آکاایران: خرید چای و نحوه صحیح دم کردن چای 3

دسر

آکاایران: خرید چای و نحوه صحیح دم کردن چای 3

خرید چای و نحوه صحیح دم کردن چای 3

استکان
ببینید چایی را باید در استکانی نوشید که بتوان رنگ جادوییش را دقیقاً دید، یعنی استکان شیشه ای. در روایت ایرانیِ چایی، یگانه وسیله ی نوشیدن چای استکان بلورین است و لاغیر.در روایت انگلیسی تنها وسیله ی پذیرفته فنجان خوش نقش و نگار چینی است. خلاصه این که در هیچ روایتی ماگ به عنوان وسیله ی نوشیدن چای مطرح نیست؛ به جز در کافی شاپ ها، آن هم برای اینکه گرفتن پول قلمبه برای یک لیوان چای توجیه شود. در میان استکان بلور هم، کمر باریک انتخاب اول است.

 قنادی


این سماور بزرگ نمادی است در یکی از پارکهای شهر بروجرد قرار دارد .بزرگترین سماور دنیا به همت مرحوم محمد بادآور یکی از هنرمندان بروجردی سال 82 ساخته شده است. این سماور با 5 الی 6 کیلو زغال 700 لیتر آب را جوش می آورد، اظهار کرد: به دلیل اینکه ورشو نبوده این هنرمند سماور را از ورق برنج ساخته است. رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد تصریح کرد: این سماور که اکنون در میان حیاط اداره قرار دارد، به عنوان نمادی از تاریخ هنر و صنعت بروجرد بوده که مردمانش بیش از 200 سال است که به هنر ورشوسازی مشغول هستند. از http://aftabnews.ir
نگاهی به تاریخچه چای
تقریبا در همه جای دنیا مردم روز خود را با نوشیدن یکی دو فنجان نوشیدنی گرم آغاز می کنند . در میان ما و بسیاری از ملل دیگر این نوشیدنی چای است .
رسم نوشیدن دم کرده برگ آماده یا عمل آورده این گیاه از خانواده بابونه ( camellia ) و نام آن (chai) هر دو از چین آمده اند . در خود چین چای را از زمان باستان می شناخته اند ولی در سایر جاهای دنیا از جمله در میان ما ایرانیان رسم نوشیدن چای سابقه اش از دو قرن کمتر است . با این حال ، این رسم یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگانی امروزی است و هر قومی صورت خاص خود به آن داده است .
در سال 1314 هجری قمری و توسط محمد میرزا کاشف السلطنه که به عنوان ژنرال کنسول ایران به هند رفته بود چای وارد ایران شد و در لاهیجان برای اولین بار کاشته شد. از سال 1308 که کاشف السلطنه در گذشت ، کشت و تولید چای رفته رفته در گیلان گسترش یافت و امروز از منابع مهم در آمد ملی است .
چای بر سه نوع است : چای تخمیر نشده یا سبز ، چای نیمه تخمیر شده یا نیمه سبز که در زبانهای اروپایی به آن اولانگ گفته می شود و چای تخمیر شده یا سیاه . ما ایرانیان عموما چای سیاه مصرف می کنیم و آن را ساده و نسبتا کم رنگ می نوشیم . چای حاوی ماده محرک و بیدار کننده ای است به نام تئین . چیزی که در چای کمتر به آن توجه می شود مزه چای است که به مقدار ماده گسی به نام تانن در چای بستگی دارد .
مواد لازم برای دم کردن چای :

آب جوش
چای هر دو نفر یک ق مرباخوری
قوری چینی

طرز تهیه :

قوری رو باید قبلا روی بخارسماور گرم کنین . روی چای یکبرا اب سرد باز کرده و خالی کنین . آب باید تازه جوش باشد و قبلا جوشیده و سرد نشده باشد. با آب سخت که املاح زیاد دارد ، چای خوب بعمل نمیاید .


دم کردن چای
از جنس چای که بگذریم ، عوامل دیگری که در کیفیت چای تاثیر دارند عبارت اند از آب ، ظرف ( کتری و قوری ) و شیوه دم کردن .
با آبی سخت ( آبی که دارای املاح قلیایی است وصابون در آن خوب کف نمی کند ) چای خوب نمی توان درست کرد . البته هر شهری آب خاص خود را دارد که باید با آن ساخت ( آب تهران و بسیاری از شهرهای ما عالی است ) . آنچه در مورد آب چای می توان رعایت کرد این است که تازه جوش باشد . آبی که یک بار جوشیده و در کتری مانده از نظر بسیاری از نوشندگان چای برای دم کردن مناسب نیست .
به نظر همین جماعت کتری لعابی یا فولاد زنگ نزن بهتر از کتری آلومینیومی است . قوری چینی هم از این جهت که تصرفی در رنگ چای نمی کند از قوری فلزی بهتر است . پاره ای از نوشندگان شستن جرم چای را از درون قوری لازم نمی دانند ، زیرا معتقدند که این جرم لایه از جنس خود چای بر دیواره قوری تشکیل می دهد که در حقیقت بهترین ظرف برای دم کردن چای است .

آبی که روی چای خشک ریخته می شود باید در نقطه جوش باشد و تا چند لحظه بعد هم حرارت آن نباید زیاد پائین بیفتد . بنا بر این پیش از ریختن آب جوش در قوری باید قوری را گرم کنید . برای گرم کردن قوری یا باید آن را روی کتری بگذاریم تا با بخار آب گرم شود یا آن که پیش از ریختن چای کمی آب جوش در قوری بگردانیم.
هنگام ریختن آب جوش روی چای خشک اگر قوری به اندازه کافی گرم باشد و حرارت آب پائین نیفتد ، برگ چای روی آب شناور می شود یا به اصطلاح نوشنده چای ، آب لشکر می بندد.نوشندگانی هستند  که عقیده دارند چایی که لشکر نبندد به درد نمی خورد .

دم کردن چای به این معنی است که حرارت آب را کمابیش درهمان درجه ای که هست نگه داریم تا وقتی که لشکرچای رفته رفته در قوری ته نشین شود . این کار بسته به جنس چای و حرارت آب از ده دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد . برای حفظ حرارت قوری می توان آن را روی در کتری یا سماور گذاشت ( کتری هایی در بازار هست که جایی برای قوری روی در آنها ساخته شده است . ) زیر دم کنی یا نزدیک شعله آتش هم حرارت قوری کمابیش محفوظ میماند .

در هر حال منظور این است که برگ چای چند دقیقه در آب از جوش افتاده شناور باشد ولی چنان که همه می دانند جوشیدن باعث تلخی و تندی چای می شود . در ایران رسم بر این است که چای را در قوری پر رنگ درست می کنند و هنگام ریختن آن در استکان به اندازه دلخواه به آن آب می بندند. ولی برخی از نوشندگان عقیده دارند که چای را باید به همان رنگی که می نوشیم در قوری دم کنیم و ریختن آبجوش در استکان چای فقط به مقدار اندک جایز است . چای تازه دم را باید هرچه زودتر نوشید . چای مانده لطف چای تازه دم را ندارد
http://www.golestan.com/fa/iranianfood/drink3.html

انواع دمنوش
چای فقط یکی از گیاهانی است که می توان دم کرده آنرا نوشید . گیاهان فراوان دیگری هم هستند که می توانند در کنار چای مصرف شوند و بعضی از مراجع پزشکی برای آنها فوایدی هم ذکر می کنند. دستور دم کردن این گیاهان کم و بیش مانند دستور چای است . بعضی از این گیاهان به صورت کیسه چای ( TEA BAG ) در بازار عرضه می شوند که باید در فنجان آب انداخت.
- چای افسنتین : گل افسنتین را مانند چای دم می کنند و می نوشند . برای این گیاه در طب قدیم خواص زیادی قایل بوده اند .
- چای بابونه : گیاهی است خودرو که دم کرده آنرا آرام بخش و مسکن درد معده می دانند .
- چای بهار نارنج : شکوفه درخت نارنج است . دم کرده بهار نارنج تازه یا خشک نوشیدنی معطری است . اطبای قدیم آنرا برای قلب مفید می دانستند .
- چای به لیمو ( وربن ) : برگ معطری است که مانند چای دم می کنند . هنگام ریختن می توان لیوان را با یک برگ به لیمو آرایش کرد .

- چای دارچین : دارچین قلم را در قوری آب جوش دم می کنند و بدون شکر می نوشند . ( چای دارچین به ویژه در هوای سرد می چسبد )
- چای زعفران : زعفران را به مقدار اندک مانند چای دم می کنند و می نوشند .
- چای زنجبیل : مانند چای دارچین است .
- چای سبز : برگ چای تخمیر نشده است که معمولا با چنددانه تخم هل سبز دم می کنند .
- چای گل زیزفون ( تیول ) : دم کرده گل معطر درختی است به همین نام که برای درمان ناراحتی های کلیه و مثانه می نوشند .
- چای نعنا : دم کرده برگ نعنای تازه است که با اندکی قند شیرین می شود .
- چای نیمه سبز : دمکرده چای نیمه تخمیرشده یا همان اولانگ چینی است که مانند چای سبز می نوشند .
- چای آویشن : دم کرده آویشن شیرازی است که بر دو نوع است : آویشن پهن و آویشن دراز ، این چای را برای رفع نفخ می نوشند .
- چای استوخدوس ( یا استوقدوس ) : دم کرده گیاهی است از تیره نعناعیان که برگ آن معطر و دانه هایش لعاب دار است . در طب قدیم آن را گرم و خشک می دانستند .
- شیر و چای : انگلیسی ها معمولا چای را با کمی شیر سرد می نوشند و این رسم را احتمالا از هندوستان گرفته اند . کمی شیر سرد یا گرم و شکر به فنجان چای اضافه کنید و هم بزنید.

چای رو میشه با چند مدل چای ترکیب کرد که از لحاظ طعم - عطر و رنگ چای ایده آل بشه.
- چای ترجیحا الک شده باشه بهتره.
- چای خشک رو که تو قوری میریزیم کمی آب جوش بهش اظافه میکنیم و بعد اون آب رو خالی میکنیم تا غبار و گرد چای جدا بشه.
- میشه کمی آب ریخت و چای رو گذاشت دم بکشه که این عمل باعث می شه چای زودتر دم بکشه.
- بر روی قوری چای میشه یک دستمال تمیز انداخت تا چای بهتر و سریعتر دم بکشه (که بعد از دم کشیدن باید اونو برداشت ).
- میشه به چای جهت عطر دارشدنش هل - گل سرخ - برگ عطر چای که از خانواده ی گیاه شمعدانی هست اظافه نمود.
- برای نگهداری چای برای مدت طولانی, بعد از دم کشیدن میشه چای رو از صافی رد کرد و تفاله ی چای رو جدا کرد و چای صاف شده رو برای مدت طولانی با همون کیفیت اولیه نگه داشت.
- در صورتی که چای به مرحله ی جوشیدن رسید برای جلوگیری از طعم زمخت چای میشه بهش یک یا دو حبه قند اضافه کرد. زمانی که می خواهیدچای رو در استکان برزید میتوانید در داخل استکان آب جوش بریزید و بگردانید تا باعث پایین آمدن دمای چای نشود.

سفره خونه

شاید برخی از شما این چای عطری رو با این جعبه نخودی رنگ یادتون باشه ...  Twinning  Earl Gray Tee چای معطری که معمولا با چای ساده تر مخلوط میکردیم .

خرید چای و نحوه صحیح دم کردن چای 2

منبع :

شیرینی،دستورغذا

خرید چای و نحوه صحیح دم کردن چای 3
4 (80%) 21 رای