نحوه قلمه زدن گل یخ و پرورش این گیاه در باغچه های کوچک

نحوه قلمه زدن گل یخ و پرورش این گیاه در باغچه های کوچک


منبع: آرگا

648

1398/3/27

00:54


گل یخ یک گل کوچک که بومی منطقه آفریقای جنوبی است .گل یخ یک گونه ای گوشتی و چند ساله است که در فضای سبز جنوب ایران به وفور یافت می شود و به عنوان گیاه پوششی مقاوم،شناخته شده است. گل یخ به گرما و خشکی مقاوم است که می توان با قلمه زدن گل یخ این گل زیبا را پرورش دهیم.

گل یخ همانطور که از اسمش پیداست یک گل زمستانه است که در فصل زمستان گل می دهد. این گل زیبا به دلیل راحتی در نگهداری و آسان بودن نحوه  قلمه زدن گل یخ ،امروزه به یک گل آپارتمانی محبوب و پر طرفدار تبدیل شده. گل یخ یکی از مقاوم ترین گل های است که نیاز به توجه صددرصد ندارد و بهترین گزینه برای کسانی است که با نحوه پرورش گیاهان آشنایی ندارند.

نحوه پرورش و قلمه زدن گل یخ

 این گل زیبا را می توانید به راحتی در بالکن منزل خود یا در کنار پنجره پرورش دهید، گل یخ با گل دادن خود در فصل زمستان فضایی شاد و زیبا را در منزل به وجود می آورد که می توانید با تکثیر گل یخ این زیبایی را چند برابر کنید. .

گیاه شناسی

گل یخ  که در کشور ما بیشتر با عنوان ناز یخی شناخته می‌شود، گیاهی کوچک با گل‌های ریز صورتی ، سفید و قرمز رنگ که در تمام طول سال پوشیده از این گل های کوچک است ، گیاهی پوششی مقاوم، گلدار، چندساله و علفی است. کاشت گل یخ در برخی نقاط از جمله مناطق جنوبی و مرکزی کشورمان بسیار رایج است. نگهداری، تکثیر و قلمه زدن گل یخ هم در هر مکان و زمانی ممکن است چه در محیط بیرون و چه در محیط آپارتمان به راحتی قابل انجام است، که معمولا با گذشت دو هفته از قلمه زدن ریشه دار خواهد شد.

طریقه قلمه زدن گل یخ

نحوه تکثیر و قلمه زدن گل یخ

گل یخ از طریق قلمه زدن و کاشت بذر تکثیر می‌شود. بهترین شیوه قلمه زدن گل یخ در منزل قلمه زدن ساقه گیاه است.

مراحل قلمه زدن گل یخ به شرح زیر است:

  1. برای قلمه زدن گل یخ  ابتدا با استفاده از یک چاقو تیز که ضد عفونی شده باشد این کار را انجام می دهیم  سپس یک ساقه سالم را انتخاب کرده از گیاه اصلی جدا می کنیم.
  2. طول ساقه ای که جدا کرده ایم باید ۷ سانتی متر باشد و حداقل دارای ۲ الی ۳ برگ در انتهای ساقه اش داشته باشد اما باید بقیه برگ های اضافی قلمه را جدا کنیم زیرا به روند ریشه دهی قلمه کمک خواهد کرد.
  3. بعد از جدا کردن قلمه  باید یک بستر مناسب برای آن فراهم کنیم  و از قدرت زهکشی گلدان اطمینان حاصل کنید. بستر کاشت قلمه باید  از خاک پرلیت +خاک کوکوپیت + ماسه تشکیل شده باشد.
  4. بعد از آن قلمه را به صورت اریب در خاک بکارید، در طول مدت ریشه دهی بستر قلمه ها همواره مرطوب نگه دارید تا به خوبی ریشه دار شود. برای تسریع در روند ریشه زایی می توانید از هورمون های ریشه زایی هم استفاده کنید.
  5. سپس با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان یا بستر قلمه شرایط گلخانه‌ای را برای رشد بهتر ایجاد کنید.
  6. دقت کنید هرچند وقت یکبار برای در جریان بودن  هوا پلاستیک را بردارید و یا اینکه چند سوراخ در پلاستیک ایجاد کنید تا اکسیژن لازم برای گیاه تامین شود.
  7. گلدان حاوی قلمه را در محیطی با دما و رطوبت مناسب و نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  8. پس از ریشه دار شدن دفعات آبیاری گیاه را کمتر کنید و گل را به  بستری بزرگتری انتقال دهید.

نحوه قلمه زدن گل یخ

شرایط نگهداری از گل یخ

نور: گل یخ به نور کامل خورشید نیاز دارد و گیاهی آفتاب دوست است اما در تابستان گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید در امان نگهدارید. بهترین مکان برای نگهداری گل یخ بالکن و پنجره‌های آفتاب گیر آپارتمان است. محیط سایه و کم نور بر رشد گیاه تاثیر منفی گذاشته و باعث کاهش گل دهی می‌شود و همچنین اگر نور کمی به گل یخ بتابد باعث می شود رشد طولی گیاه زیاد شود .

آبیاری: گل یخ نیاز آبی بسیار کمی دارد،  نحوه آبیاری آن  شبیه به کاکتوس است و هفته ای یک بار آبیاری نیاز آبی گل یخ را فراهم می کند. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد.

خاک: گل یخ گیاهی کم توقع است و در هر نوع خاکی رشد می‌کند. بهترین خاک برای  قلمه زدن گل یخ خاک سبک با زهکشی زیاد است، به این منظور ترکیبی از خاک لومی + ماسه + خاک برگ توصیه می‌شود.

دما: گل یخ  در تحمل سرما مقاومت خوبی دارد و می تواند تا دمای ۵ درجه سانتی گراد را تحمل کند اما برای رشد بهترش نیازمند گرما است و باید به دور از مکان های سرد قرار بگیرد.

آشنایی با نحوه قلمه زدن گل یخ


از نظر آفت هم خوشبختانه آفت به خصوصی را به خودش نمی گیرد. در مورد هرس این گل باید بعد از دوران گل دهی شاخه های خشک شده را از گیاه جدا کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو