معرفی چند روش برای درمان خشکی لب در طب سنتی

معرفی چند روش برای درمان خشکی لب در طب سنتی


منبع: آسان طب

138

1398/2/29

02:36


یکی از مشکلات رایجی که بعضی افراد از آن رنج می برند ، خشکی لب است .  این مشکل بیشتر در پاییز و زمستان رخ می دهد و همچنین خانوم ها به دلیل مصرف مواد آرایشی بیشتر به این مشکل دچار می شوند . بیشتر کسانی که با این مشکل مواجه هستند ، نمی توانند این خشکی را درمان کنند و یا اینکه زیاد به این قضیه اهمیت نمی دهند و اساسا خشکی لب را موضوعی خطرناک نمی پندارند . در صورتی که لب ها اولین ورودی برای دستگاه گوارش هستند و بوجود آمدن کوچک ترین مشکلی باعث بروز بیماری های گوارشی جدی تر می شود . در این قسمت از مجله پزشکی آسان طب به معرفی چند روش برای درمان خشکی لب در طب سنتی می پردازیم .

درمان خشکی لب در طب سنتی

مهم ترین علل خشکی لب

+ لیس زدن لب ها

+ استفاده از مواد آرایشی

+ کمبود رطوبت

+ برخی از بیماری های

+ استفاده از برخی دارو ها

+ سیگار کشیدن

+ نفس کشیدن از دهان

+ عدم مصرف کافی پروتئین و ویتامین ب

گلبرگ های گل سرخ

درمان خشکی لب در طب سنتی

استفاده از گلبرگ های گل سرخ

یکی از بهترین روش ها برای درمان خشکی لب در طب سنتی ، استفاده از گلبرگ های گل سرخ می باشد . برای اولین بار حکیم ابوعلی سینا از این روش برای کسانی که بعد از سفر از کویر دچار خشکی لب می شدند استفاده کرده است . گلبرگ های گل سرخ حاوی اسید گالیک می باشند که می تواند به جذب رطوبت توسط لب ها کمک کتد . برای استفاده از گلبرگ های گل سرخ ابتدا باید آنها را داخل آب بریزید و سپس ان را با شیر و گلیسیرن مخلوط کنید . شب ها قبل از اینکه بخوابید از این مخلوط برای درمان خشکی لب ها استفاده کنید .

استفاده از روغن حیوانی

استفاده از روغن های حیوانی در میان عشایر بسیار مرسوم است و دکتر عبدالله احمدیه نیز در کتاب معروف خود رازیانه به اهمیت این روغن ها در درمان ترک و خشکی لب اشاره می کند . برای درمان خشکی لب در طب سنتی ، می توانید از روغن هایی همچون روغن کرچک استفاده کنید . این روغن ها به خاطر خاصیت روغنی و چربی که دارند باعث می شوند تا لب های شما مرطوب شود و روزنه های ان را با ملکول ها چربی پر کنند . برای اینکه اثر این روغن های حیوانی دو چندان شود ، بهتر است که آن را با موم عسل مخلوط کنید و بعد از حرارات دادن بر روی لب های خود استفاده کنید .

نوشیدن آب

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم ، یکی از مهم ترین عللی که لب های افراد به خشکی و ترک دچار می شود ، کمبود رطوبت است . این گونه افراد معمولا در مکان های گرم و خشک زندگی می کنند و به اندازه کافی از آب استفاده نمی کنند . شما بهتر است قبل از امتحان کردن هر نوع داروی گیاهی یا نسخه های درمانی ، از آب استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته لب ها شما بازگردد . پس در اولین قدم بهتر است که مصرف روزانه آب آشامیدنی خود را بیشتر کنید .

استفاده از ماسک گوجه و خیار

یکی از قدیمی ترین روش های درمان خشکی لب در طب سنتی ، استفاده از گوجه و خیار می باشد . اگر دوباره به قسمت علل بروز خشکی لب نگاهی بیندازید ، می توانید ببینید که یکی از آنها عدم مصرف مواد حاوی ویتامین ب می باشد . پس برای اینکه بتوانیم خشکی لب و ترک ها آن را از بین ببریم ، می توانیم از موادی که حاوی ویتامین ب هستند استفاده کنیم . خیار و گوجه در دسترس ترین موادی هستند که دارای مقادیر زیادی ویتامین ب می باشند . با این حال شما می توانید از مواد دیگری همچون : مرکبات ، زردآلو ، انگور ، جگر ، تخم مرغ و … استفاده کنید .

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل

شما می توانید از بسیاری از روغن های گیاهی برای درمان خشکی لب استفاده کنید . اگر شما در مناطق سرد و خشک مانند شاهرود یا ارومیه زندگی می کنید ، بهتر است از روغن نارگیل استفاده کنید تا در سریع ترین مدت بتوانید ترک ها و خشکی لب خود را درمان کنید . استفاده از این دارو برای خشکی لب ناشی از سرما بسیار توصیه شده می باشد . برای همین است که در گشته یکی از موادی که زیاد به مناطق غربی کشور تجارت می شده ، روغن نارگیل بوده است .

استفاده از زالو

خیلی وقت ها است که نه خشکی هوا باعث خشکی لب شده است نه عدم نوشیدن مایعات کافی . در این مواقع معمولا باکتری هایی موجود در لب ها باعث بروز این مشکل می شوند . این باکتری ها با مکیدن مایع موجود در لب باعث بروز خشکی می شوند . شما می توانید با قرار دادن زالو بر روی لب های خود از شر این باکتری ها خلاص شوید . بهتر است که این کار را حتما تحت نظر یکی از متخصصین طب سنتی انجام دهید تا دچار مشکلاتی دیگری نشوید .

عسل و وازلین

استفاده از عسل و وازلین

یکی دیگر از رایج ترین روش ها برای درمان خشکی لب در طب سنتی ، استفاده از ترکیب عسل و وازلین می باشد . همان طور که می دانید عسل هم خاصیت ضد باکتریایی دارد ، و هم می تواند نفوذ پذیری را افزایش بدهد . وازلین هم از دیرباز برای مرطوب کردن اندام های زبر به کار گرفته می شده است . پس برای این کار ابتدا عسل را به آرامی بر روی لب های خود بمالید و بعد از آن چند قطره وازلین حرارت داده شده را روی آن قرار دهید . بعد از اینکه 10 تا 15 دقیقه این مخلوط بر روی لب شما قرار داشت ، به آرامی آن را با دستمال خشک کنید .

منبع : asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو