خارش مقعد: علایم، نشانه ها و راه های درمان آن

منبع: نمکستان

108

1398/9/26

02:59


خارش مقعد: علایم، نشانه ها و راه های درمان آن   نمکستان» در میان تمامی نقاط بدن که خارش می گیرند، شاید خارش مقعد پریشان کننده ترین حالت باشد. آنچه بسیار دشوار است نیاز جدی به توجه و رفع آن است. در این پست با ما باشید با بررسی علل خارش مقعد و روش های جلوگیری […]

خارش مقعد: علایم، نشانه ها و راه های درمان آن

خارش مقعد: علایم، نشانه ها و راه های درمان آن

 

نمکستان» در میان تمامی نقاط بدن که خارش می گیرند، شاید خارش مقعد پریشان کننده ترین حالت باشد. آنچه بسیار دشوار است نیاز جدی به توجه و رفع آن است. در این پست با ما باشید با بررسی علل خارش مقعد و روش های جلوگیری و درمان آن.

خارش در مقعد معمولا علامت آن است که مواد دفعی یا ترشحات بدن موجب تحریک پایانه های عصبی در ناحیه مقعد شده اند. البته عوامل متعددی وجود دارند و یافتن دلیلی اختصاصی برای آن ممکن است در پرده ای از ابهام قرار داشته باشد .به احتمال قوی، همورویید، کرمک، شقاق، زگیل و یا حساسیت نسبت به دستمال های توالت یا غذاها بیشترین دلایل بروز این مشکلات می باشند. خارش مقعد هم چنین ممکن است ناشی از عفونت های قارچی باشد. این مشکل به ویژه در بین بیماران دیابتی شایع است و حتی ممکن است اولین نشانه ی بیماری باشد. در موارد نادر، خارش مقعد ممکن است نشانه ای از وجود یک آبسه، پولیپ و یا بیماری های مقاربتی باشد.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • چنانچه در ناحیه ی مقعد وجود یک توده را حس کنید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید.
  • اگر استرویید ( کورتون ) مصرف می کنید.
  • چنانچه فرزندان شما نیز از خارش مقعد شکایت می کنند.

تسکین علائم

دکتر بروس اورکین استادیار و متخصص جراحی کولون و رکتوم می گوید : استفاده از کرم ها و پمادهای موجود در داروخانه ها، ممکن است راه نامطمئنی در مماشات با این ناراحتی باشد. این مواد ممکن است بیشتر زیان بار باشند تا مفید. ولی در هر صورت این عموماً آسانترین راه حل است. در اینجا پیشنهادهایی برای از بین بردن این خارش عذاب آور ارائه می کنیم.

مرکبات و ادویه ها را حذف کنید. پزشکان از این امر کاملاً مطمئن نیستند اما مرکباتی نظیر پرتقال و گریپ فروت و نیز غذاهای ادویه دار نظیر کاری و فلفل قرمز در برخی افراد موجب ترشحات محرک از ناحیه مقعد می شوند. با حذف این مواد از برنامه غذایی ممکن است مشکل شما به راحتی حل گردد.

نوشیدن قهوه را کاهش دهید. دانه های قهوه حاوی روغنی است که نمی توان آن را هضم کرد. دکتر گلداشتاین جراح کولون و رکتوم دانشگاه توماس جفرسون فیلادلفیا می گوید: این روغن هنگام دفع موجب تحریک پوست ناحیه ی مقعد می شود. با محدود کردن نوشیدن قهوه به یک تا دو فنجان متوسط در روز به راحتی می توان این عارضه را مرتفع ساخت.

با استفاده از گاز (باند) این مشکل را مهار کنید. دکتر اورکین پیشنهاد می دهد که یک گاز یا یک پارچه ی نخی را در محل مقعد قرار دهید تا عرق و ترشحات دفعی را جذب نموده، از بروز بثورات و خارش پیشگیری نماید.

مانند مشت‌زنها رفتار کنید. دکتر اورکین هم چنین پیشنهاد می کند از لباس های زیر نخی استفاده کنید، چرا که رطوبت را بهتر از انواع نایلونی یا پلی استری جذب کرده، جریان هوا را بهتر برقرار می کنند و بدین ترتیب باسن را خشک نگه می دارند .

رفع کرمک. کرمک عموماً اطفال را گرفتار می کند، ولی دیگر افراد خانواده نیز ممکن است به این مشکل مبتلا شوند و دچار خارش های شدید شبانه گردند. پزشک داروی ضدانگل مناسب تجویز خواهد نمود و شما نیز باید لباس ها و ملحفه ها را در آب جوش بجوشانید تا از عود بیماری جلوگیری نمایید.

داروهای خود را بررسی نمایید. برخی از داروها می توانند موجب بروز خارش مقعد شوند. به طور مثال، آنتی بیوتیک ها اغلب موجب از بین رفتن باکتری های بی ضرری در ناحیه ی مقعد می شوند که از عفونت های قارچی خارش زا جلوگیری می کنند. چنانچه داروهای شما موجب بروز این مشکل می شوند با دکتر خود مشورت کنید.

با خشک کردن خارش خود را برطرف کنید. پس از حمام گرفتن یا شنا کردن، باسن خود را به خشک کن مو به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه خشک کنید. این راه مناسبی برای پیشگیری از خارش است. به یک نکته توجه داشته باشید: چنانچه احساس سوختگی پیدا کردید بدان معنی است که خشک کن نزدیک است و یا بر روی درجه قوی است

باسن برهنه ی خود را رو به آفتاب نگه دارید . دکتر اریک اندرسون پزشک خانواده از کالیفرنیا می گوید: اشعه ی ماورای بنفش آفتاب به پیشگیری و تسکین خارش و دیگر التهاب های ناحیه مقعد کمک می کند. برهنه نمودن باسن در برابر آفتاب روشی عالی برای رساندن نور خورشید، به مناطقی است که معمولا در تاریکی قرار دارند. همچون دیگر روشهای آفتاب گرفتن باید همیشه از یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به تدریج زمان آفتاب گرفتن را زیاد کنید.

نگران نباشید. باور کنید یا نه، چنانچه مضطرب و یا تحت فشار روانی باشید، ممکن است به خارش مقعد مبتلا شوید. از طریق یوگا، روش های تمدد اعصاب و یا ورزش می توانید خود را از این خارش رها سازید.

شستشوی بدون خشک کردن . حفظ بهداشت راه مناسبی جهت ممانعت از خارش است. پس از هر بار دفع، مقعد را با آب گرم بشویید و سپس موضع را بدون کشیدن تنها با قرار دادن دستمال خشک کنید.

منبع: راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده. نوشته آلیس فاینشتاین. ترجمه دکتر افشین امینی. انتشارات ارجمند

خارش مقعد: علایم، نشانه ها و راه های درمان آن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو