علائم و نشانه‌های بیماری پوستی صدف (پسوریازیس)

علائم بیماری پوستی ممکن است در افراد با هم متفاوت باشید اما به طور کلی با یک یا چند از علائم زیر همراه می باشد :

  • ایجاد لکه های قرمز بر روی پوست که سطح آن با فلس های خشک و براقی پوشیده شده است.
  • در سطح پوست خارش، سوزش و یا درد احساس می شود.
  • سطح ناخن ها ضخیم و ناهموار می شود.
  • سطح پوست خشک می شود که ممکن است با خونریزی همراه شود.
  • ورم و سفتی مفاصل
  •  خال پوستی کوچک ایجاد می شود (که بیشتر در کودکان دیده می‌شود)

درمان بیماری صدف

انواع بیماری صدف

  • پسوریازیس پلاکی
  • پسوریازیس ناخن
  • پسوریازیس پوست سر
  • پسوریازیس خال خالی
  • پسوریازیس وارونه
  • پسوریازیس پوستولار (چرک دانه‌ای)
  • پسوریازیس اریترودرمیک
  • آرتروز پسوریاتیک

آزمایش و تشخیص

بیماری پسوریازیس در بیشتر موارد بدن بدون مشکل خاصی مشخص می شود اقداماتی که به منظورتشخیص این بیماری انجام می شود:

معاینه فیزیکی و بررسی شرح حال و سوابق پزشکی بیمار : معمولا پزشک شما با بررسی سابقه پزشکی شما و همچنین معاینه فیزیکی بر روی پوست بدن، پوست سر و ناخن ها بیماری صدف را تشخیص می دهد.

نمونه‌برداری از پوست : در برخی موارد نادر ممکن است پزشک یک نمونه کوچک از پوست را زیر میکروسکوپ برررسی کند تا بتواند نوع بیماری پسوریازیس را به دقت مشخص کند و همچنین سایر عوارض پوستی احتمالی را نیز تشخیص دهد که معمولا نمونه برداری در محل مطب پزشک و  بعد از استفاده از یک پماد بی حسی انجام می شود.

بیماری پوستی دیگر که ممکن است از نظر علائم شبیه به هم باشند و یا به طور همزمان با بیماری صدف در فرد ایجاد شود :

  • لیکن پلان (خزه پوستی)
  • بیماری التهابی پیتیریازیس روزه‌آ
  • عفونت قارچی بدن به نام کرم حلقوی یا کچلی قارچی (که عامل آن قارچ تینئا کورپوریس می‌باشد)
  • درماتیت سبوره‌ای (نوعی التهاب پوستی)

درمان بیماری پسوریازیس

درمان بیماری پسوریازیس

درمان بیماری صدف باید بین بیمار و پزشک عمومی یا متخصص پوست انجام شود و بسته به سن، وضعیت سلامت و ماهیت بیماری صدف، درمان به صورت موضعی بر روی پوست انجام می شود و یا به صورت خوراکی دارو دریافت می کنند.

 بیماری پسوریازیس

مرطوب کننده ها :برای درمان بیماری صدف خفیف مرطوب کننده ها عامل مهمی می باشد و به کاهش خشکی، ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پوست کمک زیادی می کنند.

درمان های خاصی شامل کرم ها و پمادهایی حاوی ترکیبات نفتی :مانند دیررانول، تزاراتون (Zorac) و یا ترکیبات مرتبط با ویتامین D، مانند:کلسپتریول (Dovonex)، کلسیتریول (Silkis) یا تاکالسیتول (Curatoderm) هستند ، گاهی هم، پماد حاوی کورتیکواستروئید برای مدت کوتاهی استفاده می شود.

ترکیب کورتیکواستروئید با درمان موضعی دیگر: به عنوان محصولات جداگانه در روزهای مختلف یا به عنوان یک محصول ترکیبی استفاده می شود، به عنوان مثال Dovobet (کلسپتوریول و بتامتازون) و یا Alphosyl HC (زغال چوب و هیدرو کورتیزون)، ممکن است برای پسوریازیس مزمن مفید باشد.

لوسیون ویژه برای درمان پوست سر: لوسیون مخصوص درمان پوست سر اغلب حاوی اسید سالیسیلیک، ذغال، گوگرد و کورتیکواستروئیدها می باشند

فتوتراپی (اشعه ماوراء بنفش B، UVB) یا ماوراء بنفش آ PUVA : در درمان پسوریازیس گسترده در مرکز تخصصی متخصص پوست نور خوشید طبیعی را مناسب می دانند.

درمان با داروهای ایمنی: مانند:سیکلوسپورین (نئورال) و یا متوترکسات (به عنوان مثال مکسترکس) و یا مشتقات ویتامین A آیتورتین (نئوتیگیسن) ممکن است، برای بیماران مبتلا به بیماری صدف شدید، گسترده یا غیر واکنشی استفاده شود.

گیاهان مفید برای درمان های طبیعی پسوریازیس

قبل از اینکه از دارو گیاهی نیز استفاده کنید باید با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی گیاهان دارویی باعث تداخل خطرناک با داروهای شما می شوند البته ناگفته نماند که در دوران بارداری و یا شیردهی نیز باید از مصرف بعضی از داروهای گیاهی خودداری کرد و یا اگر شرایط پزشکی از قبل پیش بینی شده مانند، دیابت یا فشار خون بالا و یا اختلالات حلقی نیز دارید اگر بعد از مصرف دارو عوارض جانبی آن را مشاهده کردید بلافاصله به ارائه دهنده خدمات درمانی / دارویی خود اطلاع دهید، در این مقاله شما را با برخی گیاهان و درمان هایی طبیعی آشنا می کنیم که ممکن است برای درمان بیماری صدف مفید باشد:

سرکه سیب

یکی از روش های درمان بیماری صدف سرکه سیب می باشد که به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده باعث کاهش خارش پوست ناشی از بیماری صدف می شود بنابراین یک عدد بطری سرکه سیب طبیعی از فروشگاه مواد غذایی تهیه کنید و آن را به پوست خود بمالید این روش را چند بار در هفته انجام دهید البته بعضی از افراد می گویند که به منظور رقیق شدن سرکه سیب می توانید آن را با آب به نسبت یک به یک مخلوط کنید تا از احساس سوزش جلوگیری کند و برخی دیگر می گویند بعد از اینکه محلول روی پوست خشک شد باید پوست را بشویید بنابراین اگر پوست سرتان پوسته پوسته شده است و دچار خونریزی نمی باشد می توانید از این روش ارزان استفاده کنید اما اگر زخم باز دارید سرکه فقط باعث تحریک پوست و احساس سوزش را بیشتر می کند در غیر اینصورت اگر برای شما نتیجه دهد، طی چند هفته مشخص خواهد شد.

استفاده از سرکه سیب

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا یکی دیگر از روش های درمان بیماری صدف می باشد که به کاهش قرمزی و پوسته پوسته شدن  پوست کمک زیادی می کند بنابراین می توانید از این ژل سه بار در روز استفاده کنید می توانید کرم های حاوی حداقل ۰.۵٪ آلوئه را تهیه کنید البته مصرف آلوئه ورا در شکل قرص هیچ مزیتی ندارد و می تواند خطرناک نیز باشد.

ژل آلوئه ورا

نمک دریایی

 یکی دیگر از مواردی که به درمان بیماری صدف کمک زیادی می کند نمک دریایی یا نمک های سولفات می باشد بنابراین نمک دریایی را به آب ولرم اضافه کنید و در وان حمام به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنید، این روش به از بین بردن پوسته ها و همچنین کاهش خارش کمک زیادی می کند و بعد از خروج از آب مرطوب کننده را روی پوست خود استفاده کنید.

نمک دریایی به منظور درمان بیماری پسوریازیس

روغن درخت چای

 اعتقاد بر این است که روغن درخت چای به دلیل ویژگی ضدعفونی کننده می تواند تاثیر خوبی بر پوست سر داشته باشد برخی از مردم با استفاده از شامپو با روغن درخت چای به کاهش پسوریازیس پوست سر خود کمک می کنند با این حال، مطالعات علمی برای اثبات اثر روغن درخت چای بر روی پسوریازیس وجود ندارد با توجه به اینکه برخی افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند، از روغن چای هم می توانید استفاده کنید.

روغن درخت چای

زرد چوبه

زرد چوبه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی به کاهش پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس کمک زیادی می کند بنابراین می توانید به منظور درمان بیماری صدف، زردچوبه را به صورت قرص یا مکمل فشرده و یا اگر مایل هستید می توانید به مواد غذایی خود اضافه کنید، FDA (سازمان جهانی تغذیه) روزانه ۱.۵ تا ۳.۰ گرم زردچوبه را بی خطر اعلام کرده است بنابراین پیشنهاد می شود که با یک متخصص مشورت کنید تا در تعیین دوز مناسب به شما کمک کند.

زردچوبه به منظور درمان بیماری صدف

تغییر در نحوه زندگی و تاثیر در بهبود این بیماری

هرچند روش های خود درمانی تاثیری در درمان بیماری صدف نمی توانند داشته باشند اما می توانند باعث کاهش علائم ظاهری و همچنین تسکین احساس آسیب دیدگی پوست شوند که در واقع مهم ترین روش ها عبارتند از :

  • سعی کنید هر روز به حمام بروید.
  • هرروز پوست خود را کمی در معرض نور ملایم آفتاب قرار دهید.
  • تا حد امکان از عوامل تحریک کننده بیماری صدف پرهیز کنید.
  • مشروبات الکی مصرف نکنید.

آیا می‌توان بیماری صدف را برای همیشه درمان کرد؟

بیماری صدف را برای همیشه نمی توان درمان کرد اما می تواند تا حد امکان علائم و نشانه های آن را کاهش داد.