اثر نمایشی در فضای گانگستری کودکانه/ روایت انوش معظمی از نمایش "گربه‌ای در قصر ملکه"

70

1398/3/25

10:45


انوش معظمی گفت: قهرمان نمایش "گربه‌ای در قصر ملکه" پیامِ کار است.

اثر نمایشی در فضای گانگستری کودکانه/ روایت انوش معظمی از نمایش "گربه‌ای در قصر ملکه"

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گربه‌ای در قصر ملکه" نوشته و کار انوش معظمی از 27 اردیبهشت ماه ساعت 18:45 در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه است و بازیگران این نمایش اصغر رضایی، محمد مهدی قاهری، فرهاد مومنی، فریبا رسولی، بهروز صفرپور، رویا سلامت، آرزو کشاورز، پروانه بهرامی، سعید مجاهدپور، عاطفه ترابی، شیوا آریایی و متین ضرابی هستند.

انوش معظمی درباره روند شکل‌گیری و نگارش نمایشنامه "گربه‌ای در قصر ملکه" گفت: ایده نگارش این نمایشنامه مربوطه به 7- 8 سال گذشته است که پس از مدتی شروع به نگارش آن کردم و به پیشنهاد یکی از دوستان این متن را به او دادم و این اثر در تالار هنر اجرا شد، اما متاسفانه آن اجرا رضایت‌خاطر مرا فراهم نکرد. پس از گذشت چند سالی یکی از هنرجویان بازیگریِ من، به منظور سرمایه‌گذاری بر روی یک تئاتر کودک ابراز تمایل کرد و من نیز پذیرفتم و متن را بازنویسی کرده و تغییراتی را در شخصیت‌پردازی و دیالوگ‌نویسی بر آن اعمال کردم و با حدود 15 بازیگر حدود سه ماه و نیم شروع به تمرین کردیم و آن را به صحنه آوردیم.

او درباره انتخاب فضای فانتزی مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان برای اجرای این اثر، خاطرنشان کرد: خاستگاه من در بازیگری و هنر درام از کار کودک و نوجوان بوده است و بیش از 25 سال است که برای این گروه سنی می‌نویسم و قالباً آثارم توسط کارگردان‌های دیگر به روی صحنه آمده است و گاهی زمانیکه می‌بینم آنچه مدنظر من در نگارش بوده اجرا نشده، خودم دست به کار شده و اثر را کارگردانی می‌کنم. اغلب من را با کارهای بزرگسال می‌شناسند و کمتر از این وجه کار من اطلاع دارند.

معظمی در ادامه افزود: قهرمان نمایش "گربه‌ای در قصر ملکه" پیامِ کار است. مخاطب با دیدن این اثر چندان تکلیفش با قهرمانان کار مشخص نیست بلکه چندین پیام اخلاقی که در نمایش گنجانده شده است، قهرمانان  کار هستند و این قصه درفضای گانگستری کودکانه اجرا می‌شود. به نظرم کودکان هم سختند و هم آسان؛ آسان به این دلیل که مخاطبان سخت‌گیری نیستند که در لحظه اعتراض کنند اما سخت به لحاظ اینکه زمانیکه سالن اجرا را ترک می‌نکند به آسانی می‌توان متوجه رضایت و یا نارضایتی این گروه سنی از تماشاگران بود چراکه کودکان مخاطبان صادقی هستند.

این نویسنده و کارگردان درباره استفاده از ماسک در این نمایش عنوان کرد: نخست اینکه استفاده از ماسک به جای گریم این پتانسیل را دارد که کار را یک دست می‌کند. در این نمایش به جز حیوانات حتی آدم‌ها و ملکه هم از ماسک استفاده می‌کنند و استفاده از ماسک در کار ایجاد یکپارچگی می‌کند. دوم اینکه درست است که مبلغ قابل ملاحظه‌ای به منظور ساخت ماسک‌ها هزینه شده است اما با این وضعیت اقتصادی با توجه به اینکه مواد گریم هم از خارج از کشور وارد می‌شود استفاده از گریم اولاً باعث می‌شد که یکدستی بهم بخورد، دوم اینکه هزینه بیشتری را متحمل می‌شدیم و سوم اینکه با توجه به اینکه برای این کار اجرا در شهرستان‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم به سختی این امکان وجود دارد با گریمورها برای اجرا در شهرستان‌ها توافق کرد. بنابراین ترجیه دادیم از ماسک استفاده کنیم کما اینکه ماسک برای بچه‌ها عمق بیشتری دارد و برایشان باورپذیرتر است.

او همچنین افزود: دلیل دیگر این است که در این شلوغی شهر تهران با استفاده از ماسک در زمان بازیگران نیز صرفه‌جویی می‌شود چراکه در صورتیکه در نظر داشتیم از گریم ماسک استفاده کنیم بازیگران با توجه به حجم سنگین گریم‌ها باید حداقل سه ساعت پیش از شروع نمایش به منظور گریم در سالن حاضر می‌شدند.

انوش معظمی در پایان صحبت‌هایش گفت: متاسفانه در شرایطی که دولت حمایتی از هنر تئاتر نمی‌کند و تئاتر باید از خودش ارتزاق کند ما باید دست به دست هم دهیم و این هنر را پیش ببریم و از یکدیگر حمایت کنیم.

در خلاصه داستان نمایش "گربه‌ای در قصر ملکه" آمده است: تندر گربه خانگی با توطئه موش‌های موذی در دامی مهلک گرفتار می‌شود. در ادامه پای روباه حیله‌گر و گربه غاصب به ماجرا باز می‌شود و ..

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: پروانه بهرامی، دستیار کارگردان: مهناز اینانلو، طراح صحنه لباس: فاطمه زعفرانی، طراح نور: انوش معظمی، آهنگساز: فرید نوایی، طراح گریم: امیر قادری، طراحی و ساخت ماسک: بتثابه نعیمایی، طراح حرکت: شیلا نوروزی، عکاس: حمیرا معظمی، طراح پوستر: غزاله زهدی و امور ارتباطات اینترنتی (مجازی): صابر آسیایی.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "کربه ای در قصر ملکه" را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو