درمان سرفه کودکان، توصیه ها و روش های طبیعی خانگی

منبع: نی نی بان

139

1398/10/3

20:06


سرفه به دلیل بیماری تنفسی در اغلب کودکان زمان سردی هوا و فصل زمستان اتفاق می افتد که باعث نگرانی والدین می شود. سرفه دلایل و عواملی دارد که ممکن است شبیه به علائم آنفولانزا در کودک داشته باشد پس باید علت آن را جویا شد و به فکر راه درمان سرفه کودک خود باشید. اگر سرفه ها بیش از حد بود شاید دلیلش می تواند سرماخوردگی نباشد و علت هایی مانند: آلرژی و آسم یا تولد زودرس باشد که در ادامه مطلب شما عزیزان بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

عوامل سرفه کودک
برخی از کودکان به دلیل این که دستگاه تنفسی شان آسیب پذیر هستند بیشتر در معرض ابتلا به سرفه قرار می گیرند که عوامل آن به شرح زیر می باشد؛
سرماخوردگی و عفونت
عفونت هایی که تبدیل به آنفولانزا و سرماخوردگی می شوند سرفه های مزمنی در کودک مبتلا می شود که می تواند سرفه های خفیف و خشک و یا شدید باشد برای این سرفه ها نمی‌توان با آنتی بیوتیک ها درمان کرد و نیاز به سایر داروها می باشد که بهتر است برای درمان سرفه کودک به پزشک مراجعه شود.
رفلاکس اسید معده
رفلکس اسید معده می تواند علت های مختلفی داشته باشد که با استفراغ و سرفه و مزه بد در دهان و همینطور سوزش در ناحیه سینه نمایان شود. در همین جهت معده برای هضم غذا اسید ترشح می کند تا ساختار دستگاه گوارش به شکلی اسید مری را بالا ببرد و این علائم را بروز می دهد. درمان سرفه ناشی از رفلاکس اسید معده به وضعیت سلامت کودک و سن کودک بستگی دارد که در ۳ مرحله انجام می شود.
- حذف غذاهای تحریک کننده از رژیم غذایی کودک. خوراکی هایی مانند شکلات ها، نعناع، غذاهای تند یا سرخ شده، غذاهای چرب و نوشابه های شیرین و حاوی کافئین.
- خوردن غذا دو ساعت پیش از خواب.
- صرف وعده‌های غذایی کوچک.
آلرژی یا حساسیت
یکی دیگر از علت های سرفه می تواند آلرژی باشد که به همراه آبریزش بینی و گلودرد و جاری شدن اشک در فصل بهار و تابستان و پاییز برای کودکان اتفاق می افتد. عوامل حساسیت زا می تواند شامل؛ آلودگی هوا، حیوانات، غذاها، گرد و خاک باشد که برای تشخیص این نوع حساسیت باید به پزشک مراجعه و تست انجام شود.
آسم
در صورت بروز تشخص سرفه به آسم درمان کمی سخت می شود که علائمش در هر کودک فرق می کند. اگر سرفه همراه با خس خس باشد که در شب بدتر می شود یکی از علایم مهم ابتلا به آسم می باشد که یک علامت دیگر می تواند بازی کردن و فعالیت زیاد فیزیکی بدن باشد. برای درمان کودک به آسم باید اول از تحریک کننده مانند آلودگی هوا، دود و بوی عطر دور شود اگر علائم آسم را در کودک تان مشاهده کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.
سیاه سرفه
این بیماری عفونی به قدری سرفه هایش شدید می شود که نفس فرد مبتلا را بند می آورد و همراه با عطسه و تب و آبریزش بینی است. این یک بیماری مسری می باشد که با واکسیناسیون می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

بهبودی و درمان سرفه کودک
این سوال همیشه در ذهن مادران است که چگونه سرفه کودکشان را درمان کنند؟ باید گفت درمان سرفه روش های متعددی دارد که درمان خانگی هم یکی از روش هاست که در خانه برای درمان سرفه کودک انجام می شود.
استفاده از لیمو
لیمو خواص بی نظیری در برابر توان سیستم ایمنی کودک دارد که می تواند در مقابل بیماری و ویروس ها مقاومت و دفاع کند. شما می توانید با چشیدن آب لیمو به درمان سرفه کودک کمک کنید و یا از ترکیب عسل با لیمو که تاثیر فوق العاده ای دارد استفاده نمایید.
مصرف سوپ مرغ
اگر کودکتان حساسیتی در گلویش ایجاد شده شما می توانید هر نوع سوپ یا آشی را برای بهتر شدن و درمان سرفه کودکتان بدهید. که بهترین گزینه سوپ مرغ می باشد به دلیل پروتئین موجود در مرغ خاصیت ضد التهابی دارد و برای بهبودی سرفه معجزه می کند و همینطور می تواند علائم سرماخوردگی و گلودرد و یا تنگی نفس را تسکین دهد.
استفاده از دستگاه بخور
با داشتن دستگاه بخور یا (تصفیه کننده هوا) می توانید آلرژی و آلاینده ها را از محیط اطراف خود دور کنید که این عوامل مانند: عطر و بویی خاص، شوره یا موی حیوانات و انواع دود ها می باشد که بهتر است آن را تهیه و استفاده نمایید.
خوردن عسل
یکی از بهترین میوه ها یا گیاهان برای بهبودری سرفه کودک مصرف عسل می باشد که خاصیت ضدمیکروبی دارد و برای سرفه و یا سرماخوردگی کودکان عالی ترین روش محسوب می شود. شما با ترکیب ۱ قاشق عسل در یک فنجان آب گرم به همراه ۱ قاشق آب لیمو تازه می توانید به بهبودی آن کمک کنید. فقط در نظر داشته باشید از دادن عسل به کودکان زیر ۱ سال خودداری نمایید.
استفاده و مصرف پیاز
یکی دیگر از عالی ترین روشها برای درمان سرفه کودک استفاده از تنفس بخور پیاز می باشد که برای درمان و بهبودی سرفه نقش موثری دارد. شما می توانید با ترکیب ۱ قاشق عسل به همراه نصف قاشق پیاز رنده شده خوردنش ۲ بار در روز می توانید سرفه کودک دلبندتان را درمان کنید.
مصرف بادام
اگر می خواهید به درمان سرفه کودک خود کمک کنید ۵ عدد بادام را تا ۹ ساعت در آب بخیسانید و با ۱ قاشق کره آن را مانند خمیری درست کنید. به کودک بدهید تا روزانه ۳ مرتبه بخورد این روش به طور طبیعی سرفه کودکتان را بند می آورد.
استراحت کردن
اگر کودکتان به سرفه مزمن دچار شده است او را در منزل استراحت بدهید چون محیط بیرون و استرس زیاد کارهای مدرسه و آلرژی به مواد حساسیت زا می تواند حال او را بدتر نماید چون سرفه در هوا پخش می شود و ممکن است دیگر بچه ها نیز مریض شوند.
نوشیدن آب
یکی از ساده و راحت ترین راه برای درمان سرفه کودک بهتر است آب ولرم زیاد بنوشد زیرا آب گلو را مرطوب کرده و گلودرد را تسکین می کند که و همچنین اگر غذایی در بین گلو گیر کرده باشد با نوشیدن آب پایین می رود.
نظافت و پاکیزگی
شما با تمیز نگه داشتن محیط اطراف کودکتان او را تشویق کنید تا موقع سرفه دستش را جلوی دهانش بگیرد و یا هر روز رویه تخت و بالشتش را تعویض نمایید. همچنین به او آموزش دهید تا پس از عطسه یا سرفه دستمال جلوی دهان و بینی خودش بگیرد و بعد دست هایش را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده بشویید تا باعث انتقال بیماری خود به دیگران نشود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو