آکاایران: فلفل زینتی از آن دست گیاهان تزئینی است که افراد زیادی علاقه دارند یک بوته کوچک و خوش آب و رنگ آن را در خانه داشته باشند.

این گیاه اگرچه قد و قواره‌ای کوچک دارد و رشدش محدود است اما هرازچندگاهی با شکوفه‌های ریز صورتی و سفیدش کاملا هیجان زده‌تان می‌کند. شکوفه‌هایی که در کمتر از سه تا چهار هفته به فلفل‌های کوچک و رنگی تبدیل می‌شوند. اگر دوست دارید شما هم تجربه داشتن یک فلفل زینتی را در خانه و آشپزخانه نقلی‌تان داشته باشید و هم از کاشت و برداشت این فلفل‌های رنگی لذت ببرید و آن را چاشنی غذاهای‌تان کنید با ما همراه باشید تا زیر و بم نگهداری از این فلفل‌های زیبا و رنگی را برای‌تان بگوییم.

زینت آشپزخانه

فلفل زینتی در اصل بومی کشورهای آمریکای لاتین است اما به خاطر‌سازگاری با آب و هوای مناطق مختلف به راحتی می‌توان در مناطق دیگر آن را پرورش داد. در ایران از این گیاه داخل منازل استفاده و از آن به عنوان یک گیاه زینتی آپارتمانی یاد می‌شود. پرورش این گیاه یک ساله بوده و از جمله گیاهانی است که تنوع رنگی مختلفی دارد. فلفل زینتی معمولا تا 50 سانتی متر رشد می‌کند و مدت زمانی که صرف میوه‌دهی‌اش می‌شود، پنج تا شش هفته است. این گیاه زیبا در رنگ‌های سبز، بنفش، سفید، قرمز، نارنجی، زرد و قهوه‌ای وجود دارد و در فواصل‌ رشدش تا کامل شدن میوه این تنوع رنگی را تجربه می‌کند.

چطور خودمان فلفل بکاریم؟
اگر می‌خواهید به جای خرید یک گلدان فلفل از گلخانه خودتان در خانه از صفر تا صد کاشت و میوه دادن فلفل زینتی را تجربه کنید تا زمستان باید صبر کنید. برای تهیه نشا فلفل باید در دوماه پایانی سال دست به کار شوید. بذر آن را تهیه کنید و آنها را بکارید. بعد از کاشت بذرها آنها را در محیطی پر نور قرار دهید و مراقب باشید که دمای هوا را کنترل کنید، نباید محیط پیرامون بذرها سرد باشد. دمای 25 درجه برای آنها ایده‌آل است. همواره سعی کنید خاک فلفل‌های زینتی‌ کاشته شده را مرطوب نگه دارید. بهترین کار استفاده از اسپری‌پاش است. بعد از چند هفته گیاه جوانه می‌زند و سر از خاک بیرون می‌آورد. نگران نباشید، می‌توانید چند بذر را کنار هم بکارید اما نباید فراموش کنید که بعد از جوانه زدن با دقت آنها را به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید و مراقب باشید که ریشه گیاه هوا نگیرد. برای این کار ریشه و خاک اطرافش را با هم از گلدانی به گلدان دیگر منتقل کنید.

کاشت فلفل قرمز

بیماری‌های فلفل زینتی را بشناسید

• اگر گیاه فلفل زینتی شما برگ‌های پرپشتی دارد اما گل نمی‌دهد، گلدانش را کوچک‌تر کنید تا شاهد گل دادن و میوه‌دادنش باشید.
• اگر فلفل‌ها زرد و سفید باقی ماندند و برخلاف انتظارتان قرمز نشدند باید نور محیط گیاه را بیشتر کنید. آن را به پنجره نزدیک کنید و اجازه دهید از نور غیرمستقیم خورشید استفاده کند.
• در شرایطی که گیاه‌تان رشد خوبی دارد و شاخه‌هایش خوب بزرگ و بلند شده‌ اما این افزایش قد به قاعده نیست و احساس می‌کنید بوته فلفل زینتی بد شکل شود، بهتر است آن را به محیطی منتقل کنید که چند درجه خنک‌تر باشد. می‌توانید در فصل بهار چند سانتی متر از نوک شاخه‌ها را کوتاه کنید.
• اگرگیاه برگ‌ریزی زیادی دارد و برگ‌هایش زرد و خشک می‌شوند باید دمای هوا را کنترل کنید. حتما گیاه در منطقه بسیار گرمی از خانه قرار دارد. جای آن را عوض کنید و آب‌پاشی روزانه را فراموش نکنید.
• اگر رشد گیاه‌تان به اندازه نیست و فکر می‌کنید کاملا متوقف شده باید گیاه‌ را در محیطی گرم‌تر با دمایی نزدیک به 25 درجه قرار دهید.

کاشت فلفل

اگر فلفل‌های قرمز و نارنجی می‌خواهید...

گاهی دیده می‌شود که گیاه با وجود تازگی و طراوتی که دارد گل نمی‌دهد و میوه‌ای تولید نمی‌کند. در این شرایط توصیه کارشناسان این است که گیاه‌تان را به یک گلدان کوچک‌تر انتقال دهید. گاهی بزرگی گلدان موجب می‌شود ریشه‌های گیاه از هم دور شوند در حالی که فلفل زینتی از آن دست گیاهانی است که دوست دارد ریشه‌هایش به هم تنیده و درهم باشد.
بنابراین بعد از جابه‌جای گلدان به نور محیط توجه کنید. اگر نور محیطی این گیاه خوب نباشد فلفل‌هایی کمرنگ و زرد رنگ نصیب‌تان می‌شود. اگر فلفل‌های قرمز رنگ دوست دارید نباید گلدان را از نور غیرمستقیم خورشید محروم کنید. فراموش نکنید که نور مستقیم خورشید به ویژه در تابستان گیاه را آزرده می‌کند.

طریقه کاشت فلفل در خانه

چقدر آب بدهیم؟

آبیاری این گیاه در فصل‌های گرم سال باید روزانه باشد اما باید مراقب باشید که به اندازه آن را آب دهید. هرگاه احساس کردید خاک گلدان بیش از اندازه خیس و باتلاقی شده باید نگران سلامت گیاه باشید اما در شرایطی که گیاه گل داده و کم کم به فصل میوه‌دهی نزدیک می‌شود؛ هر یک هفته یک بار آن را آب دهید. رطوبت گیاه خیلی مهم است. با آبپاش هر روز آن را مرطوب کنید و غبار روی آن را بگیرید. غباری که روی گیاه تشکیل می‌شود، می‌تواند استعداد آن را برای ابتلا به آفت بیشتر کند. می‌توانید برای تمیز کردن برگ‌ها از دستمال مرطوب هم استفاده کنید اما باید این کار را با آرامش انجام دهید. هرگز از مواد شیمیایی برای تمیز کردن برگ‌ها استفاده نکنید.
فراموش نکنید
نگهداری و مراقبت از فلفل زینتی داخل آپارتمان یا درون باغچه در حیاط اگر چه فضای محیط پیرامون‌ را بسیار جذاب و زیبا می‌کند اما باید مراقب باشید که اگر در خانه کودک خردسالی دارید، او را از دست زدن یا چشیدن میوه‌ها پرهیز دهید. شکوفه‌های رنگی و میوه‌ خوش آب و رنگ این گیاه برای بچه‌ها جذاب است و آنها را به خود جذب می‌کند.

کاشت گیاه در خانه

چطور از این گیاه مراقبت کنید؟

دمای هوا برای حفظ سلامتی و نشاط فلفل زینتی بسیار مهم است. بنابراین بهتر است این گلدان را در دمای خانه و دور از مسیر و جریان هوای خنک کولر یا فن قرار دهید. در تابستان که هوا کمی گرم‌تر است، می‌توانید برای مدت زمانی محدود روزها اول وقت گیاه را در هوای آزاد بگذارید اما گرمای زیاد هم آفتی است که فلفل‌های‌تان را بیمار می‌کند. رطوبت خاک و تقویت آن شرط زنده ماندن فلفل‌هاست. اگر خاک آن را مرطوب نگه دارید و به موقع خاک آن را تغذیه کنید، بعد از مدتی کوتاه فلفل‌هایی خوش و آب و رنگ خواهید داشت.

چطور خودمان در خانه فلفل بکاریم؟ -آکاکاشت فلفل در خانه

فلفل زینتی خوراکی یا سمی؟

فلفل‌های زینتی در شرایطی که رسیده و خوش آب و رنگ شدند، خوراکی هستند. از میوه این گیاه برای تهیه غذا می‌توان استفاده کرد. البته بیشتر مردم آمریکای لاتین در غذاهای‌شان از این گیاه استفاده می‌کنند وما در ایران از آن به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده غذا استفاده می‌کنیم. فقط باید مراقب باشید هنگام نگهداری از این گیاه در صورتی که نیاز به استفاده از آفت‌کش یا سم شدید، میوه آن را فراموش کنید و تنها از آن برای زینت خانه استفاده کنید مگر آنکه با مشورت یک متخصص و کارشناس باغبانی از آفت‌کشی استاندارد استفاده کرده‌باشید و میزان مجاز آفت‌کش را برای گیاه به کار برده باشید.

چطور خودمان در خانه فلفل بکاریم؟

آفت فلفل زینتی را کنترل کنید

یکی از رایج‌ترین آفت‌هایی که سراغ گیاه فلفل زینتی می‌آید، کنه تار عنکبوتی است. این کنه معمولا در شرایطی که غبارروبی از برگ‌ها را فراموش کنید و میزان رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین نکنید، سراغش می‌آید. پس برای پیشگیری از این شرایط هر روز با آبپاش و به‌طور ملایم گیاه را مرطوب کنید و غبار روی برگ‌های آن را پاک کنید.

روش کاشت فلفل

یکی دیگر از مواردی که گیاه‌تان را بیمار می‌کند، براق کننده‌های شیمیایی است که از آن برای پاک کردن و برق انداختن میوه و برگ‌های گیاهان آپارتمانی استفاده می‌شود. بنابراین از این براق‌کننده‌های شیمیایی استفاده نکنید. تماس این مواد شیمیایی با برگ‌های فلفل زینتی موجب می‌شود برگ‌ها به مرور سیاه شوند و بریزند.

روش کاشت فلفل در خانه

محققان معتقدند که فلفل کاین و چای سبز تأثیر مشابهی روی متابولیسم یا همان سوخت وساز ب

افزایش متابولیسم بدن با چای سبز و فلفل کاین

کاشت فلفل قرمز

فلفل قرمز چربی سوز قوی، برای کاهش وزن

کاشت فلفل قرمز

سوپ فلفل دلمه ای مفید برای سرما خوردگی

کاشت فلفل قرمز

سوپ فلفل

.

منبع :

چطور خودمان در خانه فلفل بکاریم؟  | خانه داری