مواد لازم برای کیک شکلاتی کلاسیک

آرد

2 و نیم فنجان

پودر کاکائو

1 فنجان

بکینگ پودر

2 و نیم ق چ

جوش شیرین

سه چهارم ق چ

نمک

1 ق چ

روغن مایع یا کره ذوب شده

نصف فنجان + 2 ق غ برای چرب کردن قالب ها

شکر

2 فنجان

تخم مرغ

2 عدد بزرگ

زرده تخم مرغ

1 عدد بزرگ

وانیل

2 ق چ

اسانس بادام

نصف ق چ

شیر

1 و نیم فنجان

قهوه داغ غلیظ

1 فنجان

 

طرز تهیه :     

در این مقاله از آکاایران شما را با طرز تهیه آشنا میکنیم .

فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود . یه قالب گر 20 سانتی را چرب کرده آرد پاشی کنید و کناری بگذارید .   

آرد ، پودر کاکائو ، بکینگ پودر ، جوش شیرین و نمک را مخلوط کرده کناری بگذارید .

سر پدالی همزن برقی را وصل کرده روغن و شکر را با سرعت متوسط حود 2 دقیقه هم بزنید سپس تخم مرغ و زرده تخم مرغ را یکی یکی با کمی فاصله اضافه کنید سپس وانیل و اسانس بادام را بیفزایید و هر بار صبر کنید مواد یکدست شوند . همزن را خاموش کرده و مواد چسبیده به کف و دیواره های ظرف را جدا کنید .

همزن را با سرعت کم روشن کنید و آرد را در 3 مرحله به صورت متناوب با شیر در 2 مرحله اضافه کنید . در آخر قهوه را هم اضافه کرده 30 ثانیه دیگر هم بزنید تا خمیر یکدست شود .

خمیر را بین قالب هایی که آماده کرده بودید تقسیم نموده و 23 – 25 دقیقه در فر بگذارید بپزد و اگر خلال دندا وسط کیک زدید و خمیری به آن نچسبید میتوانید کیک را از فر بیرون آورده و 10 – 15 دقیقه بگذارید از حرارت بیوفتد سپس کیک ها را از قالب روی توری سیمی برگردانیدو بگذارید کاملا خنک شده به دمای اتاق برسد .

مواد لازم برای کرم کره ارل گری

کره هم دما با اتاق

2 فنجان

چای ارل گری

یک چهارم فنجان

سفیده تخم مرغ

4 – 5 عدد بزرگ معادل ننصف فنجان + 2 ق غ حدود 150 میلی لیتر

شکر

1 و یک چهارم فنجان

وانیل

1 ق چ

 

یک فنجان کره را به همراه چای ارل گری روی حرارت متوسط بگذارید تا کره ذوب شود . شعله را کم کرده و کره را 5 دقیقه بجوشانید و از روی حرارت برداشته 5 دقیقه کناری بگذارید بماند سپس از الک کرده و چای را از کره جدا کنید و کره را به مدت 20 – 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا به غلظت کره نرم  و هم دما با اتاق برسد .

سفیده تخم مرغ و شکر را در کاسه همزن ریخته و دستی هم بزنید تا مخلوط  شوند . قابلمه ای کوچک را روی حرارت متوسط به بالا گذاشته مقداری آب داخلش بریزید و وقتی به جوش آمد کاسه همزن را رویش بگذارید . مراقب باشید که کف کاسه با آب در حال جوش برخورد نداشته باشید . تخم مرغ ها را روی حرارت بخار آب هم بزنید تا زمان یکه داغ شده و دمایش به 155 – 160 درجه فارنهایت برسد سپس از روی حرارت برداشته و حدود 8 – 10 دقیقه با سرعت بالا هم بزنید تا حجم سفیده ها زیاد شود و دمای کاسه به دمای اتاق برسد . همزن را خاموش کرده و سر توپی همزن را جدا کنید و سر پدالی همزن را وصل نمایید .

همزن را با سرعت کم روشن کرده وانیل ، کره معطر به چای و 1 فنجان کره را قاشق قاشق به تخم مرغ اضافه کنید و وقتی تمام کره اضافه شده سرعت همزن را روی متوسط به بالا گذاشته و 3 – 5 دقیقهدیگر به هم زدن ادامه دهید تا کرم کاملا فرم بگیرد .

مواد لازم برای سس کارامل

شکر

سه چهارم فنجان

سیروپ ذرت

2 ق غ

آب

2 ق غ

خامه قنادی

نصف فنجان

کره خرد شده

2 ق غ

نمک

سه چهارم ق چ

عصاره وانیل

1 ق چ

 

شکر ، سیروپ ذرت و آب را مخلوط کنید و روی حرارت بالا بگذارید و هر از گاهی هم بزنید تا به رنگ طلایی در آید ( حدود 8 – 10 دقیقه ) شکر قبل از تغییر رنگ به سرعت میجوشد وقتی رنگ مخلوط به رنگ کهربایی روشن رسید از روی حرارت برداشته و به آرامی حین هم زدن خامه را اضافه کنید مراقب باشید خامه موقع برخورد با کارامل داغ رویتان نپاشد .

کره را اضافه کرده و هم بزنید تا ذوب شود سپس نمک و وانیل را هم با مواد مخلوط کنید و کناری بگذارید تا از حرارت افتاده و به غلظت مناسب برسد .

یک لایه کیک را روی ظرف مناسب گذاشته و حدود یک دوم تا سه چهارم فنجان کرم کره را با کاردک رویش بکشید و صاف کنید . لایه های ی بعدی را رویش قرار داده وو همین کار را تکرار کنید . با باقیمانده ی کرم روی کی را بپوشانید و در صورت تمایل با استفاده از آیسینگ کامب مثل من حالت نواری روی کیک ایجاد کنید و به مدت 15 – 20 دقیقه در یخچال بگذارید خنک شود .

نصف فنجان از سس کارامل را روی کیک سرد بریزید و اجازه دهید از اطراف شره کند و اگر حس کردید میزان کارامل کم است میتوانید از بقیه ی سس هم استفاده نمایید .

مترجم : سمانه طبسی

تهیه و ترجمه اختصاصی آکاایران