نشانه ها و علایم شروع زایمان و شناخت درد کاذب و درد واقعی

نشانه ها و علایم شروع زایمان و شناخت درد کاذب و درد واقعی


منبع: آرگا

415

1398/9/2

19:36


شما با خواندن این مقاله خواهید فهمید علایم شروع زایمان در مادران باردار چه زمانی خواهد بود.

در زمان بارداری شما می توانید تاریخ تولد فرزندتان را برآورد کنید و این در اکثر خانم های باردار متفاوت می باشد چون زمان کاملا دقیقی را نمی توان رقم زد. در همین رابطه زایمان هایی که بین هفته ۳۷ تا هفته ۳۸ بارداری اتفاق می افتد زایمان زودرس است و اگر بعد از ۴۲ هفته باشد دیر می باشد بنابراین بهترین زمان زایمان بین هفته ۳۹ تا ۴۰ می باشد که جنین کامل است. اکثر خانم های باردار بر ۲ روش که باعث درد زایمان می شوند تاکید داشته اند یکی از این ها تحریک نوک پستان و دیگری نزدیکی جنسی می باشند. در ادامه مطلب با علایم شروع زایمان همراه مجله آرگا باشید.

شناسایی علایم شروع زایمان

شناخت علایم شروع زایمان

همواره بدن نشانه هایی را از خود بروز می دهد که باید آن ها را شناخت سپس ما در این مقاله به نشانه هایی که هنگام شروع زایمان اتفاق خواهد افتاد مورد بحث قرار می دهیم. اگر بدن شما انقباض داشت و ثابت شد باید هرچه سریع به پزشک مراجعه کنید که ممکن است از علایم شروع زایمان باشد. زمان زایمان را از نشانه ها و علایمش می توان تشخیص داد که ما چند مورد از علایم را ذکر می کنیم:

شناخت علایم شروع زایمان

  • گشادی دهانه رحم

در زمانی که دهانه رحم گشاد می شود یکی از علایم شروع زایمان می باشد که باید توسط دکتر متخصص معاینه لگنی شود. زمانی که به زمان زایمان نزدیک می شوید دهانه رحم خود به خود باز تر خواهد شد تا زمان تولد نوزاد که به عرض ۱۰ سانتی متر خواهد رسید.

  • پایین افتادن جنین

در زمان نزدیکی زایمان خانم باردار این احساس را دارد که بچه به پایین لگن سقوط کرده است و این نشانه خبر از این می دهد که نوزاد خود را در موقعیت تولد آماده کرده است. در این هنگام تنفس مادر راحت تر خواهد بود ولی به مثانه افزایش فشار وارد شده خواهد آمد.

  • گرفتگی عضلات و درد پشت

در هنگام زایمان مادر احساس شدیدی در افزایش فشار و گرفتگی عضله در مقعد و لگن دارد که این درد در ناحیه پشت هم حس خواهد شد.

شناخت علایم شروع زایمان

  • نازکی دهانه رحم

زمانی که دهانه رحم گشاد می شود نازک هم خواهد شد  که به آن ریزش دهانه رحم هم می گویند. این زمانی است که هفته قبل از زایمان رخ خواهد داد و راحت اتفاق می افتد و طبق آزمایش لگن در نظر پزشک متخصص شناسایی خواهد شد.

  • حرکت روده

در بسیاری از مادران باردار این اتفاق که اسهال یا حرکت روده است روی می دهد که قبل از زایمان خود را بروز می دهد. به طور کلی این حس در اول یا آخر شروع درد زایمان بر افراد متفاوت است که روی خواهد داد.

  • افزایش انرژی

خیلی از بانوان باردار به جای این که خسته یا مضطرب باشند بسیار پر انرژی و با نشاط هستند که این نشانه در هفته های آخر بارداری روی می دهد که از علایم شروع زایمان می باشد.

شناخت وقت زایمان

  • احساس شلی در مفاصل

یکی از علایم شروع زایمان در دوران بارداری تغییر هورمون ها باعث آرامش و شل و نرم شدن رباط ها می شود که این آرامش و شل شدن راه طبیعی برای باز شدن لگن برای هنگام ورود تازه متولد می باشد.

  • تکرر ادرار

وقتی که سر کودک وارد لگن مادر می شود تکرر ادرار افزایش می یابد و این وضعیت باعث می شود فشار زیادی به مثانه برسد. همین امر نیاز به ادرار کردن را دو چندان خواهد کرد با این که فشار کمتر می شود تنفس هم راحت تر خواهد شد.

  • تغییر رنگ در ترشحات

در قبل از زایمان واژینال ترشحات بیشتری و غلیظ تری به همراه دارد که این ها مخاطی هستند و ممکن است مواد خارج شده از رحم باشند. این ترشحات مانند: مخاط بینی با رگه های ضعیف خونی هستند که غلیط به همراه خون معروف می باشند و از علایم شروع زایمان می باشد که اگر بدون انقباض و یا بازشدن رحم باشد هنوز چند روز دیگر زمان خواهد بود.

آشنایی با علایم شروع زایمان

  • انقباض منظم و شدید

رحم چون ماهیچه در بارداری منقبض شده و برای اتفاق خوب خود را آماده می کند تا بتواند درد را کنترل نماید. در هنگام زایمان انقباض ها کمک می کنند تا با هل دادن نوزاد بیرون بیاید و این انقباض ها هم شدید و هم منظم هستند که تقریبا ۲ ساعت هر ۵ دقیقه یکبار رخ می دهد و از پشت حرکت و به جلو ادامه دارد که مانند: یک توپ سفت و شل خواهد شد.

  • ترشحات خونی در واژینال

یکی دیگر از علایم شروع زایمان در قبل از زایمان می باشد که ترشحات واژینال ممکن است به رنگ قهوه ای یا صورتی و یا حتی خونی باشند مادر را نگران کند. این ترشح ها به خاطر آزاد شدن درپوش مخاطی است که رحم در طول بارداری مسدود شده است و در زایمان گشاد شده و فرو می ریزد. اگر مادران ترشحات خونی زیاد و شدیدی را مشاهده کردند حتما به پزشک خود اطلاع دهند.

آشنایی با علایم شروع زایمان

شناسایی درد کاذب با درد واقعی زایمان

  1. در هنگام انقباض های شدید و با نظم که بیشتر از ۷ بار اتفاق خواهد افتاد این به معنای این که فرشته کوچولو شما در حال به دنیا آمدن است. و این انقباض با دراز کشیدن و یا چرخیدن از بین نمی رود.
  2. اکثر افراد فاصله انقباض ها را نمی دانند این یعنی حد فاصله بین از انقباض اول تا دوم که همان زمان استراحت بین آن ها می باشد.
  3. انقباض درد کاذببا فاصله زمانی نامشخص و نامنظم اتفاق می افتد که بعد از گذشت زمان فروکش و آرام خواهند شد.
  4. درد در انقباض های واقعی از ۳۰ ثانیه تا ۹۰ ثانیه ادامه خواهد داشت که علایم شروع زایمان می باشد.
  5. انقباض های کاذب در پایین ترین قسمت جلوی شکم اتفاق می افتد که ضعیف هستند و با پیاده روی و کمی استراحت متوقف خواهند شد.

درد زایمان

پاره شدن کیسه آب از علایم شروع زایمان

زمانی که کیسه آب پاره می شود نوزاد دیگر در مایع مخاطی قرار ندارد و ممکن است عفونت کنند و طبق نظر پزشک تا ۱ یا ۲ روز بعد زایمان صورت می گیرد. در همین هنگام اگر کیسه آب پاره شود و مادر هیچ انقباضی نداشته باشد باید به پزشک تماس بگیرد و مایع احاطه شده (آمنیوتیک) را گزارش دهد و از رنگ و بوی آن مایع را توصیف کند که در آخر او را سریعا به بیمارستان منتقل کنند. این که اگر در قبل هفته ۳۷ باشد زایمان زود رس انجام خواهد گرفت که علائم زایمان زودرس از قبیل؛ دردشکم، فشار در لگن، ترشح غیرطبیعی، خونریزی در واژن، خونریزی در پاتوژن می باشد. اگر کیسه آب پاره شده و یا نشت می کند باید ببینید که ترشحات اگر سبز یا زرد و یا قهوه ای و حتی خونی باشد به پزشک یا ماما گزارش دهید. که این علائم ممکن است مدفوع کودک (مکونیم) و یا جنین دچار استرس شده است. همینطور اگر متوجه شدید که جنین فعالیت ندارد یا فعالیتش کمتر شده یا درد شدید و مداوم در قسمت شکم و خونریزی واژینال و تب دارید و یا سردرد شدید و درد در قسمت فوقانی شکم است که غیر طبیعی می باشد داشتید و قبل از هفته سی و هفتم بود حتما به پزشک یا ماما اطلاع دهید.

امیدواریم که شما دوستان و همراهان عزیز را در این بخش با عنوان علایم شروع زایمان در دسته کودک و والدین آشنا کرده باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو