بیوگرافی پرویز پرستویی

یکی از بازیگران مطرح در کشور ما استاد پرویز پرستویی است که در فیلم های و سریال های زیادی ایفای نقش کرده است و اکثر این آثار هم با موفقیت هایی زیادی رو به رو بوده اند و مهمتر از همه اکثر آثار پرویز پرستویی بازیگر مرد مشهور ایرانی مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته اند.

پرویز پرستویی در اینستاگرام فعال است و شاید بتوان او را هم هنرمند و هم فعال اجتماعی به شمار آورد. ما در این مقاله از پارسی نو برای شما همراهان عزیز بیوگرافی کامل پرویز پرستویی را آورده ایم ما را تا پایان همراهی کنید.


بیوگرافی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی از بازیگران مرد مشهور ایرانی است که در تاریخ ۲ تیر سال ۱۳۳۴ در همدان به دنیا آمده است.  او علاوه بر بازیگری در عرصه های سینما، تلویزیون و تئاتر یکی از فعالین اجتماعی هم به شمار می رود که در مورد اتفاقات اجتماعی و بویژه اتفاقات سیاسی در طرفداری از عامه مردم صحبت می کند و پیج او در اینستاگرام مهمترین پایگاه صحبت های اجتماعی او به شمار می رود که در ادامه آدرس آن را درج کرده ایم.

تحصیلات پرویز پرستویی

این بازیگر مشهور ایرانی از نظر تحصیلات تا مقطع دیپلم بیشتر درس نخوانده است ولی دارای مدرک درجه یک هنری است. این مدرک او که معادل لیسانس است را از وزارت فرهنگ و اسلامی دریافت کرده است.

پرویز پرستویی کی به تهران آمد؟

گفتیم که این هنرمند پیشکسوت عرصه هنر کشورمان، اهل استان همدان است. او در یک خانواده پنج نفره در روستای چارلی شهر کبوتر آهنگ همدان متولد شد. پدر پرویز پرستویی دستفروش بود و مادر پرویز پرستویی هم خانه دار بوده است. او با خانواده اش زمانی که ۳ سال سن داشته است به تهران مهاجرت کرده اند.

زمانی که به تهران مهاجرت کرده اند ابتدا مستاجر بودند اما مدتی بعد با مبلغ یازده هزار تومانی که مادر او در سال های زندگی مشترک خود پس انداز کرده بود توانستند تا در تهران خانه دو طبقه با پنج اتاق بخرند.

بیوگرافی پرویز پرستویی , همسر پرویز پرستویی

پرویز پرستویی چگونه وارد عرصه هنر شد؟

واقعیت آن است که او بر عکس همه هنرمندان که می گویند  از دوران کودکی به هنر علاقه داشته اند، او در نوجوانی و در ابتدا به شدت اهل ورزش فوتبال بود و این علاقه فوتبالی باعث شده است تا مرز دروازه بانی تیم کارگران هم پیش برود. سپس مدتی بعد در سال ۱۳۴۸ وقتی که ۱۶ سال سن داشته است به مرکز رفاه نازی آباد مراجعه کرده و در آنجا شروع به آموختن تئاتر کرده است.


ازدواج پرویز پرستویی

از نظر وضعیت تاهل این بازیگر باید بدانید که پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۰ ازدواج کرده است. نام همسر پرویز پرستویی نسترن پرستویی است. جالب است بدانید که هیچ عکسی از پرویز پرستویی و همسرش منتشر نشده است و برخی از سایت ها ادعای انتشار عکس همسر او را داشته اند که صرفا تیتر داغ به شمار می رود و در عمل هیچ عکسی از همسر این بازیگر وجود ندارد.

عکس پسر پرویز پرستویی

پرویز پرستویی و پسرش بهروز پرستویی

گفتنی است که حاصل این ازدواج دو فرزند است. پرویز پرستویی یک پسر و یک دختر دارد. نام دختر پرویز پرستویی سمیرا است و نام پسر پرویز پرستویی هم بهروز است. پسر او شباهت عجیبی به خودش دارد. در مورد وضعیت تاهل و یا میزان تحصیلات و یا شغل فرزندان پرویز پرستویی اطلاع خاصی منتشر نشده است.

جزییات ورود پرویز پرستویی به عرصه تئاتر

وی با علاقه و تلاش و پشتکار خود و بعد از یادگیری حرفه تئاتر، موفق شد تا وارد گروه نمایشی بیضایی شود. وی با پشتکار فعالیت در این عرصه را ادامه داد و در کارهای تئاتری حرفه ای حضور پیدا کرد که در سال ۱۳۵۳ یعنی زمانی که ۱۹ ساله بود برای بازی در نمایش دکه و یک سال بعد جایزه کاخ جوانان را از آن خود کرد. وی توانست تا از طریق بهزاد فراهانی وارد گروه کوچ شود.

فیلم های پرویز پرستویی

پرویز پرستویی و اولین تجربه کار جلوی دوربین

نقش آفرینی زیبای پرستویی در تئاتری به نام میلاد در نقش یک دلال زمین، باعث شد تا در بین اهالی تئاتر به شهرت دست یابد. همین استعدادهای خاص هنری او باعث شد تا در سال ۱۳۶۲ نخستین بار با فیلم دیار عاشقان تجربه بازی جلوی دوربین را هم به دست آورد. نقش آفرینی وی در این فیلم به حدی جذاب بود که او موفق شد تا  برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را هم از ان خود کند.

به شهرت رسیدن پرویز پرستویی

بازی این بازیگر مرد مشهور ایرانی در فیلم آدم برفی در سال ۱۳۷۳ و همینطور بازی در فیلم جالب لیلی با من است با تم دفاع مقدس در سال ۱۳۷۴ باعث شدند تا او به شهرت زیادی دست پیدا کند. پرستویی موفق شد تا برای ایفای نقش صادق مشکینی در فیلم سینمایی لیلی با من است دیپلم افتخار را از آن خود کند.

اوج شهرت پرویز پرستویی به سال ۱۳۷۶ بر می گردد که در فیلم آژانس شیشه ای در نقش حاج کاظم بازی کرد و حسابی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. او برای ایفای این نقش توانست تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول و همچنین دیپلم افتخار جشنواره یوگسلاوی را دریافت کند.

این بازیگر توانمند ایرانی توانست تا بار دیگر در سال ۱۳۸۲ با بازی در فیلم سینمایی مارمولک و در نقش رضا به شدت مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و به خاطر بازی در این فیلم سینمایی هم موفق شد تا جایزه ویژه هئیت داوران فیلم فجر در سال ۱۳۸۲ را دریافت کند و همچنین توانست تندیس نقش اول مرد از جشن خانه سینما برای بازی در این فیلم بگیرد.

پرویز پرستویی و رکورد جوایز او

پرویز پرستویی از لحاظ دریافت جوایز و افتخارات در بین بازیگران رکورد دار محسوب می شود. وی موفق شده است تا برای نقش آفرینی های خاص اش علاوه بر دریافت انبوه جوایز خارجی چهار سیمرغ بلورین را هم دریافت کرده است و به این ترتیب رکوردار این جایزه در ایران به شمار می رود.

حواشی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی در تلویزیون

شاید بتوان گفت که این بازیگر بیشتر در عرصه سینما فعال است تا تلویزیون. در واقع باید گفت که پرستویی برخلاف سینما در تلویزیون بازیگری گزیده کار است. از جمله بهترین کارهای پرویز پرستویی در تلویزیون می توان به بازی او در سریال امام علی، سریال فاخته، خاک سرخ، زیر تیغ و آشپز باشی اشاره کرد که در همه این سریالهای تلویزیونی هم موفق عمل کرده است.

در مورد پرویز پرستویی بیشتر بدانید

وی از جمله هنرمندانی است که در مورد زندگی شخصی خود واقعیات را بدون شرم اعلام می کند. از جمله او گفته است برای گذران زندگی یک زمانی مجبور بودم کارگری کنم. او گفته است که ساختمان مخابرات ترمینال نزدیک منزلمان که می ساختند ما به عنوان کارگر در آن کار می کردیم و کار آرماتور بندی را بر عهده داشتیم. او در مورد علاقه به هنر خود در آن زمان هم گفته است که روزها كار می‌ كردم و بعد از ظهر می‌ رفتم که تئاتر تمرین کنم.

او گفته است که ده سال بدون اینکه خانواده ام در جریان باشند در تئاتر کار کردم، جایزه می گرفتم اما جوایزم را به خانه نمی آوردم. وی گفته است که در سال ۱۳۶۰ وقتی ۲۶ ساله بودم مدتی بعنوان منشی دادگستری مشغول به کار شدم اما این شغل را هم بخاطر کار در عرصه تئاتر مدتی بعد کنار گذاشتم.

استاد پرویز پرستویی علاوه بر فعالیت در قالب بازیگر در سه عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون در موسیقی هم فعالیت هایی دارد. از جمله دکلمه نیستش و بابایی کار های وی در بخش دکلمه به شمار می روند. در مورد فعالیت های موسیقیایی او باید بدانید که او دارای دو آلبوم به نام من یک بازیگر و من پرویز پرستویی است که آنها را در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است. گفتنی است که این آلبوم زندگینامه پریوز پرستویی به صورت فایل صوتی می باشد.

ماجرای بازیگر شدن پسر پرویز پرستویی

بهروز پرستویی پسر استاد پرستویی در مجموعه خانگی همگناه به کارگردانی مصطفی کیایی بازی می کند. بازی او در این سریال شبکه خانگی باعث ایجاد حواشی برای پرویز پرستویی شد و وی در اینستاگرام خود در این مورد توضیحاتی نوشت: «امروز در فضای مجازی اخبار بازی پسرم در سریال همگناه باعث ایجاد بحث هایی داغ شده است و برخی از نظران کاربران را که می خوانم برایم بسیار جالب هستند. صحبت هایی مانند چقدر پدر و پسر به هم شبیه اند. پسر بهتر از پدر است و.. برخی از صحبت ها هم بدون توجه به خبر ارسال شده اند از جمله این که پسر پرستویی چه فرقی با آقازاده ها دارد، تحصیل کرده هنر زیاد داریم و چرا پسر پرستویی باید در کاری که پدرش در آن بازی می کند، ایفای نقش کند، پرستویی پسرش را هم وارد عرصه هنر کرده است و… پرستویی پس چرا آقازاده ها را مورد انتقاد قرار می دهی؟!»

پرستویی در این پست اینستاگرام خودش ادامه داد که اگر پست  مصطفی کیایی را به دقت می خواندید متوجه علت حضور پسرم در این سریال می شدید! چرا که در پستی که وی گذاشت توضیح داده است که علت حضور فرزند من در این مجموعه صرفا به علت شباهت اش به من هست، مانند درنا مدنی که جوانی رویا تیموریان عزیز را ایفا کرد. استاد پرستویی اینگونه ادامه داد که ناگفته نماند، بهروز پرستویی در فیلم آژانس شیشه ای هم به علت شباهت اش نقش پسر کوچک من را ایفا کرد. او گفت که  همچنین بهروز پرستویی و دخترم هرود در سریال پهلوانان نمی میرند هم بازی کرده اند چون در آن زمان عوامل ساخت این سریال کارشان گیر دو کودک بود که آنها در سه اپیزود از این سریال بازی کردند. من با این کار خواستم فقط کار همکاران و دوستانم لنگ نماند.

بیوگرافی پرویز پرستویی

این بازیگر مرد مشهور ایرانی ادامه داد که من اگر میخواستم پسرم در دنیای بازیگری حضور داشته باشد میتوانستم کلی او را حمایت کنم، حالا حمایت موفق و یا ناموفق. مثل حمایت من از خیلی از عزیزانی که هیچ نسبتی با من نداشتند و در عالم هنر آنها را مورد حمایت قرار دادم و در حال حاضر از خود من هم پرکارتر هستند. در نهایت او گفت که نگران نباشید، پسرم بهروز پرستویی زندگی خودش را دارد و اصلا هم دغدغه‌ بازیگری ندارد و چنانچه تمایل داشته باشد که در این حرفه وارد شود من هیچ نقشی در ورود او نخواهم داشت، چرا که دنیای بازیگری خیلی بیرحم تر از این حرفها است، کارت را بلد باشی می توانی در این عرصه بمانی، در غیر این صورت با مغز به زمینت خواهد زد!»

اینستاگرام پرویز پرستویی

یکی از اپلیکیشن های ارتباطی در دنیای کنونی اینستاگرام است. از طریق این پل ارتباطی هنرمندان، سیاستمداران، دانشمندان و… با مخاطبان خود در ارتباط هستند. پرویز پرستویی در اینستاگرام هم فعال است و پیج پرویز پرستویی به آدرس parvizparastoue است که شما هم می توانید آن را فالو کرده و اخبار و عکس های جدید در مورد این بازیگر مشهور مرد ایرانی را پیگیری کنید. گفتنی است که این هنرمند جزو هنرمندان مردمی است و اغلب پست های او در اینستاگرام انتقادی اجتماعی هستند و گاهی هم پست های اینستاگرام پرویز پرستویی لحن سیاسی و اعتراضی به خود می گیرند که باز به نفع عامه مردم آنها را منتشر می کند.


فیلم شناسی پرویز پرستویی

فیلم های سینمایی پرویز پرستویی

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی در سال ۱۳۹۷

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی آنجا همان ساعت به کارگردانی سیروس الوند در سال ۱۳۹۷

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی لس آنجلس تهران به کارگردانی تینا پاکروان در سال ۱۳۹۶

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی خانه کاغذی به کارگردانی مهدی صباغ زاده در سال ۱۳۹۵

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی قاتل اهلی به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۹۵

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۹۴

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی دو به کارگردانی سهیلا گلستانی در سال ۱۳۹۳

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی بوفالو به کارگردانی کاوه سجادی حسینی در سال ۱۳۹۳

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی امروز به کارگردانی رضا میرکریمی در سال ۱۳۹۲

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی بیداری برای سه روز به کارگردانی مسعود امینی تیرانی در سال ۱۳۹۲

پرویز پرستویی و تهیه کنندگی فیلم سینمایی شب بیرون به کارگردانی کاوه سجادی حسینی در سال ۱۳۹۲

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مهمان داریم به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور در سال ۱۳۹۱

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی من و زیبا به کارگردانی فریدون حسن پور در سال ۱۳۹۰

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی خرس به کارگردانی خسرو معصومی در سال ۱۳۹۰

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی سیزده ۵۹ به کارگردانی سامان سالور در سال ۱۳۸۸

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی بیست به کارگردانی عبدالرضا کاهانی در سال ۱۳۸۷

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی کتاب قانون به کارگردانی مازیار میری در سال ۱۳۸۷

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی صد سال به این سالها به کارگردانی سامان مقدم در سال ۱۳۸۶

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی پاداش سکوت به کارگردانی مازیار میری در سال ۱۳۸۵

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی به نام پدر به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۸۴

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی بید مجنون به کارگردانی مجید مجیدی در سال ۱۳۸۳

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی کافه ترانزیت به کارگردانی کامبوزیا پرتوی در سال ۱۳۸۳

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۲

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی دوئل به کارگردانی احمدرضا درویش در سال ۱۳۸۲

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی بانوی من به کارگردانی یدالله صمدی در سال ۱۳۸۱

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی دیوانه ای از قفس پرید به کارگردانی احمدرضا معتمدی در سال ۱۳۸۱

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی عزیزم من کوک نیستم به کارگردانی محمدرضا هنرمند در سال ۱۳۸۰

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی آب و آتش به کارگردانی فریدون جیرانی در سال ۱۳۷۹

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی موج مرده به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۷۹

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی عشق شیشه ای به کارگردانی رضا حیدر نژاد در سال ۱۳۷۸

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مومیایی ۳ به کارگردانی محمدرضا هنرمند در سال ۱۳۷۸

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی شوخی به کارگردانی همایون اسعدیان در سال ۱۳۷۸

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی روبان قرمز به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۷۷

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مرد عوضی به کارگردانی محمدرضا هنرمند در سال ۱۳۷۶

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی آژانس شیشه ای به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۷۶

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی روانی به کارگردانی داریوش فرهنگ در سال ۱۳۷۵

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مهر مادری به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۷۵

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی لیلی با من است به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۷۴

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی آدم برفی به کارگردانی داود میر باقری در سال ۱۳۷۳

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی مار به کارگردانی مجید جوانمرد در سال ۱۳۷۰

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی حکایت آن مرد خوشبخت به کارگردانی رضا حیدر نژاد در سال ۱۳۶۹

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی شکار به کارگردانی مجید جوانمرد در سال ۱۳۶۶

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی سازمان ۴ به کارگردانی حسن جوانبخش در سال ۱۳۶۶

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی پیشتازان فتح به کارگردانی ناصر مهدی پور در سال ۱۳۶۳

بازی پرویز پرستویی در فیلم سینمایی دیار عاشقان به کارگردانی حسن کاربخش در سال ۱۳۶۲

پرویز پرستویی در آشپزباشی

سریال های تلویزیونی پرویز پرستویی

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی آشپزباشی به کارگردانی محمدرضا هنرمند در سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۸

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی زیر تیغ به کارگردانی محمدرضا هنرمند در سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی خاک سرخ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی زیر چتر خورشید به کارگردانی بهمن زرین پور در سال ۱۳۷۶

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی آوای فاخته به کارگردانی بهمن زرین پور در سال ۱۳۷۵

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی امام علی به کارگردانی داوود میرباقری در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی آپارتمان به کارگردانی اصغر هاشمی در سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۲

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی رعنا به کارگردانی داوود میرباقری در سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۹

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی زندگی و جنگ به کارگردانی احمد نجیب زاده در سال ۱۳۶۷

بازی پرویز پرستویی در سریال تلویزیونی طالب به کارگردانی عبدالرضا اکبری در سال ۱۳۶۳

پرویز پرستویی در شبکه نمایش خانگی

بازی پرویز پرستویی در مجموعه هم گناه به کارگردانی مصطفی کیایی در سال ۱۳۹۸ از شبکه نمایش خانگی

مستندهای پرویز پرستویی

بازی پرویز پرستویی در مجموعه مستند من ناصر حجازی هستم به کارگردانی امیر رفیعی در سال ۱۳۹۴

بازی پرویز پرستویی در مجموعه مستند حاج کاظم به کارگردانی مسعود نجفی در سال ۱۳۹۴

تئاترهای پرویز پرستویی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر آرایشگر کار گروهی اجرا در دبیرستان ها

بازی پرویز پرستویی در تئاتر فنز به کارگردانی محمد رحمانیان

بازی پرویز پرستویی در تئاتر وصیت نامه جامی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر سرنوشت پس از مرگ

بازی پرویز پرستویی در تئاتر بازتابی از زندگی سلمان

بازی پرویز پرستویی در تئاتر شل و کور

بازی پرویز پرستویی در تئاتر ماجرای یک محل به کارگردانی پرویز احمدی نژاد

بازی پرویز پرستویی در تئاتر توکانی در قفس

بازی پرویز پرستویی در تئاتر خانه بارانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر چشم در برابر چشم به کارگردانی علاءالدین رحیمی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر مرد متوسط و تله

بازی پرویز پرستویی در تئاتر رول به کارگردانی ایرج کمانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر دکه

بازی پرویز پرستویی در تئاتر خانه روشن به کارگردانی غلامحسین ساعدی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر جان نثار به کارگردانی بیژن مفید

بازی پرویز پرستویی در تئاتر تسلیم شدگان به کارگردانی نادر ابراهیمی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر میلاد به کارگردانی علاءالدین رحیمی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر مهتابی برای محرومین به کارگردانی یوجین اونیل

بازی پرویز پرستویی در تئاتر آن سوی تسلیم به کارگردانی نادر ابراهیمی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر صبح طلوع می کند به کارگردانی ابراهیم مکی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر خون می خواهم خون به کارگردانی آنتون چخوف

بازی پرویز پرستویی در تئاتر غربت به کارگردانی امیر مهاجر

بازی پرویز پرستویی در تئاتر کوچ به کارگردانی بهزاد فراهانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر عروس به کارگردانی بهزاد فراهانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر شبی در حلبی آباد به کارگردانی بهزاد فراهانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر پتک به کارگردانی بهزاد فراهانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر سنگر به کارگردانی بهزاد فراهانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر مریم و مرداویج به کارگردانی بهزاد فراهانی

بازی پرویز پرستویی در تئاتر تنبور نواز به کارگردانی هادی مرزبان

بازی پرویز پرستویی در تئاتر بلبل سرگشته به کارگردانی علی نصیریان

بازی پرویز پرستویی در تئاتر معدن

بازی پرویز پرستویی در تئاتر آتش افروزان

بازی پرویز پرستویی در تئاتر معرکه در معرکه

بازی پرویز پرستویی در تئاتر عشق آباد به کارگردانی داوود میرباقری

بازی پرویز پرستویی در تئاتر کتل خاکی

پرویز پرستویی و مشاور هنری

پرویز پرستویی و مشاوره هنری شاعر زباله ها در سال ۱۳۸۴

پرویز پرستویی

فیلم های کوتاه پرویز پرستویی

بازی پرویز پرستویی در فیلم کوتاه سید عبدالله به کارگردانی عبدالله باکیده در سال ۱۳۵۴

بازی پرویز پرستویی در فیلم کوتاه چنگال به کارگردانی اسدالله نیک نژاد در سال ۱۳۵۵

بازی پرویز پرستویی در فیلم کوتاه مجال به کارگردانی انسیه شاه حسینی در سال ۱۳۷۸

پرویز پرستویی در عرصه موسیقی

این بازیگر مرد مشهور ایرانی علاوه بر فعالیت در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر در عرصه موسیقی هم فعالیت دارد. مثلا دکلمه‌ های نیستش و بابایی از جمله کارهای این هنرمند در بخش دکلمه است و یا دوستت دارم در سال ۱۳۷۹ با ناصر عبداللهی و بابایی در سال ۱۳۸۶ کار مشترک پرویز پرستویی با بیژن مفید به شمار می رود.

پرویز پرستویی همچنین آلبوم به نام من یک بازیگرم و من پرویز پرستویی را در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است. در مورد این آلبوم هم باید بدانید که مضمون آن زندگی‌ نامه خود پرویز پرستویی است که به صورتی فایل صوتی انتشار یافته است.

آلبوم های پرویز پرستویی

آلبوم پرویز پرستویی به نام من یک بازیگرم – من پرویز پرستویی در سال ۱۳۹۳

آلبوم پرویز پرستویی به نام بابایی – با همراهی بیژن مفید در سال ۱۳۸۶

آلبوم پرویز پرستویی به نام دوستت دارم – با همراهی ناصر عبداللهی در سال ۱۳۷۹

آلبوم پرویز پرستویی به نام عشق است – کار مشترک با سایر خوانندگان در سال ۱۳۷۹

دکلمه های پرویز پرستویی

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه من تهرونمو می خوام در سال ۱۳۹۶

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه من پرویز پرستویی با همراهی کارن همایون فر

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه بی بی جان با همراهی رسول نجفیان

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه نیستش

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه عشق است – دارینوش

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه دوستت دارم – دارینوش

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه بابایی – دارینوش

اجرای پرویز پرستویی در دکلمه سلام، خداحافظ – دارینوش

جوایز و افتخارات پرویز پرستویی

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم بادیگارد از سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۴

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم امروز از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۹۲

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سیزده ۵۹ از بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۹

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم بیست از بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۷

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم به نام پدر از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۴

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم بید مجنون از بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۳

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم مارمولک از بیست و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۲

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم دیوانه ای از قفس پرید از بیست و یکیمن جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۱

نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم مومیایی ۳ از هجدهیمن جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۷۸

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم آژانس شیشه ای از شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۷۶

دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم لیلی با من است از چهاردهیمن جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۷۴

دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم دیار عاشقان از دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۶۲

سایر جوایز پرویز پرستویی

برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از کاخ ‌های جوانان برای بازی در نمایش دکه در سال ۱۳۵۳

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در  فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای از جشنواره فیلم دفاع مقدس در سال ۱۳۷۷

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای از جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۷۷

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای از جشن خانه سینما در سال ۱۳۷۷

دریافت تندیس بهترین بازیگر کمدی برای بازی در فیلم های سینمایی مرد عوضی و آدم ‌برفی از جشنواره شهرکرد در سال ۱۳۷۸

دریافت تندیس بهترین بازیگر برگزیده جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۷۹

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم  سینمایی عزیزم من کوک نیستم از جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۸۰

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم سینمایی مارمولک در سال ۱۳۸۲

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی مارمولک از جشن دنیای تصویر ر سال ۱۳۸۲

دریافت جایزه ویژه هیئت داوران برای بازی در فیلم سینمایی مارمولک از جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۲

دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی به نام پدر از جشن دنیای تصویر در سال ۱۳۸۴

دریافت تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر از نگاه منتقدین تئاتر برای ایفای نقش در نمایش فنز در سال ۱۳۸۴

دریافت تندیس حقوق بشر-کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۱

جوایز خارجی و بین المللی پرویز پرستویی

دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در  فیلم سینمایی امروز از جشنواره فیلم‌ های ایرانی سان فرانسیسکو در سال ۲۰۱۴

دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم سینمایی امروز از جشنواره بین ‌المللی سینمای مؤلف رباط در سال ۲۰۱۴

دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم سینمایی امروز از جشنواره فیلم جیپور در سال ۲۰۱۴

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم بیست از جشنواره فیلم ‌های هنری باتومی در سال ۲۰۰۹

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در سریال زیر تیغ از جشنواره فیلم ‌ها و برنامه ‌های تلویزیونی رم در سال ۲۰۰۷

دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی مارمولک از جشنواره بین ‌المللی فیلم سیاتل در سال ۲۰۰۴

دریافت  دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی در فیلم سینمایی آژانس شیشه ‌ای از جشنواره فیلم یوگسلاوی در سال ۲۰۰۰