امید به حاملگی با بی بی چک و آزمایش خون

منبع: اوما

179

1399/4/17

00:03


امید به حاملگی با بی بی چک و آزمایش خون

جدا از ابزارهای بسیار عالی موجود در زمینه تشخیص حاملگی، گاهی حس درونی و باطنی خانم ها (برخی خانم ها در لحظات باردار شدن، این موضوع را حس می کنند) به آنها می گوید که حامله شده اند و این موضوع را می توان با کمک علم مدرن پزشکی نیز به صورت دقیق به قطعیت رساند. خوشبختانه، امروزه برای مطمئن شدن از بچه دار بودن یا نبودن راه های بسیاری وجود دارند. یکی از رایج ترین راه های تشخیص بارداری استفاده از بی بی چک می باشد. اما ممکن است شما اخیرا اقدام به بارداری نموده اید و با اینکه حتی یک روز هم از پریودتان گذشته و پریود نشدین اما جواب تست بی بی چک منفی باشد.

اما همچنان شرایط بارداری وجود دارد و خودتان حس می کنید باردار هستید. در این شرایط نباید نا امید شوید و باید چند روز دیگر مجددا آزمایش خانگی بی بی چک را انجام دهید و یا به مطب پزشک رفته و با انجام تست خون نتیجه دقیقی به دست آورید. در این مقاله گروه سلامت اوما شما را بیشتر در این زمینه راهنمایی می کند. پس تا پایان با ما همراه باشید. 

آزمایش حاملگی در خانه:

استفاده از این تست بسیار آسان است و شما می توانید این تست را در خلوت خود و در حمام انجام دهید. تست های حاملگی خانگی ( که به hcg و یا همان بی بی چک baby check  معروف اند) نه تنها سریع و دقیق هستند، بلکه حتی برخی از برندها آن قدر دقیق هستند که قبل از تاخیر پریودی شما نتیجه دقیقی می دهند اما به هر حال هرچه به روز پریودتان نزدیکتر می شوید، دقت بالاتر می رود . آزمایش خانگی سطح ادرار انسانی گنادوتروپین کوریونیک(hcg) را که از جمله هورمون هایی است که جفت آن را تولید می کند، مشخص می نماید و در صورت بالا بودن جواب تست مثبت خواهد بود. 

این هورمون خود را به جریان خون و ادرار می رساند و تقریبا بلافاصله پس از بارور شدن جنین در رحم، بین روزهای ششم تا دوازدهم بعد از تخمک گذاری و لقاح شروع به تولید اوره می کند. به محض اینکه این هورمون در اوره شما تشخیص داده می شود (به لحاظ تئوریکی) نتیجه بارداری، مثبت است. اما سرعت عمل آزمایش خانگی قدری محدود است، این آزمایش حساس است اما همیشه جواب صحیحی به شما نمی دهد.

زیرا تقریبا یک هفته پس از بارداری هورمون بارداری در ادرار شما نمایان می شود. اما مقدار آن گاهی اوقات به اندازه ای نیست که آزمایش خانگی بتواند آن را شناسایی کند، این بدان معناست که اگر هفت روز پیش از موعود پریود شدنتان این آزمایش را انجام دهید، به احتمال قوی حتی اگر حامله هم باشید جواب آن منفی خواهد بود. بنابراین باید زمان مناسب برای استفاده از بی بی چک را بدانید.

برخی آزمایش ها دقتی بالغ بر 60 درصد در فاصله چهار روز پیش از موعد پریود شدن دارند. باز هم اگر نتیجه معلوم نشود منتظر بمانید تا موعد پریود شدنتان فرا برسد، در صورت تاخیر در پریودتان می توانید با اطمینان 90 درصد نتیجه اصلی را مشاهده کنید. همچنین می توانید برای اطمینان یک هفته بعد دوباره آزمایش کنید. در این موقع، میزان دقت به 97 درصد خواهد رسید.

هرگاه تصمیم گرفتید که آزمایش دهید باید بدانید خبر خوبی که درباره این آزمایش ها وجود دارد این است که احتمال جواب منفی کاذب بیشتر از احتمال جواب مثبت کاذب است، یعنی اینکه اگر حتی جواب آزمایشتان ممنفی شد، شما باز هم ممکن است حامله باشید.

یک خبر خوب دیگر نیز هست: از آنجا که آزمایش خانگی تشخیص دقیقی از آغاز دوران بارداری به شما می دهد، حتی پیش از اینکه دست به کار شوید و با یک متخصص یا ماما مشاوره کنید این آزمایش ها فرصت خوبی را به شما می دهند تا فرآیند مراقبت از خود را طی روزهای بارداری آغاز کنید. با این حال، پس از انجام این آزمایش ها، دنبال کردن روند پزشکی بارداری از جمله ضروریات محسوب می شود. اگر نتیجه مثبت شود، با دادن آزمایش خون و یک چک آپ کامل، پزشک بارداری شما را تایید کرده و توصیه های لازم برای شروع مراقبت های بارداری را انجام خواهد داد.

 

بی بی چک بیبی چک

در دادن تست های خانگی به نکات زیر توجه نمایید:

بسته به برند لوازم آزمایش، میله آزمایش را چند ثانیه در ادرار خود نگه دارید یا این که می توانید ادرار خود را در یک لیوان یک بار مصرف جمع و سپس این میله را در آن فرو کنید. در بسیاری از این آزمایش ها باید میله آزمایش را در حین ادرار در جریان ادرار خود قرار دهید  و اگر در این نوع تست ها بر خلاف دستور سازنده ادرار را جمع آوری کنید خطر آلودگی ادرار به عوامل آلاینده دیگر وجود داشته و جواب تست دقیق نیست. در این آزمایشات معمولا باید پس از یکی دوثانیه ادرار را متوقف کرده و میله را کنار بگذارید.

اگر لازم باشد برای آگاهی از نتیجه قدری منتظر بمانید، نمونه را بر روی یک سطح صاف، به دور از گرما و در مکانی که امکان خدشه به آن وجود ندارد قرار دهید. نتیجه آزمایش را پس از مدت زمان توصیه شده بخوانید و سعی کنید بیش از اندازه منتظر نمانید زیرا این کار نیز بر نتیجه آزمایش اثر می گذارد.

لزومی ندارد این آزمایش را ناشتا انجام دهید، اما اگر نزدیک به پریود شدنتان مبادرت به انجام این آزمایش کنید، به احتمال قوی نتیجه آزمایش دقیق تر خواهد بود. زیرا در صورت بارداری در این زمان غلظت HCG در ادرار شما بالاتر است.

به دقت نگاه کنید تا این که سرانجام نتیجه قطعی را بگیرید. طبق دستور العمل تست اگر رنگ خط نشانه بارداری باشد بدین معناست که در سیستم بدنی شما هورمون حاملگی وجود دارد و در آینده ای نه چندان دور بچه دار می شوید و با عرض تبریک شما باردار هستید!

اگر نتیجه آزمایش مثبت نیست و هنوز پریود نشده اید چند روزی صبر کنید و دوباره آزمایش را تکرار کنید. فقط به این فکر کنید که فعلا اظهار نظر درباره اینکه آیا باردار هستید یا نه زود است و احتمال موفقیت در بارداری هنوز وجود دارد و ناامید نشوید.

آزمایش خون:

آزمایش خون که پیچیدگی بیشتری دارد نیز می تواند حاملگی را با دقت صد در صد در همان هفته اول بارداری با استفاده از چند قطره از خون شما نشان دهد. حتی این آزمایش می تواند با اندازه گیری مقدار دقیق هورمونHCGدر خون شما تاریخ دقیق حاملگیتان را نیز به شما بگوید، چرا که مقدار این هورمون با پیشرفت حاملگی تغییر می کند. بسیاری از پزشکان متخصص، برای تشخیص حاملگی، هم آزمایش خون و هم آزمایش ادرار را به صورت یک جا تجویز می کنند.

آزمایش پزشکی:

هرچند برای اثبات حاملگی می توان آزمایش پزشکی انجام داد، اما با وجود دقت baby check و آزمایش خون که بسیار هم آسان انجام می شوند توسط پزشکان توصیه نمی شود. اما روش کار آن بر اساس شناسایی نشانه های جسمانی حاملگی مانند بزرگ شدن رحم، تغییر رنگ واژن و گردنه رحم و نیز تغییر در بافت رحم است، اما خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد. 

سخن آخر

منتظر ماندن برای گرفتن نتیجه اقدام برای بارداری خیلی سخت است و هر روز تا زمان به تاخیر افتادن پریود بسیار کند می گذرد. اما برای اینکه جواب دقیق تری بگیرید و ناامید نشوید بهتر است کمی صبور باشید و عجله نکنید. زیرا از زمانی که لقاح انجام می شود تا زمانی که سطح هورمون بارداری در خون و ادرار به حدی بالا می رود که در تست مشخص شود کمی طول خواهد کشید. در پایان امیدواریم زودتر به نتیجه دلخواهتان برسید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو