آموکسی سیلین برای چه عفونتی است و نحوه مصرف آن

منبع: اوما

343

1398/10/11

20:52


آموکسی سیلین برای چه عفونتی است و نحوه مصرف آن

نام علمی دارو : آموکسی سیلین-Amoxicillin

گروه دارویی : داروهای آنتی باکتریال


آموکسی سیلین برای چیست؟

آموکسی سیلین برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو یک آنتی بیوتیک نوع پنی سیلین است. این دارو با توقف رشد باکتری ها عمل می کند. این آنتی بیوتیک فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی، آنفولانزا) عمل نخواهد کرد. 

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادرار، عفونت های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم ، مننژیت متگوکوکی، ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری، پیشگیری از آندوکاردیت و به عنوان داروی کمکی در درمان مننژیت لیستریایی و سوزاک مصرف می شود. به علاوه، این دارو در درمان تب تیفوئیدی و نیز در پیشگیری از عفونت دندانی مصرف می شود.

آموکسی سیلین همچنین با سایر داروها برای درمان زخم معده و روده ای که توسط باکتری H. pylori ایجاد می شود و برای جلوگیری از بازگشت زخم ها استفاده می شود [1].

اشکال دارویی:

کپسول: 250 میلی گرم و 500 میلی گرم

پودر برای تهیه سوسپانسیون خوراکی (100 میلی لیتر): 125 میلی گرم و 250 میلی گرم بر 5 میلی لیتر

نحوه مصرف آموکسی سیلین

قرص آموکسی سیلین

این داروها را می توان به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، هر 8 یا 12 ساعت مصرف کرد. دوز براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. در حالی که از این دارو استفاده می کنید، مایعات زیادی بخورید مگر اینکه پزشک به شما غیر این حالت بگوید.

برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در فاصله زمانی مناسب مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، هر روز در یک زمان این دارو را مصرف کنید. این دارو را ادامه دهید تا مقدار کامل تجویز شده تمام شود، حتی اگر بعد از چند روز علائم ناپدید شوند. متوقف کردن این دارو در ابتدا ممكن است به رشد باكتری ادامه دهد كه ممكن است منجر به بازگشت عفونت شود.

آموکسی سیلین برای کودکان

در کودکان نیز 20 تا 40 میلی گرم بر مبنای کیلوگرم در دوزهای تقسیم شده ی 8 ساعتی توصیه می شود.

آموکسی سیلین 500 هر چند ساعت؟

آموکسی سیلین 500 میلی گرم هر 12 ساعت و آموکسی سیلین 250 میلی گرم هر 8 ساعت استفاده میشود [2].

عوارض آموکسی سیلین

تهوع، استفراغ یا اسهال ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا می داند مزایای این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی ایجاد شده می باشد. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است موجب بثورات دهانی و یا عفونت قارچی واژن (عفونت قارچی دهان و یا واژن) شود. اگر بثورات سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر نشانه های جدید مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

اگر هر کدام از این علائم را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • ادرار تیره
  • تهوع و استفراغ مداوم
  • درد معده یا شکم
  • زردی چشم یا پوست
  • کبودی و یا خونریزی
  • گلودرد و یا تب مداوم

این دارو به ندرت باعث ایجاد یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسل) به علت نوع باکتری مقاوم می شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها یا ماهها پس از درمان متوقف شود. اگر علائم زیر را داشتید، از مصرف داروهای ضد اسهال یا مواد مخدر بپرهیزید زیرا ممکن است این محصولات مشکل شما را بدتر کند. در صورت افزایش علائم زیر، به پزشک خود بگویید:

  • اسهال مداوم
  • درد شکم یا گرفتگی شکم
  • خون / مخاط در مدفوع شما

واکنش بسیار حساس آلرژیک به این دارو بعید است، اما در صورت بروز این واکنش، از مصرف این دارو اجتناب کنید. علائم واکنش آلرژیک جدی عبارتند از:

  • بثورات
  • خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفس

آموکسی سیلین معمولا باعث بروز بثورات خفیف می شود که معمولا جدی نیست. با این وجود ممکن است قادر به تشخیص آن از یک بثورات نادر باشید که می تواند نشانه واکنش شدید آلرژیک باشد. بنابراین، در صورت بروز هر گونه بثورات، به موقع به پزشک مراجعه کنید [3].

تاثیر آموکسی سیلین بر قاعدگی

ممکن است عادت‌ ماهیانه‌ یک تا دو روز دیرتر اتفاق بیفتد. دلیل عمده آن این است که بیشتر داروها در نحوه تولید استروژن و پروژسترون در بدنتان اختلال ایجاد می‌کنند. تاثیر آن به حدی نیست که باعث اختلال در سیکل قاعدگی شود و در صورت تاخیر و تغییر چشمگیر در پریود باید اولا تست بتا دهید. ثانیا در صورت تکرار سونوگرافی و آزمایش هورمونی لازم می شود.

احتیاط و هشدارها

 

آموکسی 500

قبل از مصرف آموکسی سیلین، اگر به این دارو یا آنتی بیوتیک های سفالوسپورین پنی سیلینور یا ماده دیگری حساسیت دارید به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص: بیماری کلیوی، نوع خاصی از عفونت ویروسی (مونونوکلئوز عفونی).

آموکسی سیلین باعث می شود واکسن های زنده باکتریایی (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی کار نکنند. در هنگام استفاده از این دارو، واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود در خصوص تمام محصولاتی که مصرف می کنید بگویید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) [4].

آموکسی سیلین در بارداری

بارداری رده ب. مطالعات تجربی در موش و موش صحرایی در دوزهای تا 2000 میلیگرم در کیلوگرم (3 و 6 بار در روز 3 گرم برای بدن انسان، بر اساس سطح بدن) انجام شده است. شواهدی از آسیب به جنین ناشی از آموکسی سیلین وجود ندارد. با این حال، مطالعات کافی و کنترل شده در زنان باردار وجود ندارد. از آنجاییکه مطالعات بر روی حیوانات همیشه مطابق واکنش بدن انسان نیست، هنگام بارداری باید آموکسی سیلین را فقط در صورت نیاز مصرف کرد.

درد زایمان و زایمان

آمپی سیلین خوراکی در طول زایمان به صورت ضعیف جذب می شود. مشخص نیست استفاده از آموکسی سیلین در انسان در طول زایمان تاثیر سریع بر جنین دارد یا تأخیری، طول مدت درد را افزایش می دهد یا ضرورت مداخله را افزایش می دهد یا خیر[5].

آموکسی سیلین در شیردهی

پنی سیلین ها در شیر انسانی وارد می شوند. استفاده از آموکسی سیلین توسط مادران شیرده ممکن است منجر به حساسیت نوزادان شود. مادر شیرده هنگام مصرف آموکسی سیلین باید احتیاط کند.

تداخل دارویی آموکسی سیلین

بعضی از داروهای دیگر ممکن است با آموکسی سیلین تداخل دارویی ایجاد کنند. مصرف پروبنسید به طور همزمان باعث کاهش دفع کلیوی آموکسی سیلین می گردد. آموکسی سیلین تاثیر داروهای ضد انعقاد خوراکی را افزایش می دهد. آموکسی سیلین تاثیر داروهای ضد بارداری خوراکی را کاهش می دهد [6].
 

1-Akhavan BJ, Vijhani P. Amoxicillin. StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing;  2019 Oct 21.

2- H. Hunter Handsfield, Hugh Clark. Amoxicillin, a New Penicillin Antibiotic. Antimicrob Agents Chemother. 1973 Feb; 3(2): 262–265.

3- Malcolm Gillies. Common harms from amoxicillin: a systematic review and meta-analysis of randomized placebo-controlled trials for any indication. CMAJ. 2015 Jan 6; 187(1): E21–E31.

4- Ralph C. Gordon. Comparative Clinical Pharmacology of Amoxicillin and Ampicillin Administered Orally. Antimicrob Agents Chemother. 1972 Jun; 1(6): 504–507.

5- Amir A. Kuperman and Omry Koren. Antibiotic use during pregnancy: how bad is it? BMC Med. 2016; 14: 91.

6- Davydov L, Yermolnik M, Cuni LJ. Warfarin and amoxicillin/clavulanate drug interaction. Ann Pharmacother. 2003 Mar;37(3):367-70.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو