آکاایران: کف خانه را برق بیندازید

خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

خانه تکانی آخر سال، یکی از آداب و رسوم مورد علاقه و البته کمی سخت برای خانم های خانه دار است. همان طور که از ابتدای هفته مطالعه کردید، ستون «خانه تکانی ۹۳» سعی دارد در روزهای پایانی سال با اشاره به نکته هایی درباره خانه تکانی، به شما در انجام هرچه بهتر و آسان تر خانه تکانی کمک کند. در این شماره به بیان نکاتی درباره تمیز کردن سرامیک ها و فرش ها خواهیم پرداخت.

* اگر خطوط میان سرامیک ها کدر و بدرنگ شده است، مقدار کمی ماده شوینده به یک لیتر آب بیفزایید. سپس با استفاده از اسفنج آغشته به این محلول، با دقت خطوط سرامیک ها را پاک کنید تا لکه ها و نیز مواد زایدی که در این خطوط جمع شده است از بین برود و سرامیک ها جلای خود را بازیابند.

* برای رفع لکه های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالا هنگام لک شدن متوجه آن نشده اید، مقدار کمی خمیردندان روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی را روی آن قرار دهید. هرگاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی، رطوبت فرش از بین برود.

*اگر روی فرش با آتش کبریت کمی سوخته باشد، ابتدا با قیچی پرزهای سوخته را کمی کوتاه کنید. سپس پیاز را دو قسمت کنید و سطح داخلی آن را روی محل سوخته بکشید وسپس آن قسمت را با سیم ظرفشویی بکشید و در آخر جارو کنید. بعد از آن محل سوختگی تقریبا نامشخص خواهد شد.

*هنگام جارو زدن فرش، باید گهگاهی مسیر جارو کردن را عوض کنید یعنی از جهات مختلف جارو بزنید تا پرز و بافت فرش حالت خود را از دست ندهد و از پرز پرز شدن زیاد کاسته شود.

*برای تمیز کردن فرش با شامپو، ابتدا تمام سطح فرش را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار آن گرفته شود. سپس از شامپو فرش استفاده کنید.

*اگر اشیای سنگینی مانند مبل مدت زیادی روی فرش قرار گیرد، روی آن جا می اندازد و پرزهای آن را می خواباند و مدت ها محل تماس آن گود باقی می ماند. برای رفع این مشکل چند قاشق آب گرم روی محل گود شده بریزید و پس از یک ساعت برس بزنید.

خراسان – 1392/12/26 شماره انتشار 18650

.

منبع :