کاربردهای داروی ساریلومب و شناخت عوارض جانبی این دارو

کاربردهای داروی ساریلومب و شناخت عوارض جانبی این دارو


منبع: آرگا

93

1398/10/18

16:13


 یکی از دارو هایی که به منظور درمان متوسط تا شدید آرتروز در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار گرفته می شود داروی ساریلومب می باشد اما بهتر است قبل از مصرف این دارو درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید.

بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی می باشد که افراد مبتلا به این بیماری دارای آنتی بادی هایی در خون خود هستند که باعث می شود به بافت های بدن انسان حمله کنند و در نتیجه سبب التهاب شود که این التهاب تبدیل به مشکلات بزرگتری می شود و امکان دارد به صورت کامل مفصل فرد را از کار بیاندازد که برای درمان این بیماری دارویی به نام ساریلومب وجود دارد.

اطلاعات دارویی ساریلومب

کاربرد های داروی ساریلومب

این دارو به تنهایی و در برخی موارد به همراه داروهای دیگر برای درمان آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید مورد استفاده قرار گرفته می شود و در نتیجه سبب کاهش درد و تورم ناشی از آن می شود اما زمان تجویز آن وقتی است که درمان های دیگر موفقیت آمیز نبوده اند البته این دارو ممکن است بنا به اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته شود.

این دارو به طبقه ای از دارو ها تعلق دارد که به عنوان آنتی بادی های مونوکلونال شناخته می شود و ماده ای را که توسط بدن تولید می شود و سبب تورم در قسمت های بدن می شود را مسدود می کند.

اطلاعات دارویی ساریلومب

طریقه استفاده

آمپول ساریلومب را باید طبق دستور پزشک مصرف کنید که به شکل تزریقی زیر پوستی می باشد و معمولا هر دو هفته یک بار باید تزریق می شود و پزشک به شما آموزش های لازم را می دهد که از این دارو چگونه به روش صحیحی در منزل استفاده کنید، به دلیل اینکه این دارو سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن تان می شود و امکان دارد عفونت به بدن تان راحت تر وارد شود بنابراین باید به صورت مداوم تحت معاینه پزشک باشید.

۱.دارو را داخل ظرف اصلی خود و در یخچال دور از نور خورشید قرار دهید و از تکان دادن و قرار دادن آن در فریزر خودداری کنید و در زمان مسافرت دمای آن را خنگ نگه دارید.

۲. سرنگ را تنها در صورتی که قصد استفاده از آن را دارید آماده کنید.

۳. در صورت مشاهده ذرات اضافه یا حباب داخل سرنگ هرگز از آن استفاده نکنید و داروی جدید بگیرید.

۴. پیش از تزریق، میزان دوز مورد نیاز را از یخچال بیرون آورده و اجازه دهید تا با دمای اتاق هم دما شود. (در صورت استفاده از سرنگ از پیش آماده ۳۰ دقیقه و در صورت استفاده از قلم تزریقی ۶۰ دقیقه)، زمانی که دارو را از یخچال خارج کردید و هم دمای اتاق شد باید ظرف مدت ۱۴ روز مورد استفاده قرار گرفته شود.

نحوه مصرف داروی ساریلومب

نکات مهم قبل از مصرف

۱. مصرف این دارو باعث ایجاد مشکل در معده می شود و زمانی که فرد به زخم معده مبتلا است و یا از دارو های استروئیدی، متوترکسات یا یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده می کند احتمال ایجاد این مشکل بیشتر می شود بنابراین در صورت تب و درد مداوم در معده بلافاصله با پزشک تان تماس بگیرید.

۲. داروی ساریلومب بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است به همین دلیل احتمال مبتلا شدن به عفونت های خطرناک وجود دارد بنابراین در صورتی که دچار تب، لرز، اسهال، سرفه، خستگی، کاهش وزن، درد معده و زخم های پوستی یا ادرار شدید حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۳. در صورتی که سابقه ابتلا به سل دارید یا در خانواده تان کسی به سل مبتلا است حتما این  موضوع را به پزشک تان اطلاع دهید، همچنین در صورتی که اخیرا مسافرت بوده اید حتما  پزشک تان در جریان بگذارید.

۴. به خاطر داشته باشید در صورتی که به این دارو حساسیت دارید نمی توانید از آن استفاده کنید.

نکاتی قبل از استفاده از ساریلومب

در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر به پزشک اطلاع دهید

  • دیابت
  • ایدز
  • هپاتیت یا سایر مشکلات کبدی
  • یک عفونت فعال یا مزمن
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • زخم معده یا زخم روده، درد معده
  • دریافت واکسن یا داشتن برنامه ای به منظور دریافت واکسن
  • سرطان

استفاده از آمپول ساریلومب امکان خطر مبتلا شدن به سرطان ها را افزایش دهید بنابراین در این رابطه حتما از پزشک تان سوال کنید و در صورتی که در دوران بارداری هستید یا قصد باردار شدن را دارید حتما به پزشک تان اطلاع دهید این دارو در زمان شیردهی نباید مصرف شود.

آشنایی با عوارض جانبی

پس از استفاده از ساریلومب در صورت مشاهده هر کدام از علایم زیر حتما به پزشک تان مراجعه کنید:

  • تنفس دشوار
  • درد قفسه سینه
  • کهیر
  • تورم صورت، زبان، لب ها یا گلو
  • احساس اینکه احتمال دارد غش کنید

عوارض داروی ساریلومپ

در طول مدت درمان امکان اینکه دچار عفونت های جدی و کشنده شود وجود دارد بنابراین در صورت مشاهده هر کدام از علایم عفونت زیر به پزشک مراجعه نمایید:

  • زخم های پوستی
  • سرفه همراه با مخاط خونین
  • تب، لرز، تعریق و درد بدن
  • احساس تنگی نفس
  • احساس خستگی بیش از حد
  • درد یا سوزش در زمان ادرار
  • اسهال، درد معده و کاهش وزن

عوارض جانبی شایع دیگر

  1. ادرار دردناک
  2. عملکرد غیر طبیعی کبد
  3. آبریزیش بینی، گلو درد و درد سینوس
  4. قرمزی پوست در محل تزریق

کاربردهای دارویی ساریلومب

بررسی تداخل دارویی

در برخی موارد مصرف دارو ها به شکل همزمان خطرناک می باشد بنابراین اگر دارویی در حال حاضر مصرف می کنید حتما پزشک تان را در جریان بگذارید زیرا، بسیاری از دارو ها ممکن است با  داروی ساریلومب تداخل داشته باشند از جمله بسیاری از دارو های دیگر که به منظور درمان آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار گرفته می شود.

این دارو همچنین امکان دارد سبب کاهش اثر بخشی دارو های ضد بارداری شود و در نتیجه سبب بارداری ناخواسته شود بنابراین در زمان استفاده از این دارو از روش های موثر دیگری به منظور پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورت مشاهده لکه بینی یا خونریزی ناگهانی حتما به پزشک مراجعه کنید.

تداخل دارویی ساریلومب

هشدار : در زمان استفاده از این دارو واکسن زنده دریافت نکنید زیرا امکان دارد دچار عفونت جدی شوید، واکسن های زنده عبارتند از : اوریون، سرخچه، سرخک، فلج اطفال، حصبه، تب زرد، آبله مرغان، روتاویروس، رونا و واکسن آنفولانزا.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو