آموزش نگهداری گیاه آرانتیس و اصول پرورش این گیاه

آموزش نگهداری گیاه آرانتیس و اصول پرورش این گیاه


منبع: آرگا

107

1398/9/9

14:48


آرانتیس یک گیاه زیبا در فصل بهار است که به گل های فنجانی زرد رنگ شناخته می شود گیاه آرانتیس در خاک های شنی که حاصلخیر و لومی هستند رشد می کند دمای محیط برای نگهداری از این گیاهان باید ۸ درجه سانتی گردا باشد و به میزانی متوسط آبیاری شود تا شاداب باقی بماند.

آموزش نگهداری گیاه آرانتیس و اصول پرورش این گیاه

آرانتیس، گیاهای که با نام تاج الملوک زمستانی نیز شناخته می شود و در اواخر زمستان رویش دارد. از این گل زینتی و زیبا برای مرزبندی ها استفاده می شود و بیشترین کاربرد آن برای مرزبندی در باغچه ها است. نحوه نگهداری از گیاه آرانتیس دشوار نیست اما برای داشتن یک آرانتیس شاداب و زیبا باید به نکات مراقبتی مختلفی از آن توجه کرد این گیاه یک گیاه گلدار و بومی است که در مناطقی از جنوب اروپا قابل رویش است همچنین در کشور بلغارستان و فرانسه نیز شاهد رشد این گیاه هستیم.

شما می توانید به راحتی این گل را در گلدان های خود بکارید و یا اینکه در فضای سبز از آن استفاده کنید ویژگی های این گل زرد رنگی، فنجانی شکل بودن و کوچک بودن است هر گل آن با سه براکت برگ محاصره شده است و از شش کاسبرگ تشکیل شده است. مدت زمانی که این گل به رشد نهایی خود می رسد دو تا پنج سال است که در این مدت ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر طول دارد. این گل در دسته بندی گیاهان برگ ریز قرار دارد و زنبورهای عسل از پرچم های آن تغذیه می کنند ریشه های غذه ای، برگ های سبز موجب جذابیت این گل شده است آرانتیس در خانواده آلاله گان قرار دارد.

تکثیر و نگهداری گیاه آرانتیس

همانطور که می دانید برای نگهداری از گیاهی باید شرایطی را مهیا کنیم که با گیاه سازگاری داشته باشد بررسی خاک مناسب، نور کافی، آبیاری مناسب، کوددهی، درجه حرارت، هرس کردن، مقابله با بیماری ها و … از شرایط نگهداری گل ها و گیاهان هستند که باید مورد توجه باشند در رشد و پرورش گیاه زینتی آرانتیس نیز باید به این نکات توجه شود که در ادامه به این موارد اشاره خواهد شد.

چگونه آرانتیی بکاریم

خاک حاصلخیز و مناسب:

خاکی که برای رشد گیاه آرانتیس باید از آن استفاده کنید خاکی حاصلخیز، لومی و ماسه ای است که زهکشی کافی دارد همچنین مقادیر هوموس موجود در این خاک باید به میزان کافی باشد. خاکی برای رشد این گیاه مناسب است که خاصیت اسیدی داشته باشد زیرا قلیایی بودن خاک به رشد بهتر آن کمک خواهد کرد بنابراین باید خاک مناسب را برای پرورش این گیاه استفاده کنید.

آبیاری مناسب:

این گل به طور کلی در شمار گیاهانی قرار دارد که آب متوسط نیاز دارند بنابراین باید به خاطر داشته باشید که آبیاری بیش از حد این گیاه می تواند به آن صدمه بزند همچنین غرقابی کردن این گیاه نیز برای آن مضر است و باید از انجام این کار دوری کنید.

نور مناسب و کافی:

گیاه آرانتیس با استفاده از نور خورشید رشد می کند و محیطی که برای رشد این گیاه مد نظر دارید باید نیمه سایه ای باشد توجه داشته باشید که قرار دادن این گیاه در محیطی که سایه زیاد دارد و یا اینکه نور خورشید آن زیادی است به رشد گیاه صدمه خواهد زد.

نحوه نگهداری از گیاه آرانتیس

حرارت مناسب:

دمای مناسب برای کاشت آرانتیس دمای ۸ درجه سانتی گراد می باشد و در محدوده دمای بین ۶ تا ۹ درجه تحمل بالایی دارد در برخی از موارد این گیاه می تواند در درجه حرارت ۱۵- نیز دارای تحمل خوبی باشد. بنابراین در رشد و نگهداری از این گیاه باید توجه داشته باشید که از چه درجه تحملی برخوردار است تا محیطی مناسب را برای رشد این گیاه آماده کنیم.

کوددهی مناسب:

اگر برای کاشت گیاه آرانتیس از خاک های حاصلخیز که دارای هوموس بالایی هستند استفاده کنید نیازی نیست تا فرایند کوددهی به خاک را انجام دهید اما برای رشد بهتر این گیاه بهتر است هر سال یک مرتبه فرایند کوددهی به خاک را قبل از گل دادن انجام دهید. برای کود دادن به این گیاه باید ابتدا کود را رقیق کرد زیرا تحقیقات نشان می دهد این گیاه با وجود کود رقیق شده رشد بهتر و بیشتری خواهد داشت.

هرس کردن گیاه آرانتیس

جالب است بدانید این گیاه نیازی به هرس کردن ندارد بنابراین باید تمرکز خود را بعد از گل دهی این گیاه بیشتر بر روی دفع آفات آن قرار دهید با وجود اینکه گیاه آرانتیس در مقابل آفت ها مقاومت بالایی دارد گاها ممکن است گل های آن دچار لکه برگی شوند به همین خاطر بهتر است از این گیاه در برابر این نوع از آفت محافظت کنید.

نگهداری از آرانتیس

شیوه تکثیر گیاه آرانتیس

برای تکثیر آرانتیس باید به دو شیوه کاشت بذر و کاشت پیازی عمل کرد که هر یک به نحوی به تکثیر این گیاه تزیینی کمک خواهند کرد که در این بخش به نحوه کاهش این گیاه با هر دو شیوه اشاره خواهد شد:

تکثیر به شیوه کاشت بذر:

اگر تمایل دارید برای رشد گیاه آرانتیس از شیوه کاشت بذر استفاده کنید باید فصل تابستان را برای این کار انتخاب کنید به همین منظور باید بذر مرغوب و خوب را از مراکز فروش تهیه کنید و این بذر را در لایه های سطحی از خاک قرار دهید همچنین بهتر است تا آن را با استفاده از مواد آلی مناسب و زیاد زهکشی کنید. زمانی که گیاه جوانه زد باید بستر خاک مرطوب باشد توجه داشته باشید که غرقابی کردن زمین می تواند مانع رشد مناسب گیاه شود. گلدان گل آرانتیس را باید در محلی قرار دهید که دارای ۸ درجه سانتی گراد دما باشد و نور آفتاب باید به شکلی غیر مستقیم به آن بتابد برای رشد این گیاه در فضای باز نیز باید محیطی را انتخاب کنید که نیم سایه باشد.

کاشت آرانتیس در گلدان

تکثیر به شیوه کاشت پیاز یا غده:

اگر می خواهید گیاه آرانتیس را به شیوه تقسیم غده بکارید زمان مناسب برای انجام این کار فصل پاییز است برای این کار باید پیازهای بزرگ را انتخاب کنید و آن ها را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتی متری یکدیگر بکارید عمق قرار گرفتن پیازها در زمین باید ۵ سانتی متر باشد و فضای کافی برای این نوع کاشت را داشته باشید. زمانی که کاشت گیاه صورت گرفت باید گلدان خود را به محیطی بیرون از خانه منتقل کنید به عنوان مثال قرار دادن این گیاه در راه پله ها می تواند به رشد آن ها کمک کند همچنین فضای تزیینی مناسبی به آن می دهد.

در این مقاله علاقه مندان عزیز با شیوه های نگهداری و تکثیر گیاه آرانتیس آشنا شدند شما هنرمندان عزیز می توانید با کاشت و تکثیر این گیاه در منزل خود از جنبه های تزیینی آن استفاده کنید. همچنین برای آشنایی با نحوه پرورش گل آگلونما و طریقه نگهداری از گل آنتوریوم کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو