مشکلات رایج در چرخ گوشت و نحوه رفع آن ها

مشکلات رایج در چرخ گوشت و نحوه رفع آن ها


منبع: آکا

3

1402/2/24

11:13


در این مقاله سعی کرده ایم به مشکلات رایج چرخ گوشت پرداخته و آموزش تعمیرات چرخ گوشت را هم با زبانی ساده و قابل فهم بیان کنیم. مشکلات رایج در چرخ گوشت و نحوه رفع

 

مشکلات رایج چرخ گوشت - مجله آچاره

یکی از اصلی ترین لوازم موجود در خانه هر بانو ایرانی بدون شک چرخ گوشت است. همچون دیگر لوازم خانه و آشپزخانه این دستگاه نیز میتواند دچار مشکلات مختلفی شود. در این مقاله از مجموعه مقالات آکا قصد داریم شما را با مشکلات رایج چرخ گوشت ، بررسی علت های خرابی ، عیب یابی و تعمیر چرخ گوشت آشنا کنیم.

عیب‌یابی و تعمیر چرخ گوشت ویکنز Vicenz|مشکلات رایج چرخ گوشت

مشکلات رایج در چرخ گوشت و نحوه رفع آن ها

مشکلات ساده ای میتواند باعث از کار افتادن چرخ گوشت شما شود ، با خواندن این مقاله جامع میتوانید برخی تکنیک های عیب یابی و رفع مشکل چرخگوشت را یاد بگیرید و ضمن نگهداری مناسب که باعث افزایش طول عمر دستگاه شما میشود ، در هزینه تعمیر چرخگوشت نیز صرفه جویی کنید. برخی از مشکلات که چرخگوشت شما ممکن است به آن دچار شود عبارتند از:

  • نچرخیدن چرخ حلزونی یا مارپیچ 
  • صدای زیاد چرخ گوشت
  • خارج نشدن گوشت از محفظه خروجی 
  • کار نکردن دستگاه با وجود روشن کردن کلید
  • خروج گریس از جعبه دنده
  • جرقه زدن در بخش موتور

در ادامه به بررسی موارد بالا خواهیم پرداخت و روش عیب یابی و رفع مشکل را به شما خواهیم آموخت.

1. نچرخیدن چرخ حلزونی یا مارپیچ 

چرخ حلزونی بخشی است که گوشت را چرخ می کند و به سمت دهانه خروجی هدایت می کند. همان طور که به نظر می رسد این بخش بسیار مهم است و اگر این چرخ حرکت نکند در اصل هیچ گوشتی چرخ نخواهد شد. گاهی متوجه می شویم که دستگاه روشن است اما این چرخ حرکت نمی کند. این مشکل معمولا خیلی زود رخ نمی دهد و اگر خیلی زیاد از دستگاه کار بکشید ممکن است بروز کند.

علت بروز این مشکل در دستگاه می تواند به خاطر هرز شدن بخش انتهای آرمیچر باشد یا بخاطر خرابی چرخ دنده و یا به علت ساییدگی در بخش انتهای قسمت مارپیچی یا حلزونی دستگاه. به هر حال این مشکل اگر رخ دهد ما باید ببینم کدام یک از این سه علت اتفاق افتاده است.

تنها راه فهم آن هم باز کردن دستگاه است. گاهی اگر اوضاع خراب باشد ممکن است هر سه مشکل هم به وجود آمده باشد! اما نگران نباشید. با باز کردن دستگاه و بررسی قطعات مورد نظر و تعمیر یا تعویض این قطعات مشکل حل خواهد شد. ضمنا این قطعات هم چندان گران قیمت نیست پس نگران هزینه ها نباشید. 

 

علل نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت | بررسی 4 دلیل اصلی نچرخیدن مارپیچ چرخ گوشت  emdadip

2- صدای زیاد چرخ گوشت

یکی از علامت های بروز خرابی داخل دستگاه صدای غیر معمول و زیاد است. سر و صدا داخل چرخ گوشت تنها به یک دلیل اتفاق نمی افتد بلکه ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. از جمله این دلایل می توان به خراب شدن یا هرز شدن یاتاقان های دستگاه، خالی کردن یا حتی خرابی گریس داخل دستگاه و همچنین هرز شدگی و خرابی یا لق شدن پروانه خنک کننده موتور اشاره کرد. 

هر کدام از این دلایل راه کار ویژه خود را دارد. اگر یاتاقان ها هرز شده باشند باید یاتاقان ها تعویض شوند. در واقع برای رفع این مشکل هم باید دستگاه باز شود؛ پس اگر خودتان خیلی سررشته ندارید به چرخ گوشت دست نزنید چون ممکن است خرابی های بیشتری به وجود آورید.

در ادامه اگر دیدید یاتاقان ها مشکلی ندارد، سطح گریس را چک کنید و اگر خالی یا کم بود آن را اضافه کنید. پروانه خنک کننده را هم بررسی کنید و اگر دیدید شل شده آن را سفت کنید. در صورتی که پروانه شکسته یا خراب شده باید تعویض یا تعمیر شود. 

 

8 دلیل صدای بلند چرخ گوشت - روبراه سرویس

3- خارج نشدن گوشت از محفظه خروجی 

یکی دیگر از مشکلات رایج در این دستگاه خارج نشدن گوشت از محفظه سوراخ دار خروجی است. در واقع با بروز این مشکل شما مشاهده می کنید که گوشت دور تیغه چرخیده و چرخ شده اما از محفظه خارج نمی شود. یکی از علل بروز این مشکل به اشتباهات محاسباتی در ساخت دستگاه بر می گردد و عموما این مشکل در برندهای نه چندان خوب اتفاق می افتد و آن مشکل هم فاصله غیر استاندارد و بیش از حد بین تیغه ها و شبکه خروجی است.

اما علت دیگری که ممکن است باعث شود گوشت خارج نشود کند بودن تیغه ها است که راه کار آن هم تیز کردن مجدد تیغه ها است. گاهی مقدار چربی گوشت به قدری بالاست که به نوعی سوراخ های خروجی شبکه را می گیرد و مانع می شود که گوشت خارج شود.

در واقع چربی دور سوراخ ها جمع می شود و به خاطر حالت خاصی که چربی دارد مانع خروج گوشت می شود. برای رفع این مشکل تنها باید چربی گوشت را کاملا بگیرید و دستگاه را تمیز کرده و مجددا استفاده کنید.

طرز استفاده صحیح از چرخ گوشت | بارانو شاپ

4- کار نکردن دستگاه با وجود روشن کردن کلید

ممکن است پس از اینکه کلید روشن دستگاه را می زنید متوجه شوید که کلا دستگاه کار نمی کند. این مشکل بیشتر به بخش موتور دستگاه بر می گردد. البته گاهی هم ممکن است مشکل بخاطر خرابی در کلید باشد که فرمان را به موتور ارسال نمی کند. اما به طور تخصصی تر باید بگوییم اگر مشکل در موتور باشد بخاطر ایجاد ساییدگی در زغال های موتور این مشکل رخ داده و باید موتور باز و زغال های ساییده شده خارج و با زغال جدید جایگزین شوند.

حال اگر مشکل به بخش کلید برگردد به خاطر خرابی در ترمینال های موجود در کلید این اتفاق افتاده. برای رفع این مشکل ابتدا باید کلید باز شود و ترمینال های معیوب با ترمینال های جدید تعویض شود. توجه کنید این کار کاملا تخصصی است و با یک دانش کلی و ناقص، خودتان از پس آن بر نمی آیید.

خدمات تعمیر چرخ گوشت سیلور کرست Silver Crest/ نمایندگی تعمیر چرخ گوشت سیلور  کرست

5- خروج گریس از جعبه دنده

اگر متوجه شدید که از چرخ گوشت شما روغن گریس نشت می کند احتمالا مشکلی در دستگاه ایجاد شده و باید رفع شود. توجه کنید که گریس از بخش جعبه دنده خارج می شود و نشتی از آن بخش است. در صورتی که چرخ گوشت شما واشر نمدی داشته باشد ممکن است علت نشت گریس ساییدگی و یا خرابی و خرد شدن واشر باشد.

بعضی مدل های چرخ گوشت دارای این واشر نمدی نیستند و در واقع جعبه دنده با واشر محکم نشده و با پیچ ها و مهره ها محکم شده. پس در این مدل ها اگر دیدید گریس خارج می شود احتمالا پیچ ها و مهره های بخش جعبه دنده شما شل شده اند و باید محکم شوند. پس این کار را انجام دهید تا مشکل حل شود. 

 

6- جرقه زدن در بخش موتور

وقتی دستگاه جرقه بزند شما حتما متوجه آن خواهید شد. این مشکل می تواند هم برای شما و هم خود دستگاه بسیار خطرناک باشد پس حتما باید آن را رفع کنید. جرقه زدن موتور می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اگر در سیم کشی دستگاه اتصالی وجود داشته باشد یا داخل دستگاه اصطکاکی وجود داشته باشد می تواند منجر به جرقه زدن بشود.

همچنین در صورت خرابی اورلود موتور و ویبره دستگاه باز هم ممکن است در بخش موتور متوجه جرقه بشوید. رطوبت بالا داخل دستگاه و همچنین فرسوده شدن کموتاتور هم می توند علت این مساله باشد. رفع این مشکلات باید به شکل تخصصی توسط تعمیر کار انجام شود. 

 

کلام پایانی 

چرخ گوشت یکی از لوازم برقی است که معمولا یک تا دو بار در ماه با توجه به نیاز خانواده به گوشت تازه چرخ کرده مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه هم مانند سایر لوازم برقی و الکتریکی هر از گاهی ممکن است دچار مشکلات و خرابی هایی شود که نیاز به بررسی و تعمیر داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو