آکاایران: جاروبرقی، یکی از وسایل لازم و ضروری خانه است. امروزه از این وسیله پر سروصدا در بیشتر خانه ها استفاده می شود. شاید تصور این موضوع چندان آسان نباشد که زمانی خانم های خانه دار مجبور بودند با جارو دستی خانه را جارو کنند و با پارچه گردوغبار را بگیرند...

 

البته این روش ها موجب برخاستن بیشتر گرد و غبار و انتشار آلودگی در خانه می شد در حالی که جاروبرقی روش بهتر و سالم تری برای تمیز کردن خانه است.

 

اولین جاروی مکنده در آمریکا در سال ۱۸۶۵ توسط مخترع شیکاگویی ساخته شد که از جنس چوب و کرباس بود و یک تلمبه دستی داشت که ۲ نفر باید آن را به کار می انداختند. محصول نادر دیگری که انقلاب صنعتی به بار آورد، حاصل یک وسواس بهداشتی و پاکیزگی بود که در پی تبلیغات موسسات پزشکی در مورد خطرات آلودگی های خانگی به وجود آمد. ضدعفونی کننده ها، پاک کننده های خانگی و شوینده ها و وسایل بهداشتی گران قیمت به طور اتفاقی همزمان با ظهور توالت های بهداشتی تر در منزل پدیدار شدند و مطمئنا جاروبرقی هم نقش مهمی در بهداشت خانواده داشت.

 

این موج بهداشت که به طور ناگهانی ظاهر شده بود، فرصتی بود برای کارخانه های لوازم بهداشتی خانگی که غنیمت شمرده شد. اولین جاروی مکنده برقی آمریکایی در سال ۱۹۰۷ متولد شد. البته یک مهندس انگلیسی به نام هوبرت سیسیل بوث در سال ۱۹۰۱ یک جاروی بسیار بزرگ اختراع کرده بود که با بنزین کار می کرد و در خیابان پارک می شد تا او خرطوم جارو را از پنجره به داخل رستوران ببرد و زمین آن را تمیز کند. پس از آن تاریخ جاروها کوچک تر و قابل حمل شدند اما سیستم همه آنها هنوز بر اساس مکش ذرات گرد و غبار به داخل یک کیسه یک بار مصرف است.

 

 

● وسیله ضدحساسیت

 

تمیز کردن گرد و خاک خانه یکی از کارهایی است که برای خانم های خانه اهمیت زیادی دارد اما این گرد و خاک خانگی از چه چیزهایی تشکیل شده است؟ ما روزانه میلیون ها سلول مرده پوست مان را از دست می دهیم. حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد این گرد و خاک، سلول های مرده پوست انسان است. مو، شوره سر جانوران، مایت ها (جانوران بسیار کوچکی که عامل بیماری پوستی و حساسیت هستند)، ذرات گرد و غبار، خاک و شن وارد شده از بیرون خانه از راه پنجره یا کفش و لباس، همه و همه اجزایی از این غبار خانگی هستند.

 

البته هر چقدر جارو کردن با جاروبرقی با دقت انجام شده باشد باز هم کمی گرد و غبار باقی می ماند. اما همان مقدار گرد و غباری که توسط جاروبرقی مکیده می شود، باعث می شود در اتاق و هوای خانه میزان کمتری از ذرات باقی بماند. تحقیقات نشان داده افرادی که حساسیت و آسم دارند، اگر به صورت مرتب جاروبرقی بکشند، کمتر اذیت می شوند و اگر هر روز صبح تشک و رختخواب خود را با جاروبرقی تمیز کنند، پس از ۱۰ هفته می توانند اثرات بهبودی را در خود مشاهده کنند. مزیت دیگر جاروبرقی بر جاروی دستی این است که لازم نیست برای استفاده از آن دو لا شده و دسته جارو را گرفته و آن را محکم به زمین کشید و خلاصه جلوی خیلی از آسیب های مفصلی را هم می گیرد.

 

● نکته های کاربردی

رعایت این نکات در سلامت کارکرد و کاهش مصرف برق این وسیله مفید بسیار موثر است. جارو برقی باید همیشه کاملا تمیز باشد و لوله های آن گرفتگی نداشته باشد تا فشاری به موتور آن وارد نشود. کیسه آشغال جارو را همیشه قبل از پر شدن کامل، عوض کنید و فیلتر آن را لااقل دو بار در سال شست وشو یا تعویض کنید.

 

هنگام استفاده از جارو حتما دقت کنید که آشغال های مرطوب، ته سیگار روشن، اشیای بزرگ و وسایل تیز و برنده را از سر راه دور کنید زیرا این اشیا می توانند به موتور دستگاه ضربه وارد کنند و توان آن را کاهش داده و به این ترتیب مصرف برق را افزایش دهند. در جاروهای برقی معمولا چند درجه قدرت کشش وجود دارد. برای نظافت هر بخش خانه، از قدرت لازم و نه بیشتر استفاده کنید. از کار مداوم با جاروبرقی بپرهیزید، زیرا روشن بودن درازمدت (بیش از نیم ساعت) به موتور دستگاه فشار زیادی وارد می کند.

 

۱۰ دقیقه کار و سپس ۱۰ دقیقه استراحت روش مناسبی برای استفاده از جاروبرقی است. جارو برقی را نزدیک وسایل گرمازا مانند شوفاژ، اجاق گاز و نیز مواد آتش زا مثل نفت و حشره کش نگذارید. اگر تصمیم دارید جاروی جدیدی بخرید هنگام خرید به استاندارد بودن، قدرت وات متناسب با نیاز، مکش، صدا و قیمت آن توجه کنید.

 

 

● جاروبرقی و ۴ نکته

 

گرچه جارو برقی وسیله ای مناسب برای پاکیزه نگه داشتن خانه است اما باید به تمیزی و پاکی خود آن هم توجه کرد.

۱) کیسه آشغال جارو را همیشه قبل از پر شدن کامل، عوض کنید و فیلتر آن را لااقل دو بار در سال شست وشو داده یا تعویض کنید.

 

۲) بهتر است از فیلتر یکبار مصرف استفاده کنید. در غیراین صورت هنگام خالی کردن کیسه حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید و این کار را در فضای باز انجام دهید.

۳) خالی کردن مخزن گرد و غبار در برخی از جاروها آسان تر است و فرد فاقد دخالت و آلوده شدن دست ها، با فشار دو دکمه در طرفین میله جارو، می تواند گردوغبار فشرده شده را تخلیه کند. هنگام خرید جارو برقی این نکته را در نظر بگیرید.

 

۴) نکته دیگری که معمولا به آن توجه نمی شود پاک کردن چرخ ها و بدنه جاروبرقی با یک دستمال مرطوب است. اگر دقت کنید همیشه مقداری گردوغبار به بدنه جارو می نشیند و در صورتی که آن را پاک نکنید، آلودگی ممکن است به هر جای خانه راه پیدا کند.

 
   محمدرضا میرغلامی

برگرفته از: www.salamat.ir
گردآوری و تنظیم:گروه سبک زندگی آکا ایران
.

منبع : persianpersia.com