سومین دوره یادمان و گرامیداشت شهدای داروساز ۱۶ دی ماه با شعار «شفای شاهدان» در محل موزه دفاع مقدس تهران برپا خواهد شد.وقتی از شهدای داروساز حرف می‌زنیم، نه تنها دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و داروسازان شهید در خط مقدم جبهه، حتی آن دسته از داروسازانی که در طول سال‌های جنگ برای تامین داروهای مورد نیاز کشور و خصوصا داروهای خاص مناطق جنگی تحقیق و پژوهش کردند و حتی در این راه آسیب دیدند یا جان خود را از دست دادند، مورد نظر ماست. دکتر ناصر نقدی مشاورمدیر عامل شفا دارو در گفت‌وگویی درباره سومین دوره یادمان شهدای داروساز، اهداف و محورهای یادمان، فعالیت‌ها و برنامه‌های جانبی، توضیح داده است.

 

اهداف اصلی برگزاری مراسم یادمان شهدای داروساز چیست؟

یکی از رویکردهای اصلی چنین برنامه‌هایی بیان و انعکاس اهداف شهدا و کسانی است که در مقاطع مختلف جنگ، جهاد رزمی در خط مقدم یا جهاد غیررزمی در پشت جبهه داشته‌اند. جنگ همان‌طور که می‌تواند فیزیکی باشد، می‌تواند اقتصادی، علمی یا به روش‌های دیگر باشد، خیلی افراد ممکن است در هر کدام از این عرصه‌ها حضور پیدا کنند و حتی آسیب ببینند که این حضور و از خودگذشتگی و تلاش، ناشی از همان تفکر شهدا و روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی است. یکی از اهداف برگزاری یادمان همین است که ما گستردگی این فرهنگ را در صنعت، دانشگاه و کل جامعه بسط دهیم و تعریف عینی کنیم.

منظورتان از جهاد غیررزمی داروسازان، چیست؟

بعضی شهدای داروساز، در دوره دانشجویی به جبهه رفته‌اند و بعضی از آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی. جهاد و شهادت در این حوزه به خط مقدم محدود نبود، در آن دوران بخشی از تولیدات دارویی به‌صورت مستقیم برای مصرف در جبهه‌ها و مقابله با حملات شیمیایی ساخته می‌شد. بعضی از داروسازان که برای تحقیقات روی سلاح‌ها و روش‌های مقابله با تاثیرات و درمان عوارض شدید آن‌ها به جبهه می‌رفتند، آسیب جدی می‌دیدند. این پژوهش‌ها تاثیر زیادی بر معادلات جنگ داشت و اگر آن تلاش‌ها نبود، چه بسا معادلات و توازن جنگ به شکل دیگری رقم می‌خورد. از طرف دیگر داروسازان با فعال نگه داشتن کارخانه‌های داروسازی، پایه‌های خودکفایی تولید داخلی را در همان دوره جنگ بنا گذاشتند.

چه مفاهیم ارزشی در شعار «شفای شاهدان» نهفته است؟

هدف ما به صورت خلاصه و در چند کلمه زنده کردن فرهنگ ایثار، شهادت، جهاد و از خودگذشتگی در جامعه است. بر اساس اهدافی که این یادمان برای پاسداشت و بزرگداشت نام شهدای داروساز دارد، باید شعاری را در این چارچوب انتخاب می‌کردیم. قاعدتا وقتی شهدا محور کار ما هستند و معتقدیم عملکرد آن‌ها نوعی شفابخشی در فضای کشور داشته است و مجموعه دارویی نیز بخشی از این جامعه است، شفای روانی و جسمی را در برمی‌گیرد. با در نظر گرفتن شعار «شفای شاهدان» می‌خواهیم نشان دهیم که اهداف شهدای ما به چه سمت و سویی بوده است و این شعار برای دوره سوم انتخاب شد تا راه شهدا را نشان دهیم.

آیا در طول سال هم برنامه دیگری تحت این عنوان دارید؟

سرکشی و دیدار با خانواده‌های شهدا و رسیدگی به آن‌ها در طول سال و به عناوین مختلف در زمان‌های مختلف مثل هفته دفاع مقدس، هفته بسیج و... اتفاق می افتد و شرکت‌های دارویی و تولیدی این کار را در برنامه‌های خود دارند. مسابقات ورزشی با نام و یاد شهدا در سطح دانشگاه‌ها و صنعت برگزار می‌شود. یکی دیگر از برنامه‌های ما ساخت تندیس شهداست تا در شرکت‌ها قرار بگیرد و یادآور حماسه‌های آن‌ها باشد.

برنامه‌های ویژه سومین دوره یادمان شهدای داروساز چیست؟

از کسانی را که در آن دوران کارخانه‌های داروسازی را فعال نگه داشتند و نتیجه آن خودکفایی صنعت داروسازی کشور بود؛ تجلیل خواهد شد.

مسابقه دل‌نوشته‌های خانواده شهدا و کسانی که در دوره دفاع مقدس حضور داشتند در این دوره در کنار مسابقه عکس و فیلم برگزار می‌شود و تمبر مرتبط نیز در روز مراسم رونمایی خواهد شد. سومین یادمان شهدای داروساز بعد از ظهر روز شانزدهم دی‌ماه در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار و با شرکت مسئولان از خانواده شهدا تجلیل خواهد شد. امیدواریم با انتشار مناسب اخبار، اهداف شهدا به خوبی در سطح جامعه منعکس شود.

به نظر شما تاثیر این یادبود‌ها در جامعه داروسازان امروز ایران و به‌طور کلی مردم چیست؟

با توجه به این نکته که اهداف شهدای داروساز فقط به بحث جهاد به معنی جنگ خلاصه نمی‌شد و عمدتا مفاهیم جهاد، فرهنگ گذشت و ایثار را در بر داشت، مخاطب ما در این بزرگداشت فقط داروسازان نخواهند بود. در واقع فرهنگ شهادت، ایثار، از خودگذشتگی فقط مختص دوران جنگ و فضای جبهه نیست و می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. شفادارو به‌عنوان متولی برگزاری سومین دوره یادبود شهدای داروساز، برنامه‌های مفصلی را در نظر گرفته است و این دوره منحصر به صنعت و داروسازان نخواهد بود. جامعه باید بداند که قدر خدمات این شهدا دانسته می‌شود و خانواده‌ها بدانند ارزش کار فرزندان و عزیزان‌شان دانسته می‌شود و اگر مشکلاتی دارند برای رفع آن تلاش می‌کنیم.