیمیایی و محرک
  • دارای زهکشی بالا جهت خروج آب اضافی از خاک
  • فاقد هرگونه بیماری و محافظت گیاه در برابر قارچ ها
  • جلوگیری از زرد شدن برگ گیاه و بهبود فرآیند جوانه زنی
  • بالا بردن مقاومت گیاه نسبت به بیماری ها و تنش های محیطی
  • کمک به افزایش عطر و طعم سبزی و صیفی جات به خاطر مواد مغذی

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو