آکاایران: ۱) گلها را در زمان مناسبی بچینید:

گلهای مختلف در زمانهای متفاوتی باید چیده شوند. تا ماندگاری بیشتری دارا باشند. بهترین زمان چیدن برای گلهایی که هر شاخه آنها دارای چند گل می باشد، مانند لیلیوم، زمانی است که حداقل یکی از گلها شروع به باز شدن کرده باشد و رنگ داخل آن مشخص باشد. برای گلهایی مانند رز که هر شاخه فقط یک گل می دهد نیز بهترین زمان برای چیدن زمانی است که کامل باز شده باشند و پس از آن چیده شوند.

۲) گلها را در زمان خنک تر از ساعات روز بچینید:

بهترین زمان چیدن گلها ساعات ابتدایی صبح می باشد و پس از آن نیز انتهای شب زمان مناسبی برای چیدن گلهاست. در این ساعات که هوا خنک تر است گلها میزان رطوبت بیشتری را درون خود نگه داشته اند.

۳)نگهداری گلها در جای خنک:

پس از چیدن گلها، آنها را به مدت ۲ ساعت در ظرف تمیز دارای آب گرم با درجه حرارت حدودا ۴۳ درجه سانتیگراد و در محیط خنک قرار دهید. گلها آب در این درجه حرارت را بیشتر جذب میکنند و خنک بودن محیط هم باعث میشود. آب کمتری را از دست دهند. این فرایند را اصطلاحا hardening می گویند.

۴) نگهداری گلها به روش مناسب:

– بطور مداوم برگهایی که از گل درون آب می ریزد و یا در قسمت زیر آب رشد کرده اند را جدا کنید. این برگها غذای مناسبی برای رشد باکتریها در آب میشوند و باعث کاهش عمر گل میشوند.

–  آب گلدان را هر روز عوض کنید و همه باقیمانده ها و برگهای ریخته شده را از گلدان پاک کنید. حتی اگر گل شما درون اسفنج قرار دارد نیز هر روز اسفنج را داخل آب کنید تا به میزان کافی آب جذب کند.

–  هر روز و یا چند روز یکبار ساقه گل را از پایین با قیچی یا چاقوی تیز با زاویه ۴۵ درجه باندازه چند سانتی متر کوتاه کنید. پس از کوتاه کردن ساقه، احتمال دارد که هوا وارد ساقه شود و فرایند جذب آب سخت تر گردد. برای جلوگیری از این مشکل، پس از کوتاه کردن، بسرعت گل را درون گلدان آب قرار دهید و یا در صورت امکان عمل برش را زیر آب انجام دهید.

– گل را در محیط مناسب، به دور از حرارت مستقیم آفتاب، گرمای تلویزیون و یا هر منبع گرمای دیگری قرار دهید. گل را به دور از میوه هایی که از خود اتیلن آزاد می کنند قرار دهید. همچنین گل را زیر پنکه سقفی قرار ندهید.

– گلهای پژمرده را از گل جدا کنید. در غیر اینصورت گاز اتیلنی که از خود آزاد میکنند باعث پژمرده شدن بقیه گلها میشود.

۵)اضافه کردن نگه دارنده به آب گلدان:

به آب گلدان خود نگه دارنده اضافه کنید. در صورت امکان از گلفروشی ها نگه دارنده های گل خرید کنید و در صورتی که در دسترس ندارید میتوانید بصورت خانگی این نگه دارنده ها را تولید کنید.

روش اول: استفاده از نوشابه اسپرایت( نوشابه غیر الکلی،در واقع منظور همان سون آپ) است که به ازای یک قاشق نوشابه، ۳قاشق آب و چند قطره سفید کننده لباس اضافه کنید. تا فضای اسیدی و شکر مناسب برای جلوگیری از رشد باکتریها در آب فراهم شود.

روش دوم: روش دیگر افزودن ۲ قاشق غذاخوری لیموی تازه، یک قاشق غذاخوری شکر، و چند قطره سفید کننده لباس به یک لیتر آب می باشد.

چند توصیه:

گل نرگس: گل نرگس را با گل های دیگر در گلدان نگذارید این گل ماده ای ترشح می کند که گل های دیگر را زود پژمرده می کند.

 گل سنبل: گل سنبل را از پیازش جدا نکنید زود پژمرده می شود برای اینکه سنبل را برای مدت طولانی نگه دارید با پیازش بخرید و در گلدان بگذارید

گل لاله: گل لاله بعد از چیدن چند سانتی رشد می کند اگر نزدیک نور آفتاب باشد در گلدان هم به رشد ادامه می دهد. یک نکته دیگر، فرو کردن ساقه لاله در آب و یخ به هنگام صبح و بریدن نیم اینچ از ته ساقه موجب طولانی شدن عمر لاله می شود.

گل اطلسی: طلسی ها آب را خیلی دوست دارند و بجای آب پاشیدن به آنها، بهتر است آنها را سریع در کاسه ای از آّب خنک فرو کنید.

نکته پایانی:

اگر می خواهید گل مورد علاقه خود را  در کاسه و یا ظرف های بزرگ و عریض مرتب بچینید و سرمیز غذا و یا روی میز کارتان بگذارید، این است که کاسه مورد نظر را طبق شکل زیر با چسب های کاغذی به قسمت های مساوی تقسیم بندی کنید. (میزان و اندازه تقسیم بندی دلخواه است) با این کار گلها نه تنها تکان نمی خورندبلکه راحت می توانید با هر ترکیبی که می خواهید دسته گل را در گلدان بچینید.

چگونه گل ها را در خانه تازه نگه داریمچگونه گل ها را در خانه تازه نگه داریم

منبع:سایت چاره کار

.

منبع : charekar.com