مهدی میراشرفی پنجشنبه‌شب در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر اظهار داشت: از همه ظرفیت‌های قانونی برای بهبود معیشت مرزنشینان استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت مرزها و بنادر به عنوان یک مزیت برای ساکنان استفاده شود، تصریح کرد: در حال حاضر گمرک تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته و برخی از خدمات آن از این طریق قابل انجام است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه از پلمب‌های سنتی در گمرک‌ها فاصله گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: با بکارگیری مهر و موم هوشمند امکان رصد و کنترل محموله‌های گمرکی در جاده‌ها فراهم شده‌است.

وی از هوشمندسازی در همه زمینه‌ها خبر داد و بیان کرد: هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز ساحلی در حوزه جنوب کشور داریم که فقط خود این سواحل با استفاده برای ترانزیت و تجارت می‌تواند کمک بسیار خوبی برای مرزنشینان باشد.

میراشرفی با اشاره به اعمال معافیت ۲۰ درصد سود بازرگانی به محموله‌های وارداتی از مبدا کشورهای حوزه خلیج فارس به بوشهر اضافه کرد: با انعطاف پذیری قانونی زمینه انتقال کالا از گمرک بوشهر به منطقه ویژه اقتصادی ۲ بوشهر فراهم شد.

وی با اشاره به نصب آنتن‌های مخصوص پلمب‌های هوشمند گمرک در جاده‌ها و گمرکات برای رصد در همه جاده‌های کشور، افزود: سیاست گمرک فاصله گرفتن از کنترل‌های مزاحم و ملموس به سمت کنترل‌های غیر مزاحم و نا ملموس است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از گسترش تجهیزات مدرن کنترلی همچون ایکس‌ری و هوشمند سازی پلمب الکترونیک خبر داد و افزود: رعایت کنترل، کاهش هزینه‌ها و کاهش قاچاق از مهمترین ویژگی‌های اجرای پلمب هوشمند است.

وی افزود: کنترل پلیس نیز با تبادل اطلاعاتی که توسط گمرک صورت خواهد گرفت انجام خواهد شد و قطعاً موازی کاری صورت نخواهد گرفت و در یک راستا حرکت خواهیم کرد.