موزه بزرگ خراسان یکی از موزه های دیدنی مشهد به شمار می رود

منبع: همگردی

15

1401/8/24

16:33


جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار واصله، موزه بزرگ خراسان یکی از موزه های دیدنی مشهد به شمار می رود.

این موزه با جدیدترین تجهیزات و امکانات و اقدامات امنیتی و حفاظتی در سطح استاندارهای جهانی ساخته شد. در آن آرشیوی غنی را از عکس و فیلم و آثار تاریخی متعلق به دوران اسلامی پیدا می کنید. سالهای پیش از وقوع انقلاب اسلامی پیشنهادات زیادی برای احداث موزه ای بزرگ در خراسان وجود داشت ولی شرایط ایجاد شده و فضای انقلابی مانع از ایجاد آن شد تا اینکه در سال 71 دوباره فکر ایجاد موزه در خراسان دوباره به جریان افتاد. مسابقه ای طراحی و طرح های پیشنهادی زیادی در مورد نحوه ایجاد موزه پیشنهاد شد. از میان آنها طرح دکتر محمد امین میرفندرسکی پذیرفته گشت. این طرح با الهام گرفتن از بنای معروف عمارت خورشید ترسیم شده بود.

مخزنی برای نگهداری سازه های معماری و اشیای تاریخی با امکانات بسیار مجهز امنیتی ساخته شده، ضد زلزله و ضد حریق است و حتی از آسیبهای جنگی در امان است. موزه کارگاهی برای مرمت اشیا و آزمایشگاهی برای حفاظت از آنها دارد و پژوهش ها و مطالعاتی که لازم است، در این قسمت انجام می شود. همچنین، در این قسمت مستندسازی صورت میگیرد. در کتابخانه 5000 جلد کتابهای تخصصی و اسناد تاریخی و عکس وجود دارد. کتابهایی که در آن وجود دارند، در مورد تمدن و تاریخ، صنایع دستی و گردشگری، موزه داری و هنر هستند. محل قرار گرفتن کتابخانه طبقه همکف موزه بوده و علاقمندان و پژوهشگران می توانند به آنجا مراجعه کرده و عضو شده و از منابع غنی آن استفاده کنند.

سالن اجتماعات موزه هم مجهزترین امکانات سمعی و بصری را دارا بوده و 140 نفر جمعیت را پوشش می دهد. سالنهای نمایش مجموعه 2700 مترمربع است و نمایشگاه های مربوط در این قسمت برگزار می شوند. در طبقه منفی دو قرار دارد. در داخل سالن اجتماعات محلی برای برقراری نمایشگاه ها، اتاق های رختکن و گریم و سالن پذیرایی قرار دارد. در طبقات همکف و طبقه اول و طبقه دوم موزه قرار دارد که اشیای تاریخی در آنجا نمایش داده می شوند. مساحت آن 4000 مترمربع است. در این موزه ها سفال، منسوجات و خط و نقاشی ارائه می شود. همچنین، اشیای متعلق به قرون اسلامی تا قرن 14 نمایش داده شده اند. یکی از زیباترین چیزهایی که در این موزه می بینید، قرآنهای منسوب به امامان بوده که بر روی پوست آهو و به خط کوفی نوشته شده اند.

اشیای نمایش گذاشته شده در موزه که در قسمت پیش از تاریخ آن قرار دارند شامل سفال ها و ابزارهای سنگی مانند ساطور و تراشه هستند. پیکرک های سنگی زیبایی نیز در این قسمت نمایش داده شده اند مانند پیکرک الهه مادر که متعلق به دوران پیش از تاریخ است. در بخش تاریخی موزه آثار مربوط به دوران هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی موزه نیز نمایشی از فرش، منسوجات، سفال، شیشه، قرآنهای نفیس، فلز، چوب و نگارگری ها و کتابت ها را مشاهده می کنید. در این موزه فروشگاه و نمایشگاهی برای ارائه سنگ ها و جواهرات وجود دارد. در آنجا زیورآلاتی که با سنگهای قیمتی ساخته شده اند و همچنین صنایع دستی به فروش می رسند.

موزه بزرگ خراسان یکی از موزه های دیدنی مشهد به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو