بررسی پایان‌نامه دکترا عادل فردوسی پور با موضوع شهرت رسانه‌ای برنامه ۹۰

بررسی پایان‌نامه دکترا عادل فردوسی پور با موضوع شهرت رسانه‌ای برنامه ۹۰


منبع: روزیاتو

149

1398/8/20

17:44


پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور، مجری و تهیه کننده برنامه محبوب ۹۰ شبکه ۳ سیما، اواخر سال ۹۷ در پردیس فارابی دانشگاه تهران دفاع شد و عادل خان، با کسب نمره ۱۸.۷۵، از پایان نامه خود با عنوان: طراحی مدل برای شهرت رسانه ای با مطالعه موردی برنامه ۹۰، با موفقیت دفاع کرد و موفق به اخذ مدرک دکترا  در رشته مدیریت رسانه از دانشگاه تهران شد.

عادل فردوسی پور، مرداد سال ۱۳۸۷ نیز از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع: تحلیل مدل های آماری برای پیش بینی رقابت های فوتبال،‌ دفاع کرد و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف شده بود.

عادل فردوسی پور مثل دنیای مجری گری و فوتبال، باید یک عشق کتاب دانست و کتابخوان حرفه ای محسوب می شود. اخیرا چند کتاب نیز ترجمه کرده که کتاب هنر شفاف اندیشیدن اثر رولف دوبلی، ده ها بار تجدید چاپ شده و کتاب هنر خوب زندگی کردن نیز، با استقبال عمومی همراه شده است. سلیقه او در انتخاب کتاب خوب، مثل سلیقه او در تهیه کنندگی یک برنامه ورزشی پربیننده تلویزیونی، قابل تقدیر و ستایش است.

عنوان پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور در رشته مدیریت رسانه ها در دانشگاه تهران: طراحی و تبیین چارچوب شهرت رسانه ای پایدار در برنامه های پر مخاطب تلویزیونی (مورد مطالعه: برنامه ۹۰)  بود. استاد راهنما ایشان، دکتر سید محمد مقیمی، دکتر طاهر روشندل اربطانی و استاد مشاور، دکتر قدرت الله باقری اعلام شد.

او با توجه به سابقه مجری گری و تهیه کنندگی برنامه ۹۰ شبکه ۳ به مدت ۲۰ سال، به این نتیجه رسیده بود که موضوعی به نام شهرت رسانه ای با case study جذابی به نام برنامه ۹۰، می تواند تا حد زیادی، علاقه وانگیزه او را برای تالیف یک پایان نامه در مقطع دکترا در حوزه رسانه، تقویت کرده و در نهایت، او توانست با این ایده و انتخاب موضوع جذاب، از پایان نامه خود با موفقیت دفاع کند.

عادل فردوسی پور

تصویری از جلسه دفاع رساله دکترا عادل فردوسی پور در پردیس فارابی دانشگاه تهران در شهر قم

ایرادات بسیاری به پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور توسط هیات داوران داخل و خارج از دانشگاه گرفته شده بود که بازتاب رسانه ای هم پیدا کرد. استاد داور عادل فردوسی پور، استاد دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی قم دانشگاه تهران بود. ایشان گفته بود که نسخه اولیه پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور، ۲۱ روز پیش از برگزاری جلسه دفاع، بررسی شد و داوران،‌ اشکالات زیادی به این پایان نامه وارد کردند.

رساله دکترا عادل فردوسی پور، ۴ داور داشت که ۲ تن،‌ داوران غیر ایرانی مقیم خارج از کشور بودند. عادل فردوسی پور پس از تشکیل جلسه پیش دفاع، طی ۲ مرحله، پایان نامه خود را تصحیح کرد تا اجازه دفاع به او داده شد. پردیسی که عادل فردوسی پور،‌ مقطع دکترا خود را در ان گذرانده بود، پردیس پولی نبود و برای حضور در مقطع دکترا در این پردیس، بایستی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی،‌ داوطلبان حد نصاب لازم را کسب کنند.

رشته مدیریت رسانه در دانشکده مدیریت پردیس فارابی دانشگاه قم

ایرادات به پایان نامه عادل فردوسی پور

ایرادات به پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور داوران، ایراداتی به پایان نامه دکترا عادل خان فردوسی پور گرفتند که ایشان در بازه زمانی که مهلت داشت، نسبت به رفع آن ها اقدام کرد. به نظر می رسد این ایرادات، ایرادات بسیاری از پایان نامه های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دانشجویان ایرانی باشد. یکی این که دانشجویان در بخش مرور منابع، اکثرا از منابع انگلیسی زبان استفاده می کنند.

اگر چه رسم خوبی است اما نباید از منابع داخلی هم غفلت شود. این ایراد به بخش مرور منابع پایان نامه دکترا عادل فردوسی پور هم گرفته شد. ایراد دیگری که به پایان نامه عادل فردوسی پور گرفته شده بود، شماره صفحه منابع بود که بعضی از آن ها، در بخش منابع، لیست نشده بود.

تصویرصفحه اول رسانه دکترا عادل فردوسی پور

تصویر صورتجلسه دفاعیه رساله دکتری عادل فردوسی پور

طبق روش منبع دهی هاروارد (Harvard referencing system) اگر شما مطلبی را از جایی عینا نقل قول می کنید، بایستی موضوع نقل قول شده را داخل گیومه در مقاله خود منعکس کرده و در بخش منابع،‌ شماره صفحه رفرنس مربوطه را ذکر کنید که مشخص شود از کدام صفحه فلان کتاب یا مقاله، این موضوع عینا برداشته شده است.

تصویر عناوین و زیر عنوان های فصول چهارگانه پایان نامه عادل فردوسی پور

موضوع دیگری که در رساله دکترا عادل فردوسی پور، محل اشکال بود و ایشان نسبت به رفع آن پیش از برگزاری مراسم دفاع، اقدام کرد، دسته بندی آرا نظریه پردازان و اندیشمندان در بخش مرور منابع بود. وقتی نظرات ارائه شده در قسمت literature review، دسته بندی شود، درک بهتری به خواننده برای بررسی موضوع و فهم انسجام بین نظرات ارائه کرده و کلاس کار محقق را بیش‌تر نمایان می کند.

اگر چه این موضوع خیلی در مقالات علمی، مورد تاکید نیست اما در پایان نامه کارشناسی ارشد ودکترا، بایستی مورد توجه دانشجویان عزیز قرار بگیرد.

حتما بخوانید:  راهنمای اپلای و بورسیه ۲۰۲۰

مقدمه رساله دکتری عادل فردوسی پور

شهرت رسانه ای بخشی از شهرت سازمانی محسوب میشود که به منظور هدايت افکار عمومی در مسائل مختلف، در رسانه شکل می گيرد. (اسميت،۲۳۵۳ .) بنابراين سازمان رسانهای که به دنبال دستيابی به شهرت در افکار عمومی است بايستی اول از مرزهای اعتماد مخاطب عبور کند تا به شهرت فراگير دست يابد.

شهرت يک سازمان رسانه ای  بوسيله چگونگی تعامل آن سازمان با مخاطبان و همچنين فعاليتهای آن سازمان از جمله محتوای توليدات سنجيده میشود. (شارما ۴ ،۲۳۵۵ .) گسترش فعاليت های يک رسانه و تأثيرگذاری آن صرفا در زمانی اتفاق خواهد افتاد که شهرت رسانه ای به عنوان پيش شرط از قبل بوجود آمده و يا در طی زمان حاصل شده باشد.

بر اين اساس شهرت رسانه برای مزيت رقابتی آن حائز اهميت است زيرا مخاطبان را از قابليتهای سازمان رسانهای مطلع میکند و به اين ۱ ترتيب آنها بيشتر تمايل به ارتباط با رسانه خواهند داشت (کامرور ،۵۹۹۸ .) چنانچه رسانه شهرت خود را از دست بدهد ديگر در مخاطبان به مثابه جامعه هدف رسانه، زمينه ای برای پذيرش پيامها بوجود نخواهدآمد و به تدريج با از دست دادن شهرت مقبوليت رسانه در نزد مخاطب زايل خواهدشد و رسانه مخاطب خود را از دست خواهد داد.

سازمان صدا وسيمای جمهوری اسالمی ايران به عنوان بزرگترين رسانه در کشور و همچنين تنها نهاد رسانهای دارای مجوز پخش راديو- تلويزيونی در ايران، اکنون به لحاظ قانونی در جايگاهی قرارگرفته که انتظار می رود بخش عمده ای از نياز رسانه ای جامعه را پوشش دهد. در اين راستا، برنامه های اين سازمان رسانه ای نيازمند راهبردهايی برای جذب مخاطب است تا بتواند با توجه به تغييرات و پيچيدگی های محيطی و حضور رسانه های رقيب جايگاه خود را در بين آنها حفظ و در آينده اين جايگاه را ارتقاء بخشد و به عنوان رسانه مرجع در جامعه عمل کند.

شهرت رسانه ای به خوبی می تواند نشان دهنده اين مفهوم باشد. می‌توان گفت برای جذب و نگهداشت مخاطب در برنامه‌های صدا و سيما مسئله اصلی توليد و نگهداشت شهرت برای برنامه‌های توليدی اين سازمان است. لذا اين سوال اصلی مطرح می‌شود که چگونه می‌توان برای برنامه‌های صدا وسيما ايجاد شهرت به منظور جذب مخاطب کرد و راهکارهای حفظ اين شهرت کدام است؟

تجربه نشان داده‌ است هر زمان که برنامه های سيما توانسته افکار عمومی را به سمت خود جذب کند ، در رفتار اجتماعی افراد بسيار تأثيرگذار بوده‌ است. بررسی‌های اوليه انجام گرفته توسط محقق و همچنين مصاحبه با مديران و کارشناسان برنامه‌ساز در صدا و سيما جمهوری اسلامی نشان میدهد که فرايند توليد و حفظ شهرت برای برنامه های سيما در اين سال‌ها از مدل مشخصی پيروی ننموده و در مواقع مختلف بنا به ضرورت و تشخيص شخصی مديران به شکل‌های مختلف عمل کرده‌ است، بنابراين نمی توان برای آن ساختار مشخصی از شکل دهی به شهرت در اين برنامه‌ها قائل شد.

حتما بخوانید:  ۲۰ نکته مهم برای نوشتن پایان نامه خوب 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو