آکایران : 

آکاایران: سوهان

 

سوهان عسلی

 

بنا به گزارش آکاایران : آب جوش یا گلاب 1/2 لیوان  .  زعفران دم کرده 2 قاشق چایخوری  .  خلال پسته برای تزیین

 

خلال

 

طرز تهیه : قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید سپس عسل ، شکر و گلاب را داخل قابلمه بریزید و مخلوط کنید تا مواد غلیظ و طلایی شوند سپس کره را اضافه کنید ( حرارت باید کم باشد تا شکر نسوزد ).

 

پس از اینکه مواد غلیظ شدند خلال بادام و زعفران دم کرده را اضافه کنید و آرام آرام مخلوط نمایید تا بادام خرد نشود ( در زمان ریختن بادام ممکن است مواد به بادام بچسبند اما کم کم بادام یکدست میشود ).

 

بادام

 

کف سینی کاغذ روغنی قرار دهید و کنار دست تان بگذارید ، پس از اینکه رنگ بادام ها قهوه ای شد با قاشق چایخوری آرام از مواد بردارید و روی سینی بریزید و با دست دیگر کمی خلال پسته روی هر قسمت بریزید ( باید سرعت عمل تان بالا باشد تا قبل از بسته شدن خلال پسته به سوهان بچسبد و مواد سوهان نیز در اثر قرار داشتن روی حرارت سیاه نشوند ).

 

پس از آماده شدن سوهان را به مدت 3 – 5 ساعت گوشه ای قرار دهید تا خوب سفت شود سپس مصرف کنید ، بقیه سوهان را باید داخل ظرف در بسته و در یخچال نگهداری کنید تا خیس و چسبنده نشود.

 

نکته ها : در زمان تهیه سوهان بسیار دقت کنید تا دچار سوختگی نشوید ، حرارت همواره باید کم باشد تا سوهان شما سیاه نشود ، برای تهیه سوهان کنجدی به جای بادام از کنجد استفاده کنید.

 

 

منبع :

عسلی