نگاه منتقدان به فیلم افتتاحیه کن 2019: «مرده ها نمی میرند»

نگاه منتقدان به فیلم افتتاحیه کن 2019: «مرده ها نمی میرند»


158

1398/2/27

23:29


چند نقد کوتاه از فیلم افتتاحیه جشنواره کن 2019 با عنوان «مرده ها نمی میرند» با بازی بیل مری، سلنا گومز، تیلدا سوئینتن، آدام درایور و استیو بوشمی

نگاه منتقدان به فیلم افتتاحیه کن 2019: «مرده ها نمی میرند»

۲ روز پیش
چند نقد کوتاه از فیلم افتتاحیه جشنواره کن 2019 با عنوان «مرده ها نمی میرند» با بازی بیل مری، سلنا گومز، تیلدا سوئینتن، آدام درایور و استیو بوشمی

نگاه منتقدان به فیلم افتتاحیه کن 2019: «مرده ها نمی میرند»

اختصاصی سلام سینما-فیلم سینمایی «مرده ها نمی میرند» (The Dead Don't Die) اثر جدید «جیم جارموش»، به تازگی در افتتاحیه جشنواره کن 2019 اکران شد. این فیلم تا امروز بازخوردهای نسبتا خوبی از منتقدان دریافت کرده است و فعلا امتیاز مردمی متوسطی دارد.

فیلم «مرده ها نمی میرند» در ژانر کمدی ترسناک است و در خلاصه داستان آن آمده است که: زمانی که مرده ها به شکل زامبی از گور بلند می شوند؛ شهر آرام «سنترویل» دچار درگیری می شود.

چند نقد کوتاه از فیلم «مرده ها نمی میرند» (The Dead Don't Die) را مرور می کنیم:

رابی کالین تلگراف

امتیاز: 80/100

وقتی زمزمه هایی مبنی بر اینکه قرار است «ایگی پاپ» نقش یک زامبی را در جدیدترین ساخته ی «جیم جارموش» ایفا کند شنیده شد، برخی از ما منتقدین در تعجب بودیم که چه باید درباره ی آن بگوییم. البته هیچ شکی درباره ی این که ایگی پاپ می تواند از عهده ی این کار برآید شکی وجود نداشت. اما ترکیب همکاری چنین بازیگری با فیلمسازی مانند جیم جارموش می توانست بسیار هیجان انگیز باشد. «مرده نمی میرد» یک فیلم عجیب اما موفق است و همانطور که در فیلم قبلی جیم جارموش یعنی «پترسون» دیده بودیم، این فیلم نیز به خوبی می تواند خودش را با ریتم زندگی عادی وفق بدهد. اما از سویی دیگر حس بدبینی شدیدی که در فیلم وجود دارد مانع از این می شود که به لحظات کمدی آن بخندیم.

نقد کوتاه فیلم مرده ها نمی میرند

 

پیتر بردشاو گاردین

امتیاز: 60/100

«مرده نمی میرد» مانند «زلدا» دارای توسعه ی داستانی نیست به همین دلیل لحظاتی از فیلم به نظر می رسد که ایده های «جیم جارموش» ته کشیده و حرف جدیدی برای گفتن ندارد. میرائی و زندگی ابدی مدتی طولانی است که نظر جارموش را جلب کرده است. این را می توان در فیلم های «مرد مرده»(1995)، «فقط عاشقان زنده می مانند»(2013) و ادای دینی به سامورائی ها در «راه شبح سگ سامورائی»(1999) جست. کمدی در این فیلم ها یکی از فاکتور های مهم است زیرا قرار نیست که زیاد جدی گرفته شوند. «مرده نمی میرد» به نظر ناتمام می رسد و می توان گفت که یک سرهم بندی از ایده های مختلف در کنار گروهی از بازیگران خوشنام است که در یک حکایت نه چندان عمیق در کنار هم قرار گرفته اند.

نقد کوتاه فیلم مرده ها نمی میرند

 

جان بلیزدیل سینه وو

امتیاز: 40/100

آثار قبلی «جیم جارموش» در دسته ی آثار مهم و تاثیرگذار سینما قرار می گیرند. «زیر پا گذاشتن توسط قانون» که شکل همیشگی فیلم های فرار از زندان را تغییر داد، «مرد مرده» که این کار را با فیلم های وسترن کرد و «فقط عاشقان زنده می مانند» که زندگی جدیدی به داستانی با محوریت خون آشام ها بخشید. اما در اثر جدید او یعنی «مرده نمی میرد» که ترکیبی از ژانر وحشت و کمدی است، جارموش به سراغ بازیگران نام آشنایی رفته که کار آنها تنها پیدا کردن جوک هایی است که مخاطبان را بیشتر بخنداند. فیلم های موفق در ژانر وحشت معمولا به همان اندازه که ترسناک هستند، می بایست خنده دار و بامزه نیز باشند اما در این فیلم به نظر می رسد که جارموش از خیر بامزه بودن فیلمش گذشته و بیشتر بر روی یک سینمایی انتقادی تاکید دارد.

نقد کوتاه مرده ها نمی میرند

 

تیم گریرسون-اسکرین انترنشنال

امتیاز: 70/100

برای آن دسته از مخاطبان که به دنبال یک فیلم ماجراجویانه عامه‌پسند با موضوع زامبی هستند باید بگویم که با تماشای این اثر، بسیار ناامید خواهند شد. جارموش در فیلم‌های اخیرش سعی بر این داشته تا کارکترهای عجیبش را که بسیار قابل درک هستند را با دقت زیادی خلق کند. اما در «مرده‌ها نمی‌میرند» او به سراغ تیپ‌ها رفته که به اندازه‌ی کاراکترها رضایت بخش نیستند اما فقدان شخصیت آن‌ها بخشی از هدف جارموش است. شوخ طبعی موجود در فیلم در همه‌ی موارد اثرگذاری لازم را ندارد اما وقتی تاثیر می‌گذارد، مانند نقابی بر روی تصویر تاریک وجود ماست که مانند یک مرده‌ی متحرک هستیم. (متن کامل این نقد)


گزارش تصویری فتوکال فیلم «مرده ها نمی میرند» در جشنواره کن 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو