آکاایران: طرز تهیه کیک سیب و گردوى کاراملى

آکاایران: کیک سیب و گردوى کاراملى در یک نگاه

آماده سازی :
90 دقیقه
طبخ :
45 دقیقه
موردمصرف : مشخص نشده
مناسب برای : مهمانی خانوادگی
میزان کالری : مشخص نشده
سختی : متوسط
محلی :
مناسب فصل : همه فصول

مواد لازم جهت تهیه کیک سیب و گردوى کاراملى برای 5 نفر

مواد لازم مقدار واحد توضیحات
شکر 1 پیمانه دانه ریز (150 گرم)
آرد 2.5 پیمانه (250 گرم)
روغن مایع 1 پیمانه (175 میلی لیتر)
تخم مرغ 3 عدد
مغز گردو 1.2 پیمانه پودر شده (50 گرم)
بیکینگ پودر 3 قاشق چای خوری
وانیل 1.4 قاشق چای خوری
نمک 1.8 قاشق چای خوری 1پنسه
سیب 3 پیمانه زرد یا سبز رنده شده درشت

طرز تهیه : کیک سیب و گردوى کاراملى

 
کیک سیب و گردوى کاراملى طعم فوق العاده خوبی دارد پیشنهاد میکنم حتما درستش کنید .برای سرو در مهمانیهای عصرانه هم بسیار مناسبه....
 
ابتدا روغن و شکر را در کاسه ای ریخته و با همزن برقی هم میزنیم سپس یکی یکی تخم مرغها را شکسته ووانیل را هم اضافه میکنیم و با همزن برقی میزنیم تا مایه کیک کمی سفید و پفدار شود.مواد خشک(آرد /بکینگ پودرو نمک )را با هم 3 بار از الک رد میکنیم .
 
گردو را هم اضافه کرده و سپس همزن را کنار گذاشته و با کمک لیسک آرد را به تدریج اضافه و به صورت دورانی هم میزنیم در آخر هم سیب رنده شده را اضافه کرده و مایه را در قالب چرب شده میریزیم و در فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتیگراد به مدت تقریبی 45 دقیقه قرار میدهیم تا رویش طلایی شود و از فر خارج میکنیم(برای اینکه از طبخ کیک مطمئن شوید از یک سیخ چوبی یا چنگال استفاده کنید و در مرکز کیک فرو برده و اگر تمیز بیرون آمد نشانه طبخ کامل کیک است اگر نه چند دقیقه دیگر زمان بدهید).
 
سپس شعله گریل فر را روشن کرده و سس کارامل و گردو را روی کیک داده و دوباره در فر قرار می دهیم تا سس کارامل و گردو کمی طلایی شوند 5 دقیقه کافیست. بعد قالب را روی پنجره سیمی قرار میدهیم تا کاملا خنک شود سپسس به دلخواه برش زده و سرو کنید .
 

طرز تهیه سس کارامل کیک سیب و گردوى کاراملى:

مواد لازم سس کارامل و گردو:

شکر ¾ پیمانه =100 گرم
کره 50 گرم
گردوی نگینی شده 1 پیمانه = 75 گرم
آب داغ ½ پیمانه

شکر را در تابه ای ریخته و روی حرارت مستقیم گاز قرار میدهیم تا دانه های شکر آب شوند (شعله را کم میکنیم و شکر را در حین آب شدن به هیچ عنوان هم نمی زنیم )
 
شکر که کاراملی شد آب جوش را اضافه کرده واجازه میدهیم کارامل در آب جوش حل شود.سپس کره و گردوی نگینی را اضافه کرده و هم میزنیم تا سس کمی بجوشد و غلیظ شود.سس کارامل و گردو را روی کیک پخته شده میریزیم و دوباره در فر قرار میدهیم و شعله بالا(گریل ) را روشن کرده و حدود 5 دقیقه زمان میدهیم تا سس کمی بجوشد و طلایی شود فقط مراقب باشید گردو ها نسوزند قالب را از فر خارج کرده و بعد از سرد شدن نوش جان کنید.
 

نکات تهیه کیک سیب و گردوى کاراملى:

  1. فر رو حتما قبل از شروع به کار روشن کنید.
  2. در اندازه گیری مواد کاملا دقت لازم رو بکنید چون در نتیجه کار تاثیربسزایی دارد.
  3. برای اندازه گیری آرد پیمانه اندازه گیری را داخل ظرف نکنید با قاشق از آرد داخل پیمانه بریزید و پیمانه را سر صاف کنید.پیمانه ایی که برای این دستوراستفاده شده پیمانه های استاندارد شیرینی پزی هست که حجم 1 پیمانه آن برابر 250 میلی لیتر هست.
  4. در نیم ساعت اول طبخ به هیچ عنوان در فر را باز نکنید چون پف کیک می خوابد.
  5. برای کیک سیب و گردوى کاراملى میتوانید هم از قالب گرد 30 سانتی و هم از قالب مستطیل25 در 35 استفاده کنید هر چه قالبتان بزرگتر باشد کیک پف کمتری میکند.​

.

منبع : bamacook.com