فیلم Arrival ساخته‌ی دنی ویلنوو

فیلم Arrival ساخته‌ی دنی ویلنوو


منبع: نت نوشت

214

1398/3/12

21:47


فیلم Arrival اثر دنی ویلنوو

فیلم Arrival محصول سال ۲۰۱۶ آمریکا، فیلمی گیرنده و پر ابهت از دنی ویلنوو Denis Villeneuve کارگردان کانادایی تبار است. ویلنوو پس از ساخت فیلم هایی قوی نظیر سیکاریو و زندانیان، این بار سراغ ژانر علمی تخیلی و موضوع داغ بیگانه‌ها بر روی زمین رفته است. از منظری که ویلنوو به موضوع نگاه می‌کند سیر سوالات عمیقی را به سمت مخاطب نشانه می‌رود. در ادامه با نقد و بررسی فیلم Arrival یا ورود با نت نوشت همراه باشید.

فیلم Arrival اثر دنی ویلنوو

فیلم Arrival داستان پروفسوری زبان شناس با شهرت جهانی با نقش آفرینی اِمی آدامز  Amy Adams را روایت می‌کند. که مسئول ارتباط برقرار کردن با سفینه بیگانگان است که مدت‌ها روی سطح زمین در نقاطی مختلف معلق مانده اند. گذشته پروفسور بِنکس به ما مکررا یادآور می‌شود که وی شخصیتی رنج کشیده و سرگردانی به دلیل رخدادهای گذشته دارد و مدام سوالاتی حل نشده در ذهن وی پراکنده اند.

“روزی که اونا از زمین رفتن. با وجود خبر داشتن از این سفر و اینکه به کجا میرسه، با آغوش باز قبولش می‌کنم و تک تک لحظات رو قدر می‌دونم”

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Lucy ساخته لوک بِسون , تراوشات و توانایی‌های شگفت انگیز ذهن بشر

 

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم Forrest Gump فارست­ گامپ اثر رابرت زمکیس ۱۹۹۴

اریک هایزرِر فیلمنامه نویسِ فیلم ورود، متریال اولیه نوشتن این فیلم را از رمان کوتاه داستان زندگیه تو Story of Your Life نوشته‌ی تِد چیانگ Ted Chiang وام گرفته است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. هایزِرر با تیز هوشی خود توانست کلیت داستان را نظیر پارامترهای زمانی و زبانی را در فیلم نامه نگاه دارد و عناصر فکری خودش و ویلنوو را نیز در فیلم بگنجاند.

“روزی که اونا از زمین رفتن. با وجود خبر داشتن از این سفر و اینکه به کجا میرسه، با آغوش باز قبولش می‌کنم و تک تک لحظات رو قدر می‌دونم”

بیشتر بخوانید: نقد فیلم ‌Hacksaw Ridge ؛ اعتقادات بی سلاح

فیلم Arrival به کارگردانی Denis Villeneuve را می‌توان از آن دسته از فیلم هایی قرار داد که در پس ظاهر مارکت هالیوود، نیم نگاهی به معنا گرایی دارند. فیلم بیشتر دارای محیطی فضایی است و تخیلی بودنش بسیار عمیق و آرام است. سوالاتش را تحمیل نمی‌کند و فقط منتظر است این سوالات در ذهن مخاطبِ خود رشد کنند.

فیلم Arrival گه گاه نیز نگاهی به ماهیت انسان نیز دارد. سوالات فلسفی در باب وجود می‌پرسد، روابط بین انسان‌ها را به نظاره می‌نشیند، روابط سیاسی بین کشورها را نقد می‌کند و از فقر فرهنگیِ برقراری کلام در دوران پسامدرن انتقاد می‌کند. فیلم Arrival قدم‌ها را فراتر می‌گذارد و از سوال فضایی‌ها در زمین چه کار می‌کنند و هدفشان چیست. آگاهانه تغییر مسیر می‌دهد و این سوال را از خودمان می‌پرسد. اینجا چکار می‌کنیم؟ هدفمان از زیستن چیست؟

زبان بنیاد تمدنه، چسب است که مردم را در کنار هم نگه میدارد، و اولین سلاحیست که در نبرد مورد استفاده قرار میگیرد …

زبان بنیاد تمدنه، چسب است که مردم را در کنار هم نگه میدارد، و اولین سلاحیست که در نبرد مورد استفاده قرار میگیرد …

بیشتر بخوانید: تحلیل فیلم American History X تاریخ مجهول آمریکا ، اثری از تونی کی ۱۹۹۸

Arrival یا ورود پس از اکران در سال ۲۰۱۶ توانست نظر اکثر منتقدین و مخاطبان را جلب کند و توانست در فصل جوایز اسکار نامزد ۸ جایزه بشود که در نهایت برنده اسکار تدوین صدا در بخش فنی را به خانه برد. فیلم به جز در بخش محتوا در به تصاویر کشیدن لحظه‌ها بی نظیر عمل می‌کند. فیلمبرداری یکدست و منسجمی را به نمایش می‌گذارد که ترکیب همه این‌ها با  موسیقی متن تأثیر گذارش به تجربه بصری بیاد ماندنی‌ای تبدیل می‌شود.

در آخر می‌توان اشاره کرد فیلم ورود Arrival نگاه‌ها را معطوف به اعماق وجود می‌کند و درخواست فهمیدن می‌کند. زبان را به  عنوان مهمترین عامل رشد بشری ارج می‌نهد و از فراموشی زبان به عنوان یک عامل رستگاری گله مند است.

“زبان بنیاد تمدنه ، چسب است که مردم را در کنار هم نگه میدارد ، و اولین سلاحیست که در نبرد مورد استفاده قرار میگیرد …”

بیشتر بخوانید: نقد فیلم اتاق کاری از لنی آبراهامسون

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو