آکاایران: زندگی زیر همکف

خانه و خانه داری, روی خط خبرگزاری ها

شاید زیر زمین در گذشته به مکانی تاریک و نمور در خانه ها گفته می شد که بیشتر وسایل و اسباب غیرضروری را در آن نگهداری می کردند اما امروزه با افزایش جمعیت شهرنشین و البته سر به فلک کشیدن اجاره خانه ها بسیاری از زوج ها به خصوص جوان ترها مجبورند در زیرزمین های کوچک زندگی خود را آغاز کنند. اما این مسئله نباید باعث شود که شما نسبت به چیدمان و دکوراسیون خانه خود بی اهمیت باشید، امروز به ارائه برخی نکات برای دکوراسیون زیر زمین های مسکونی اشاره خواهیم کرد و در شماره های بعد بیشتر در این باره صحبت می کنیم:

مقابله با کمبود نور

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که برای زندگی در فضای زیرزمین وجود دارد کمبود نور یا به طور کلی نبود نورگیر در فضاست. طراحی یک نورپردازی کامل و کافی برای دکوراسیون فضای زیرزمین بسیار حیاتی و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وجود سقفی کوتاه و پنجره هایی بالاتر از سطح زمین فضای زیرزمین را بی نور و تاریک می کند.نخستین کاری که باید برای بهبود شرایط این فضا انجام دهید این است که یک نورپردازی کامل از چراغ های توکار سقفی گرفته تا لوسترهای کوتاه و چراغ های زمینی برای فضای خانه خود تدارک ببینید. فضای زیر زمین اغلب سقف کوتاهی دارد بنابراین نور پردازی خانه خود را به گونه ای انتخاب کنید که علاوه بر داشتن نوری کافی، برای سقف کوتاه این فضا مناسب باشد. لوسترهایی که روی سطح سقف می خوابند یا ارتفاع بسیار کمی دارند به خصوص انواع بالاتاب که نور به سقف می تابد از جمله لوسترهای مناسب برای این فضا هستند. مشکل کمبود نور طبیعی در فضای زیر زمین تنها با وجود چراغ های متعدد برطرف نمی شود. باید کاری کنید که حس روشن بودن فضا به افراد منتقل شود. به این منظور درهای داخلی چوبی و ساده را با درهای شیشه ای تعویض کنید. استفاده از درهای شیشه ای در فضای داخلی خانه کمک می کند تا هم فضاها در عین مجزابودن، در امتداد هم قرار گیرند و فضای کلی وسیع تر به نظر برسد و هم نور طبیعی موجود در یک فضا با فضاهای دیگر به اشتراک گذاشته شود.تا حد امکان دیوارهای داخلی غیرضروری را حذف کنید. وجود دیوارها یکی از معضلات بزرگ در فضاهای کم نور و تاریک است که بر مشکل تاریک بودن فضا دامن می زند.در فضای زیر زمین هم از جادوی آینه ها غافل نشوید. در هریک از قسمت های زیرزمین، آینه ای بزرگ و زیبا نصب کنید. آینه را جایی بر دیوار قرار دهید که نور طبیعی یا نورهای موضعی را در فضا منعکس کند.

کفپوش

در فضای زیرزمین به دلیل هم ترازبودن کف با سطح زمین با مشکل وجود نم و رطوبت نیز روبه رو هستید، بنابراین اگر می خواهید در چنین فضایی ساکن شوید، زمانی که درصدد انتخاب کفپوش هستید، باید از ضد رطوبت بودن موادی که برای پوشش کف انتخاب می کنید، مطمئن شوید.

کفپوش های لمینت و چوب های مهندسی شده از جمله گزینه های مناسب برای پوشش کف زیرزمین به حساب می آید.در عین حال استفاده از موادی مانند سرامیک های براق و سفید که علاوه بر ضد رطوبت بودن دارای رنگی روشن و سطحی صیقلی و براق نیز هستند، به مراتب نسبت به دیگر مواد ضد رطوبت اولویت دارد، زیرا به این ترتیب با وجود خاصیت شبه آینه ای این نوع کفپوش، به مقدار زیادی به روشنایی و باز شدن فضا کمک می کنید.به خاطر داشته باشید که حتی اگر فضای زیرزمینی که در آن ساکن هستید فضای بزرگی است، از چند نوع پوشش برای کف آن استفاده نکنید و کفپوشی یکسان در همه جا به کار ببرید زیرا استفاده از چند نوع کفپوش، باعث می شود فضا آشفته به نظر بیاید، اما اتحاد و یکپارچگی در نوع کفپوش فضاها سبب می شود،فضایی مانند زیرزمین وسیع تر جلوه کند.
خراسان – 1392/04/31 شماره انتشار 18459

.

منبع :