معرفی مهم ترین خواص بادرنجبویه در طب سنتی

منبع: آسان طب

111

1398/2/28

23:18


بادرنجبویه که در بعضی از نقاط ایران به آن بادرشبی نیز گرفته می شود، گیاهی چند ساله از سرده نعنایان می باشد. مهم ترین زیستگاه این گیاه قسمت های شرقی دریای مدیترانه است. امروزه به دلیل خواص بادرنجبویه و ه منظور بهره‌ برداری‌ های تزیینی و طبی و تولید عسل، این گیاه در بیشتر کشور های دنیا کاشت می شود. جالب است بدانید که از تمام قسمت های این گیاه می توان استفاده کرد و به همین دلیل است که گیاهشناسان بادرنجبویه را در دسته گیاهان دارویی درجه یک دسته بندی می کنند. ما در این مطلب شما را با مهم ترین خواص بادرنجبویه آشنا می کنیم.

خواص بادرنجبویه

محافظت در برابر مشکلات قلب و کبد

دو مکانیسم رایج بادرنجبویه، توانایی آن برای محافظت از قلب و کبد است. خواص بادرنجبویه (گاهی اوقات به عنوان روغن ملسی شناخته می شود) می تواند باعث کاهش ترگلسیرید بالا در هنگام استفاده از آروماتیک، و نیز بهبود سنتز کلسترول در کبد شود. تحقیقات دارویی سال 2012 در برلین، نشان داد که استنشاق روغن بادرنجبویه، برخی از عواملی را که باعث رشد دائمی سلول های سرطانی کبدی می شود را، کاهش می دهد. این گیاه همچنین می تواند به سلامت قلب هم کمک کند. محققان در سال 2016 یک عصاره دهانی از این گیاه را به حیوانات دادند. این کار موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون می شود و در دوزهای پایین مقاومت به آسیب های قلبی را نشان می دهد.

عامل ضد باکتری طبیعی

محققان با توجه به تاریخچه طولانی بادرنجبویه در طب سنتی، چگونگی اثربخشی این گیاه را در برابر عوامل ایجاد کننده بیماری مانند باکتری های مضر بررسی کرده اند. به نظر می رسد که عصاره بادرنجبویه دارای ویژگی های ضد باکتری است و ممکن است به طور طبیعی با باکتری های عفونی مبارزه کند. یکی از مهم ترین باکتری هایی که می توان با استفاده از این گیاه نابود کرد، کاندیدا می باشد. این باکتری عامل بسیاری از عفونت ها و بیماری ها است.

مفید در برابر دیابت

دیابت یک مشکل شایع در سلامت غرب است. معمولا متخصصان طب سنتی، از طیف گسترده ای از گیاهان دارویی برای طبیعی دیابت استفاده می کنند که البته دارای عوارضی جانبی می باشد. بادرنجبویه یکی از مواردی است که تقریبا هیچگونه ضرری برای بدن شما ندارد. محققان در سال 2010 تاثیر خواص بادرنجبویه را بر روی قند خون آزمایش کردند. جالب است بدانید که این عصاره باعث کاهش سطح قند خون و کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت شد. در واقع، محققان دانشگاه آزاد برلین اظهار داشتند: “عصاره بادرنجبویه می تواند به طور بالقوه برای جلوگیری یا درمان همزمان دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد” چرا که این عصاره به طور چشم گیری سطح قند خون را پایین می آورد.

مبارزه با تبخال

برای سال ها از خواص بادرنجبویه به صورت موضعی، در درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می شده است. بیشتر متخصصان داروهای گیاهی اعقتاد دارند که این گیاه یک درمان عالی برای مبارزه با تبخال می باشد. در حالی که درمان دائمی برای تبخال وجود ندارد، روش های درمان معمولا شامل پیدا کردن راه هایی برای کاهش فرکانس و طول مدت شیوع بیماری می شود. تا به امروز، اکثر محققین اثربخشی این گیاه بر روی تبخال یا زخم های سرد را مطالعه کرده اند. با مالیدن عصاره این گیاه، فاصله بین تبخال ها، طولانی تر می شود، دوره بهبودی کوتاه می شود و علائم مانند خارش و سوزش کاهش می یابد.

خواص بادرنجبویه

آنتی اکسیدان و ضد التهابی قوی

بادرنجبویه می تواند به مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد کمک کند به گونه ای که ممکن است در طبیعت قابل توجه باشد. شاید مهم ترین خاصیت این گیاه اثر بالقوه آن در برابر یک نوع خاص از سرطان شناخته شده به عنوان گلیوبلاستوما چند فرمی باشد. این سرطان سریع گسترش، معمولا در مغز شروع می شود و درمان های مؤثر شناخته شده ای ندارد. با این حال، یک مطالعه 2014 نشان داد که اسانس بادرنجبویه باعث ایجاد آپوپتوز (مرگ سلول خود به خود) در این سلول های سرطانی می شود.

درمان پرکاری تیروئید

مشکلات تیروئید بیش از 12 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از دو بیماری شایع تیروئید، یعنی پرکاری تیروئیدی را می توان با این گیاه درمان کرد. تحقیقات نشان می دهد که این عصاره اجزای تشکیل دهنده تیروئید را از اتصال به گیرنده تیروئید، بویژه در بیماران مبتلا به بیماری گریو متوقف می کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو