روش های تشخیص و درمان دیسک کمر در منزل + علائم بیماری دیسک کمر

منبع: نمکستان

151

1398/7/11

00:14


دیسک کمر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دیسک کمر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

نمکستان : ستون فقرات از یک سری استخوان ها (مهره ها) که بر روی یکدیگر قرار گرفته اند ساخته شده است. از بالا به پایین، این ستون شامل ۷ مهره در ستون فقرات گردن، ۱۲ مهره در ستون فقرات قفسه سینه و ۵ مهره در ستون فقرات کمر است، به دنبال آن استخوان خاجی و دنبالیچه در پایه قرار دارند. این مهره ها توسط دیسک ها کشیده می شوند. دیسک ها با جذب شوک از فعالیت های روزانه مانند پیاده روی، بلند کردن و پبچ خوردگی از استخوان ها محافظت می کنند.

هر دیسک دارای دو بخش است، یک قسمت داخلی نرم، ژله ایی و یک حلقه بیرونی سخت. آسیب یا ضعف در دیسک می تواند باعث شود قسمت داخل دیسک از طریق حلقه بیرونی، بیرون زده شود. این عارضه با عنوان فتق دیسک یا بیرون زدگی دیسک شناخته می شود. اگر بیرون زدگی دیسک یکی از اعصاب نخاعی شما را فشرده کند، ممکن است ،در طول عصب مبتلا، دچار بی حسی و درد نیز شوید. در موارد شدید، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی برای برداشتن یا ترمیم دیسک بیرون زده داشته باشید.

بیرون زدگی دیسک در هر قسمت از ستون فقرات مانند گردن و یا کمر ممکن است اتفاق بیوفتد. کمر یکی از مناطق متداول برای بیرون زدگی دیسک است. ستون فقرات یک شبکه پیچیده ایی از اعصاب و رگ های خونی است. دیسک بیرون زده می تواند فشار بیشتری به اعصاب ماهیچه های اطراف خود وارد کند.

علائم بیرون زدگی دیسک شامل موارد زیر است :

  • درد و بی حسی، معمولا در یک طرف بدن
  • دردی که به بازو ها و یا به پاها کشیده می شود
  • دردی که در شب یا با انجام حرکات خاصی بدتر می شود
  • دردی که با ایستادن و یا نشستن بدتر می شود
  • درد در هنگام راه رفتن در مسافت های کوتاه
  • ضعف عضلانی بدون علت
  • احساس سوزن سوزن شدن، در ناحیه آسیب دیده

این علائم می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اگر درد شما منجر به سوزن یوزن شدن شده است، به طوری که بر توانیی شما در کنترل عضلات تاثیر می گذارد، به پزشک مراجعه کنید.

عوامل ایجاد فتق دیسک :

هنگامی که حلقه بیرون دیسک ضعیف یا پاره شود، فتق دیسک اتفاق می افتد. و اجازه می دهد قسمت داخلی آن خارج شود. افزایش سن در بروز این عارضه نقش مهمی دارد. حرکات خاص نیز ممکن است باعث ایجاد بیرون زدگی دیسک شود. دیسک ها می توانند در حالی که در حال پیچ و تاب، در حال چرخیش و یا در حال بلند کردن یک جسم سنگین هستید دچار بیرون زدگی شوند. بلند کردن یک جسم سنگین بسیار بزرگ می تواند فشار زیادی در قسمت تحتانی کمر ایجاد کند و در نتیجه بیرون زدگی دیسک اتفاق بیوفتد.

اگر شغلی دارید که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارد، ممکن است در معرض خطر بیرون زدگی دیسک قرار بگیرید. افراد دارای اضافه وزن همچنین می توانند در معرض خطر بیشتری برای دیسک کمر باشند، زیرا دیسک های آن ها باید از وزن اضافی آپشتیبانی کنند.  ماهیچه های ضعیف و سبک زندگی کم تحرک نیز ممکن است در ایجاد دیسک کمر نقش داشته باشد.

با افزایش سن، احتمال بیرون زدگی دیسک نیز افزایش پیدا می کند. به ایم دلیلی است که دیسک ها با افزایش سن، آبی که در محتوای محافظت کننده دیسک وجود دارد از دست می رود. در نتیجه دیسک ها راحت تر می توانند دچار بیرون زدگی شوند. این عارضه در مردان شایع تر از زنان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو