برای آنانکه طالب خوشبختی اند


یکی از راههایی که کمک بزرگی به بقا و دوام زندگی می کند ، این است که ”فرد ، همسر خود را آن چنان که هست ، بپذیرد” و او را با تمام خصوصیاتش ، با تمام تجارب گذشته ، با پدر ، مادر ، خواهرها و برادرهایش قبول کند.  اگر شما قادر باشید همسرتان را با هر قیافه ، شغل ، تحصیلات و خانواده ای که دارد ، بپذیرید و این نگرش را در خودتان پر رنگ کنید ، در زندگی مشترک احساس بهتری خواهید داشت .

بهتراست این تفکر را در خود تقویت کنید که این شخص با تمام ویژگی های خوب و بدی که دارد مال من است و برای من است و من به او عشق می ورزم.

موضوع دیگر ، اولین برخورد در پایان یک روز کاری است. آن چه در طول چند دقیقه ی اول ، هنگامی که همسرتان را می بینید ، انجام می دهید و می گویید ، بسیار مهم است. پس زمانی که در پایان روز با همسر خود مواجه می شوید ، استقبال خوبی از وی به عمل آورید

هر وقت احساس فراموش شدگی و تنهایی کردید ، مهم است به خاطر داشته باشید که شما برای شادمانی خود مسئول هستید. بنابراین باید ابتکار به خرج دهید و فضایی صمیمی بین خود و همسرتان ایجاد کنید.  یکی از مواردی که تاثیر بسیاری در زندگی زناشویی می گذارد ، نحوه ی بر قراری ارتباط کلامی و شیوه ی حرف زدن زن و شوهر با یکدیگر است. به عبارت دیگر بسیاری از مشاجرات خانوادگی ناشی از درست صحبت نکردن و عدم توانایی زوجین در رساندن مفهوم به یکدیگر است.


کلمات بار عاطفی دارند و می توانند بر مخاطب تاثیر مثبت یا منفی بگذارند. زن و شوهر باید به کلماتی که استفاده می کنند توجه داشته باشند و اغراق آمیز صحبت نکنند. برای مثال خانم ها بهتر است به جای این که به همسر خود بگویند :”تو هیچ وقت به فکر ما نیستی ”، از جمله ی :”گاهی اوقات ما را فراموش می کنی ” استفاده کنند ، زیرا معمولاً آقایان روی کلمات دقیق می شوند. در زیر نمونه هایی از واکنش های کلامی مطرح می شود. شما کدام پاسخ را ترجیح می دهید ؟ آیا اگر مورد آخر را انتخاب کنید ، بهتر نیست ؟

امروز شاید کمی دیر بیام الف- کار همیشگی توست    ب- بازم می خوان ازت کار بکشن   ج- منتظرت می مونم ، ولی خیلی خودت را اذیت نکن

چرا غذا نمی خوری ، مگه غذا خوردی ؟ الف- نمی خورم ، از این غذا خوشم نمی آید

ب- کجا غذا خوردم ، باز کج خیال شدی     ج- با این که بوی غذات آدم را به اشتها می آورد ، اما نمی دانم چرا میل ندارم

از دیگر موارد موثر در ایجاد دلخوری بین زن وشوهر، غیر مستقیم و با گوشه و کنایه صحبت کردن است در جایی که انسان می تواند به طور صریح سخن بگوید ، چرا متوسل به طعنه و کنایه شود؟ در این صورت نه تنها مشکل حل نمی شود ، بلکه رنجش ها عمیق تر می گردد. وقتی از هم رنجش پیدا می کنید و در صدد رفع آن بر نمی آیید ، وقتی اجازه می دهید که ناراحتی ها روی هم انباشته شوند ، باید انتظار داشته باشید که رابطه تان سرد و بی روح شود .  این نکته مهم است که قبل از صحبت کردن با همسر خود ، موضوع را با دیگران مطرح نکنید. پیشاپیش یاد آوری کنید که شاید اصل ماجرا یک سوء تفاهم باشد و غرض از صحبت ، رفع کردن آن است. همیشه از نکات مثبت شخصیت همسر و کارهای مطلوبی که انجام داده است ذکری به میان آورید تا فضای مذاکره صمیمی شود. هرگز همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید و مزایای آنان را به رخش نکشید.  از یکدندگی و لجاجت بپرهیزید .
از نکات مثبت شخصیت همسر و کارهای مطلوبی که انجام داده است ذکری به میان آورید تا فضای مذاکره صمیمی شود.

یکی دیگر از مهارت هایی که باید در زندگی مشترک آموخت ، گوش دادن مؤثر به سخنان همسر است . وقتی به صحبت همسرتان توجه نمی کنید و آن را باور ندارید و به واقع برای منظور او معنایی در نظر می گیرید ، اقدام به ذهن خوانی می کنید و بدین ترتیب محتوای حقیقی صحبت همسرتان را با فرضیه های خود عوض می کنید .  ذهن خوانی برای ایجاد صمیمیت مضر است ، زیرا مسلمات را رها می کنید و به خیالات می چسبید .

یکی از خصوصیات همسران موفق ، شوخ طبعی ، خوش رویی و خوش خلقی است .  زن و شوهر هر دو نشان می دهند که برای روحیات ، احساسات و شخصیت طرف مقابل ارزش قائل اند و سهم خود را در شاد کردن و بهتر ساختن محیط زندگی می شناسند .

از به کار بردن کلمه طلاق پرهیز کنید . طبق تحقیقات انجام شده توسط باس ، بسیاری از زوج های موفق اظهار داشته اند که تحت هر شرایط حاضر به ادامه ی زندگی اند و هرگز به طلاق فکر نمی کنند .این افراد به جای این که مقابل یکدیگر حرکت کنند ، به موازات همدیگر حرکت می کنند . زبان تشکر و قدر دانی داشته باشید . به همان اندازه که همسرتان را به خاطر بعضی از رفتارهایش سرزنش و از رفتار او انتقاد می کنید ، باید از او برای خوبی هایش تشکر کنید .


خانواده مطهر

گروه خانواده و زندگی- تنظیم برای تبیان: کهتری