آیا در زمان پریود وزن افزایش می یابد؟

منبع: اوما

145

1398/3/28

18:12


آیا در زمان پریود وزن افزایش می یابد؟

مقدار اضافه وزن در زمان پریودی

قبل از قاعدگی  و در طول پریودی افزایش وزن به مقدار نیم تا دو کیلوگرم طبیعی است که پس از خونریزی از بین می رود. این علائم فیزیکی سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. PMS شامل طیف گسترده ای از علائم جسمی، عاطفی و رفتاری است که زنان را از چند روز تا دو هفته قبل از پریودی تحت تأثیر قرار می دهد. این علائم ناشی از تغییرات هورمونی در طول دوره پریودی است. PMS بسیار رایج است. بیش از 90 درصد از زنانی که پریود می شوند PMS را تجربه می کنند.

پاسخ خانم سحر برزویی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در مورد این سوال: " بله، همانطور که در ادامه مقاله توضیح داده میشود، از چند روز قبل از پریود به علت نوسانات هورمونی و احتباس آب وزن بصورت کاذب است و حدودا نیم تا یک کیلو بیشتر از وزن واقعی شما است. به همین دلیل به خانم ها توصیه میشود دردوران پریودی و روز های قبل از پریود، روی ترازو نروند، در بعضی از افراد با شروع خونریزی ورم و افزایش وزن از بین میرود و در برخی تا روز آخر خونریزی ممکنه ادامه داشته باشد".

6 علت افزایش وزن در زمان قاعدگی

بیایید دلایل افزایش وزن خانم ها در طول پریودی را بررسی کنیم. افزایش وزن و نفخ، احساس درد در شکم، علائم شایع در طول پریودی هستند. این علائم را به دلایل مختلف تجربه می کنید.

1- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی با افزایش احتباس آب باعث افزایش وزن می شود. در روزهای قبل از پریودی، استروژن و پروژسترون به سرعت کاهش می یابند. این کاهش به بدن شما نشان میدهد که زمان شروع پریودی است.
همچنین استروژن و پروژسترون روش تنظیم مایعات توسط بدن را کنترل می نمایند. هنگامی که این هورمون ها نوسان می کنند، بافت ها در بدن شما آب بیشتری را جمع می کنند. نتیجه آن احتباس آب یا ادم است.

احتباس آب باعث ایجاد تورم یا پف در سینه ها، معده یا اندام شما می شود. این تورم باعث افزایش وزن می شود اما چربی ایجاد نمی کند. احتباس آب یک علامت معمول PMS است. این مسئله بر روی 92 درصد از خانم هایی که پریود می شوند، تأثیر می گذارد.

2- نفخ

نفخ پریودی یا گرفتگی معده می تواند باعث تنگی لباس های شما شود. این افزایش وزن واقعی نیست، اما ممکن است احساس کنید که چند کیلو افزایش وزن پیدا کرده اید. در طول پریودی، تغییرات هورمونی می تواند گاز را در دستگاه گوارش شما (GI) افزایش دهد و موجب نفخ شود. احتباس آب در شکم همچنین ممکن است موجب نفخ شود.

نفخ می تواند به عنوان احساس تورم در معده و یا سایر قسمت های بدن توصیف شود. گرفتگی معده همچنین می تواند موجب افزایش وزن شود. این گرفتگی ها ناشی از مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین ها هستند که توسط رحم شما آزاد می شوند. پروستاگلاندین ها باعث انقباض رحم و فرو ریختن پوشش آن می شود. این مسئله باعث درد شکم در طول پریودی می شود.

نفخ ممکن است پنج روز قبل از پریودی آغاز شود و در چند روز اول پریودی ادامه داشته باشد. گرفتگی معده، که یک یا دو روز قبل از پریودی شما شروع می شود، همچنین ممکن است چند روز طول بکشد.

3- هوس کردن غذا و یا پرخوری

تغییرات هورمونی در طول پریودی می تواند باعث پرخوری شود. در هفته قبل از پریودی، سطح پروژسترون افزایش می یابد. پروژسترون اشتها آور است. با افزایش پروژسترون، ممکن است بیش از حد معمول غذا بخورید.

استروژن همچنین سروتونین، انتقال دهنده عصبی، را تنظیم می کند که حالت روحی را کنترل می کند و اشتها را کاهش می دهد. هنگامی که استروژن قبل از پریودی شما کاهش می یابد، سروتونین نیز کاهش می یابد. بنابراین اشتهای شما افزایش پیدا می کند.

سروتونین پایین نیز می تواند باعث هوس کردن قند شود زیرا مواد غذایی با کربوهیدرات زیاد باعث ایجاد سروتونین می شوند. اگر سروتونین کم باشد، مغز قند هوس می کند. خوردن غذاهای با قند زیاد می تواند مصرف کالری شما را افزایش دهد و منجر به افزایش وزن می شود. نرخ متابولیسم شما در دوران پریودی نوسان می کند، بنابراین وقتی افزایش می یابد - و بدن شما بیشتر کالری می سوزاند - اشتهای شما افزاش می یابد و غذاهای پر کالری هوس می کنید.

4- مسائل مربوط به دستگاه گوارش

در طول پریودی، نوسانات هورمونی می تواند منجر به مسائل GI مانند یبوست، اسهال، و درد شکم شود. ناراحتی و نفخ در شکم باعث می شود احساس کنید وزن شما افزایش یافته است. پروژسترون یک هفته قبل از پریودی شما افزایش می یابد. این افزایش باعث کاهش انقباض عضلات روده می شود که باعث کاهش سرعت هضم و یبوست می شود.

هنگامی که پریودی شروع می شود، رحم شما پروستاگلاندین ها را آزاد می کند. پروستاگلاندین ها باعث انقباض عضلات در رحم و روده می شوند. بنابراین ممکن است درد لگن و شکم داشته باشید. پروستاگلاندین ها همچنین می توانند باعث ایجاد اسهال و اختلال الکترولیت ها و تعادل مایع در روده کوچک شوند. ایجاد مشکلات GI قبل و در طول پریودی در خانم های سالم رایج است.

5- کاهش منیزیم

هنگامی که پریودی شروع می شود، سطح منیزیم به تدریج کاهش می یابد. این کاهش می تواند باعث هوس کردن قند شود و در نهایت منجر به افزایش وزن می شود. منیزیم ماده معدنی است که وضعیت هیدراتاسیون بدن شما را تنظیم می کند. سطح پایین منیزیم می تواند باعث کم آبی بدن شود. با این حال، از دست دادن آب بدن می تواند خود را به صورت گرسنگی نشان دهد. بنابراین در زمانی که تشنه هستید، غذاهای شیرین هوس میکنید.
خوردن غذاهای شیرین می تواند به افزایش وزن کمک کند.

6- ورزش نکردن

هنگامی که دچار نفخ و گرفتگی عضلات شکم می شوید، ورزش را کنار می گذارید. این مسئله به افزایش وزن کمک می کند، به ویژه اگر اشتهای شما افزایش پیدا کرده باشد. یک هفته قبل از پریودی، استروژن و پروژسترون افزایش می یابد که باعث خستگی و استقامت کم بدن می شود. بنابراین با نزدیک شدن به پریودی تمایل کمتری برای ورزش کردن نشان میدهید.

 

علت افزایش وزن در پریودی

سایر علائم دیگر

علاوه بر افزایش وزن، ممکن است در طول پریودی علائم جسمی و عاطفی دیگر داشته باشید. این تغییرات ممکن است با یا بدون افزایش وزن ظاهر شوند. علائم احتمالی عبارتند از:

ممکن است در ماه های مختلف علائم متفاوتی را تجربه کنید. علائم در خانم های مختلف متفاوت است. بیش از 90 درصد از زنان ترکیبی از این علائم را تجربه می کنند.

کنترل افزایش وزن در زمان پریودی

می توانید در طول پریودی با استفاده از درمان های خانگی، تغییر شیوه زندگی و داروها، میزان احتباس آب و نفخ را کاهش دهید. می توانید:

  •  آب بیشتری بخورید. هیدراته ماندن می تواند احتباس آب را کاهش دهد. اگر بدن شما خشک شود، مایعات بیشتری را حفظ خواهد کرد.
  •  غذاهای سالم بخورید. اگر اشتهای شما زیاد می شود، غذاهای سالم و مفید بخورید. هنگامی که قند هوس می کنید موادغذایی مانند میوه ها را امتحان کنید.
  • دیورتیک ها را مصرف کنید. دیورتیک ها قرص هایی هستند که با افزایش تولید ادرار باعث کاهش احتباس آب می شوند. از پزشک بخواهید این دارو را تجویز کند.

مکمل منیزیم مصرف کنید. قبل از مصرف هر نوع مکمل، با پزشک خود مشورت کنید. اما اگر مکمل منیزیم بخورید، باعث کاهش موارد زیر می شود:

  •  احتباس آب
  •  نفخ
  •  هوس کردن قند
  •  علائم عاطفی
  • راه بروید. می توانید با راه رفتن باعث کاهش تجمع مایعات شوید. ورزش نیز باعث عرق کردن و خلاص شدن از آب اضافی می شود.

جلوگیری از افزایش وزن در زمان پریودی

با تمرین عادت های سالم در طول ماه، می توانید از افزایش وزن یا احتباس آب در طی پریودی جلوگیری کنید. در اینجا کارهایی است که میتوانید انجام دهید:

  • به طور منظم ورزش کنید. ورزش هوازی منظم می تواند علائم را در طول پریودی کاهش دهد. هر روز 30 دقیقه ورزش کنید.
  •  هیدراته بمانید. در طول ماه به اندازه کافی آب بنوشید. این باعث می شود بدن شما مایعات را حفظ نکند.
  •  مصرف نمک را کاهش دهید. مصرف بیش از حد سدیم موجب افزایش احتباس آب می شود. برای کاهش مصرف نمک، از مصرف غذاهای فراوری شده بپرهیزید.
  •  کافئین و قند مصرف نکنید. غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین و قند موجب نفخ می شود. از این غذاها دو هفته قبل از پریودی اجتناب کنید.
  •  از غذاهایی که باعث نفخ می شود اجتناب کنید. در طول ماه از این مواد غذایی دور بمانید.

خلاصه

افزایش وزن به میزان نیم تا یک کیلو و نهایت دو  کیلوگرم در طول پریودی طبیعی است. به طور کلی، این افزایش وزن چند روز پس از شروع پریودی از بین خواهد رفت. افزایش وزن مرتبط با پریودی ناشی از نوسانات هورمونی است. این افزایش وزن ممکن است در نتیجه احتباس آب، پرخوری، هوس کردن قند و عدم ورزش کردن به خاطر گرفتگی عضلات باشد. نفخ و مسائل دستگاه گوارش همچنین ممکن است احساس افزایش وزن ایجاد کنند.

برای رفع احتباس آب، هیدراته بمانید و مصرف نمک را کاهش دهید. راه بروید و به طور منظم ورزش کنید. همچنین برای احتباس آب دیورتیک مصرف کنید و برای نفخ منیزیم مصرف کنید. اگر در طول پریودی، گرفتگی های شدید، درد شکمی و نفخ داشتید، با پزشک خود صحبت کنید.

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو