نکات مهم قبل از بارداری را حتما بدانید

نکات مهم قبل از بارداری را حتما بدانید


منبع: اوما

256

1398/11/19

22:38


نکات مهم قبل از بارداری را حتما بدانید

بنابراین ، شما آماده بارداری هستید. تبریک می گویم! تصمیم گیری برای بارداری نقطه عطف بزرگی در زندگی است. اما آیا بدن شما برای بارداری آماده است؟ در اینجا لیستی از آنچه می توانید انجام دهید تا برای بارداری آماده شوید ذکر شده است.

نکات مهم قبل از اقدام به بارداری

 

نکات مهم قبل از بارداری

روزهای 1-7 سیکل پریودی

روز اول: روش جلوگیری از بارداری را متوقف کنید

اگر می خواهید باردار شوید، باید استفاده از هر گونه روش جلوگیری از بارداری را متوقف کنید. می توانید بلافاصله بعد از قطع برخی از روش های پیشگیری از بارداری مانند قرص های ضد بارداری، باردار شوید. در حقیقت ، بسیاری از خانم ها پس از قطع مصرف قرص طی دو هفته پریود می شوند. هنگامی که پریود شما شروع می شود ، اولین چرخه تلاش شما برای بارداری شروع می شود. بعضی از خانمها فوراً باردار می شوند ، اما برخی باید چند ماه تلاش کنند تا باردار شوند.

روز دوم: مصرف مولتی ویتامین را شروع کنید

مصرف مولتی ویتامین به تقویت بدن شما کمک می کند. مصرف مولتی ویتامین های قبل از بارداری (کانسپشن) به شما کمک می کند تا از کمبودهای غذایی در دوران بارداری جلوگیری کنید. 

روز سوم: مصرف اسید فولیک را شروع کنید

برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در دوران بارداری، علاوه بر ویتامین دوره بارداری اسید فولیک یا مکمل فولات مصرف کنید. حتماً روزانه حداقل 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. بسیاری از ویتامین های بارداری بدون نسخه حاوی این ویتامین ها می باشد. حتماً برچسب مکمل را بررسی کنید. پس از بارداری ، پزشک ممکن است قرص های بارداری را تجویز کند که مقدار بیشتری مکمل دارد.

روز چهارم: خوب بخورید

همچنین می توانید بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را از خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل دریافت کنید. به جای غذاهای فراوری شده، غذاهای کامل مصرف کنید. بهتر است میوه ها و سبزیجات ارگانیک بیشتری مصرف کنید تا کمتر در معرض سموم قرار بگیرید.

روز پنجم: ورزش کنید

حداقل چهار تا پنج بار در هفته فعالیت بدنی داشته باشید تا برای بارداری آماده شوید. در هر هفته حداقل 150 دقیقه، روزی 30 دقیقه فعالیت متوسط انجام دهید. چیزی سبک مانند راه رفتن را انتخاب کنید. با 10 تا 15 دقیقه در روز شروع کنید و به مرور زمان فاصله راه رفتن را طولانی تر کنید. اگر چالش بیشتری می خواهید ، فعالیتهای جدی مانند دویدن ، دوچرخه سواری یا پیاده روی را به صورت جدی انجام دهید. هر هفته بین 150 تا 300 دقیقه فعالیت داشته باشید.

روز ششم: به پزشک مراجعه کنید

مراجه به پزشک به صورت سالانه به رفع مشکلات سلامتی قبل از شدید شدن کمک می کند. وقتی برای بارداری آماده می شوید، مراجعه به پزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پزشک شما را معاینه می کند و احتمالاً آزمایش خون انجام می دهد تا میزان کلسترول و سایر موارد را بررسی کند. 

روز 7: واکسن ها را بررسی کنید

مراجعه به پزشک و معاینه فرصتی عالی برای واکسیناسیون است (کزاز ، سرخچه و غیره). واکسیناسیون ها می توانند به سلامتی شما و کودک شما کمک کند.

روزهای 8-15 سیکل پریودی

روز هشتم: پیش از بارداری برای مراجعه به پزشک برنامه ریزی کنید:

بسته به تعدادی از عوامل (سن ، مسائل مربوط به باروری قبلی و غیره) ، ممکن است بخواهید با متخصص زنان و زایمان پیش از بارداری ملاقات داشته باشید. مراجعه  به پزشک غربالگری بیماریهای مقاربتی (STD) تا غربالگری برای آمادگی حاملگی را پوشش می دهد.

روز نهم: چرخه خود را پیگیری کنید

اقدامات مهم بارداری

اکنون زمان آن رسیده است که چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید. تعیین زمانی که بارورتر هستید به شما کمک می کند سریعتر باردار شوید. بعلاوه ، درک درستی از چرخه های خود به شما کمک می کند تا کشف کنید آیا مشکلی وجود دارد یا خیر (لکه بینی ، طول پریودی نامنظم و غیره). با ثبت شروع و پایان پریودی شروع کنید تا طول دوره را مشخص کنید. همچنین می توانید هر چیزی مانند خونریزی نامنظم و لکه بینی را یادداشت کنید. طول دوره چرخه قاعدگی حدود 28 روز است ، اما می تواند از 21 تا 35 روز باشد. بسیاری از برنامه ها به ردیابی چرخه قاعدگی کمک می کند.

روز 10: قرار گرفتن در معرض سموم را کاهش دهید

قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد مواد سمی برای کودک در حال رشد خطرناک است. سعی کنید در معرض مواد زیر قرار نگیرید:

  • اجتناب از خوش بوکننده های مصنوعی
  • عدم استفاده از مواد حاوی بیسفنولA (BPA) 
  • انتخاب محصولات مراقبت از منزل و شخصی بدون مواد شیمیایی
  • برخی خدمات زیبایی را انجام ندهید
  • در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید به صورت روزانه انجام دهید:
  • با استفاده از آب و سرکه پاک کننده های خانگی تهیه کنید
  • غذاهای ارگانیک بخورید
  • مواد پاک کننده لباسشویی بدون عطر استفاده کنید
  • محصولات آرایشی که حاوی پارابن ، سولفات لورت سدیم و جیوه هستند مصرف نکید
  • به جای غذاهای کنسروشده BPA حاوی غذاهای تازه مصرف کنید 

روز 11: کاهش استرس را تمرین کنید

کاهش فشار روانی در دوران بارداری به سلامت کودک شما کمک می کند. سعی کنید پیاده روی آرامش بخش داشته باشید ، برخی تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید یا هر کار دیگری را انجام دهید که باعث خوشحالی شما می شود.

روز دوازدهم: یوگا را امتحان کنید

یوگا برای باروری شما فواید زیادی دارد. استفاده از یک تمرین منظم یوگا به احساسات و اضطراب شما مربوط به فرآیند بارداری کمک می کند. همچنین می توانید بدن خود را برای آماده سازی برای بارداری تقویت کنید. 

روز سیزدهم: به دندانپزشک مراجعه کنید

علاوه بر سایر معاینات، بهتر است به دندانپزشک نیز مراجعه کنید. در دوران بارداری ، هورمون های بدن بر لثه ها و دندان های شما تأثیر می گذارد. عادت های خوب مسواک زدن قبل از بارداری می تواند به از بین بردن مشکلات لثه و حفره های دندانی کمک کند.

روز چهاردهم: ترک تنباکو ، الکل و مواد مخدر

استعمال دخانیات ، استفاده از مواد مخدر و نوشیدن الکل از جهات مختلفی می تواند به جنین آسیب برساند. سیگار کشیدن کودک را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار می دهد ، جریان خون را محدود می کند و حتی ممکن است باعث زایمان زودرس شود. نوشیدن الکل ، کودک را در معرض سندرم الکل جنین (FAS) قرار می دهد. استفاده از مواد مخدر (هروئین ، کوکائین ، متامفتامین ، ماری جوانا و غیره) نه تنها غیرقانونی است بلکه ممکن است باعث نقص هنگام تولد ، سقط جنین یا زایمان نوزاد مرده شود.

روز پانزدهم: رابطه جنسی برقرار کنید

سعی کنید برای لذت بردن رابطه جنسی داشته باشید. در طول رابطه جنسی پرشور باشید. از این گذشته ، رابطه جنسی همان چیزی است که منجر به بارداری می شود. عشق ورزی به تقویت روابط شما کمک می کند. اگر مشکل باروری ندارید، در خصوص زمان رابطه جنسی نگران نباشید. درعوض ، در طول چرخه خود به صورت مكرر رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید.

روزهای 16-23 سیکل پریودی

روز شانزدهم: به وزن سالم برسید

آیا شاخص توده بدنی (BMI) خود را می دانید؟ پزشک احتمالاً این عدد را برای شما محاسبه می کند. اگر BMI شما در گروه اضافه وزن یا چاقی قرار دارد، در مورد راهکارهای سالم برای کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید. اگر BMI شما در گروه كم وزنی قرار دارد ، با پزشك خود برای افزایش وزن صحبت كنید.

روز هفدهم: جمع آوری تاریخچه پزشکی خانواده

سلامت کودک شما تحت تأثیر عوامل ژنتیکی که ریشه در خانواده شما دارد، قرار می گیرد. قبل از بارداری ، از والدین یا سایر اقوام خود در خصوص بیماری های ژنتیکی که از طریق خون انتقال داده می شود سوال کنید. در مورد همسر خود نیز همین کار را انجام دهید. برای گفتگو درمورد نگرانی های خود و انجام آزمایش های بیشتر می توانید با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید.

روز هجدهم: در مورد نسخه ها بحث کنید

حتما به پزشکتان بگویید می خواهید باردار شوید تا بتواند نسخه ها ، داروها یا سایر مکمل های مصرفی را با توجه به بارداری تجویز کند. برخی از داروها ممکن است در دوران بارداری بی خطر نباشند.

روز نوزدهم: برای خشونت خانگی کمک بگیرید

در صورتی که در معرض خشونت خانگی قرار دارید از موسسه های بهزیستی کمک بگیرید.

روز بیستم: خوب بخوابید 

خواب در دوران بارداری بسیار مهم است بنابراین سعی کنید خوب بخوابید.

روز بیست و یکم: مصرف کافئین را کاهش دهید

آیا زیاد قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار می نوشید؟ توصیه های مصرف روزانه برای خانم های باردار فقط حدود 12 اونس قهوه در روز است. اگر در حال حاضر بیشتر از این مقدار مصرف می کنید ، سعی کنید مقدار مصرف را کاهش دهید.

روز بیست و دوم: آب بنوشید

60 درصد از بدن شما از آب تشکیل شده است. برای سلامتی مطلوب خود را هیدراته نگه دارید. خانم های باید هر روز 9 فنجان آب بنوشند. وقتی باردار می شوید ، ممکن است مقدار مصرف آب را افزایش دهید. از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

روز بیست و سوم: یاد بگیرید بارداری چگونه اتفاق می افتد

با خواندن اصول اولیه شانس بارداری خود را افزایش دهید. برای شروع ، باید در طول زمان باروری رابطه جنسی برقرار کنید تا اسپرم بتواند تخمک را قبل یا در هنگام انتشار ملاقات کند. از آنجا تخمکهای بارور شده به سمت لوله های فالوپی حرکت می کنند و برای چسبیدن به رحم نیاز به کاشت در رحم دارند. نیمی از تخمک های بارور شده کاشته نمی شوند و با چرخه قاعدگی شما از بین می روند.

روزهای 24-30 سیکل پریودی

روز بیست و چهارم: همسرتان به پزشک مراجعه کند

اگرچه بخش عمده ای از بارداری سالم با زن ارتباط دارد ، اما خوب است همسرتان نیز به پزشک مراجعه کند. حدود 30 درصد موارد ناباروری به مرد مربوط می شود. مطمئن شوید که همسرتان:

 

قبل از بارداری

  • به پزشک مراجعه کرده است
  • خوب غذا می خورد
  • ورزش می کند
  • سیگار نمی کشد و مصرف سایر مواد مخدر را متوقف کرده است
  • مصرف الکل را قطع کنید

روز بیست و پنجم: تقویت سیستم ایمنی بدن

در دوران بارداری ، بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی ، آنفولانزا و بیماریهای دیگر هستید. با مصرف یک رژیم غذایی سالم و سرشار از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین C و استراحت ، به سیستم ایمنی خود کمک بیشتری کنید.

روز بیست و ششم: کارهای مجاز و غیرمجاز را بدانید

چیزهای زیادی وجود دارد که در دوران بارداری مجاز یا غیر مجاز است. برخی از آنها چندان علمی نیستند. اما برخی دیگر برای سلامتی جنین بسیار مهم هستند. غذاهایی که در بارداری می خورید بسیار مهم است. زنان باردار 10 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به لیستریا از غذاهای آلوده قرار دارند.

روز بیست و هفتم: کار سنگین انجام ندهید

ممکن است شغل شما شامل  حرکات بدنی خطرناک باشد. اما بلند کردن سنگینی، ایستادن طولانی مدت و خم شدن کمر ممکن است منجر به اختلالات قاعدگی ، مشکلات باروری یا سقط جنین شود. در مورد نگرانی ها و توصیه های مربوط به بلند کردن با پزشک خود صحبت کنید. هنگامی که باردار می شوید ، از بلند کردن اجسام سنگین و مرتباً خم شدن اجتناب کنید.

روز بیست و هشتم: کاری دیوانه وار انجام دهید

هنگامی که باردار هستید ، فعالیتی وجود دارد که برای شما یا جنین شما بی خطر نیست. قبل از بارداری، اسکیت سواری یا کارهای دیوانه وار را برای آخرین بار انجام دهید. فعالیتهای شدیدتر باعث ایجاد اختلال جفت می شود.

روز بیست و نهم: پوشش بیمه خود را بررسی کنید

قبل از بارداری برنامه بیمه درمانی خود را بررسی کنید. تقریباً 1 میلیون زن هر سال بدون مراقبت های مناسب از بارداری زایمان می کنند. نوزادان آنها 3 برابر بیشتر از نوزادان متولد شده با ویزیت های منظم پیش از زایمان هنگام تولد با وزن کم متولد می شوند. همچنین 5 برابر بیشتر از آنها از دنیا می روند.

روز سی ام: برقراری ارتباط

ممکن است در اولین چرخه تلاش خود باردار شوید، اما در برخی موارد دیدن یک نشانه مثبت کمی طول می کشد. قبل از شروع تلاش برای بارداری، مطمئن شوید با همسر خود صادق هستید و در مورد هرگونه مشکل یا ناامیدی هایی که در مسیر بارداری قرار دارد با او صحبت کنید.

خلاصه : وقتی می خواهید یک کودک را به خانواده خود اضافه کنید ، مسائل زیادی وجود دارد که باید به آنها فکر کنید. اما با کمی آمادگی ، در مسیر بارداری سالم قرار خواهید گرفت.

Stephanie Booth. Protect Your Pregnancy Before You Conceive.on December 18, 2017

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو