آکاایران: هر نوع وسیله گرمازایی که در خانه دارید، مهم نیست، مهم این است که ایمنی کافی را داشته باشد و اتاق نشیمن و اتاق خواب تان را به خوبی گرم کند. سعی کنید اتاق خواب تان در طول روزهای سرد زمستان گرم باشد.

 

اگر امکان این کار موجود نیست، سعی کنید شب ها قبل از اینکه به رختخواب بروید، اتاق تان را گرم کنید. اگر هوا خیلی سرد است، نمی تشود تمامی اتاق ها را گرم کرد، سعی کنید با تمام اعضای خانواده در یک اتاق بنشیند و با هم در یک اتاق بخوابید. این کار دمای توصیه شده و مناسب برای اتاق ۲۱ درجه سانتی گراد است اما ممکن است بعضی از افراد در دمای بالاتر احساس راحتی بیشتری دارا باشند.

 

اگر دما به زیر ۱۶ درجه سانتی گراد افت یافت کرد سالمندان را باید بیشتر مراقبت کرد. مخصوصا کسانی که بیمار بوده و مبتلا به بیماری قلبی هستند زیرا در دمای پایین ممکن است دچار افت دمای بدن، سکته یا آنژین صدری شوند. یکی از بهترین روش های افزایش راحتی و گرما و همین طور کاهش هزینه جلوگیری از هدر رفتن انرژی از خانه است. نگه داشتن انرژی گرمایی در خانه و پیشگیری از خروج آن از درها و پنجره ها با استفاده از درزگیرها یکی از این روش هاست. روش دیگر استفاده از وسایل گرمازایی خوب و مناسب و بهره مندی کامل از سوخت است.

 

با رعایت نکاتی که درباره ذکر شد مثل درست لباس پوشیدن و... هم در میزان انرژی گرمایی و هم در هزینه صرفه جویی خواهد شد. چه خوب است همه ما در خانه یک دماسنج برای کنترل درجه حرارت خانه داشته باشیم. با قرار دادن یک دماسنج در همه اتاق ها، می توانیم در طول روز و شب های اتاق ها را اندازه بگیریم و در صورت لزوم آنها را گرم تر بکنیم. با این کار می توانیم اتاق خواب خود را به قبل از رفتن به رختخواب گرم و راحت تر کنیم.

 

با پوشاندن پنجره توسط درزگیر یا استفاده از یک پرده مناسب می توانیم مانع از هدر از رفتن گرما و ورود هوای سرد به داخل اتاق شویم. کنترل ترموستات اگر چگونگی کنترل و بازبینی وسایل گرمازا را می دانید خود به ارزیابی صحیح کارکردن آن بپردازید در غیر این صورت از کسی که احاطه کامل به این کار دارد بخواهید سیستم گرمایی خانه شما را کنترل کند.

 

 

اگر امکان گرم نگه داشتن اتاق خواب خود را در تمام طول شب ندارید، زمانی را قبل از خوابیدن به این کار اختصاص دهید. یعنی برای حداقل ۱ ساعت اجازه دهید اتاق خوب گرم شود و سپس به رختخواب بروید. سعی کنید دمای همه اتاق ها را در تمام مدت روز در همان ۲۱ درجه سانتی گراد نگه دارید.

 

گرمای مرکزی از نحوه صحیح کارکرد سیستم گرمازای مرکزی خود هم باید اطمینان حاصل کنید. این سیستم باید به خوبی کار کند و حداقل یک بار در سال توسط فرد مخرب و کار آزموده چک شود. این سیستم در خانه افراد بالای ۶۰ سال حتما باید به دقت کنترل و بازبینی شود تا مشکلی برای این اشخاص پیش نیاید. پنجره های دوجداره وجود پنجره های دوجداره مانع از دست رفتن گرمای درون خانه می شوند اما کمی گران هستند. به هر حال می توان به جای این پنجره ها از یک لایه پلاستیک و پوشش روی پنجره ها استفاده کرد که از هدر رفتن گرما جلوگیری شود و هم سرمای کمتری به درون خانه نفوذ کند. همان طور که گفتیم وجود پرده ها هم مانع از ورود سرما می شود.

 

ایده آل آن است که پرده ها تا زمین آویزان باشند. اما اگر رادیاتور زیر پنجره ها وجود دارد، نباید پرده جلوی رادیاتور را بگیرد و مانع از پخش شدن حرارت شود. پرده ها را پشت رادیاتور بیندازید تا هوای گرم درون اتاق جریان پیدا کند. تانکر آب لوله های آب گرم هم باید عایق کاری شوند. لوله هایی که خارج از ساختمان هستند و به منبع آب اتصال دارند با پشم شیشه بپوشانید تا از یخ زدگی آب جلوگیری شود و لوله های آب گرم در مدت طولانی تری آب را گرم نگه دارند.

 

تحقیقات نشان می دهد که هر چه سن افراد بالا می رود. خطر حمله قلبی و سکته در دمای پایین افزایش پیدا می کند بنابراین بسیار مهم است که در زمستان خانه خود را گرم نگه دارید. زندگی در خانه گرم، دمای بدن را بالا نگه می دارد بنابراین بدن از آثار سرمای خارج در زمان می ماند.

 

پس همیشه خانه را گرم نگه داشته و هنگام بیرون رفتن لباس مناسب بپوشید.در شب هوای سردی که به سر و صورت می خورد موجب افزایش فشارخون می شود. پس شب ها پنجره های اتاق خود را ببندید. خیلی مهم است که رختخواب شان در شب گرم باشد. می توانید یک بطری آب گرم دور پارچه ای بپیچید و در رختخواب خود بگذارید یا می توانید از پتوی الکتریکی و گرمازا استفاده کنید.

 

 

اما بهترین کار این است که موقع خواب لباس مناسب و گرم بپوشید. پوشیدن زیرپوش مناسب و پیژامه در طول روز هم موجب گرم ماندن بدن در طول شب می شود. نوشیدن یک مایع یا شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب به گرم شدن بدن کمک می کند. همچنین می توانید یک فلاسک از نوشیدنی گرم نزدیک رختخواب خود داشته باشید. نکته آخر اینکه، هر چه قدر می خواهید از هوای تازه بیرون در زمستان استفاده کنید. فقط مراقب باشید که پنجره اتاق خواب تان را همیشه ببندید.

برگرفته از: www.salamat.ir
گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع : persianpersia.com