عکس های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی + بیوگرافی کامل

عکس های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی + بیوگرافی کامل


منبع: نمکستان

619

1398/11/22

14:39


حاج قاسم در بیستم اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستائی به نام قنات ملک که در شهرستان رابر استان کرمان واقع شده به دنیا آمدند.

نمکستان : نوشتن از حاج قاسم سخت است. مردی که لبخندش مایه امنیت و دلگرمی یک ملت بود و وجودش لرزه به اندام کریه دشمن می انداخت. فرزند آفتاب و کویر کرمان، قهرمان ملی ایران، ژنرال محبوب کسی که برای فرزندان شهدا برای فاطمه و زینب، برای پسر عماد مغنیه پدری فداکار و از جان گذشته بود. پدری که زندگیش را کف دستش گرفت تا فرزندانش آسوده زندگی کنند.

حاج قاسم مردی که سایه پر هیبتش کابوس شبهای داعشیان و تروریست های تکفیری بود. مردی که به سان شادی خنده کودکان هنگام باریدن باران بود و روح لطیفش با خوی سرسخت نظامیگریش از او وجودی ساخته بود به زیبائی گل سرخ و به سختی سنگ خارا. مرور زندگی او تنها حس غم و دلتنگی و حسرت و بغض و غرور را در وجود وجدانهای بیدار، زنده خواهد کرد. حس غمی به درازای یک تاریخ پر فراز و نشیب، حس غمی که دامان یک ملت را هیچگاه رها نخواهد کرد و یاد او را به سان آرش کمانگیر و کاوه آهنگر تا ابد در یادها و خاطرات جمعی ایرانیان جاویدان خواهد ساخت.

حاج قاسم سلیمانی

متولد روستای قنات ملک :

حاج قاسم در بیستم اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستائی به نام قنات ملک که در شهرستان رابر استان کرمان واقع شده به دنیا آمدند. تحصیلات دیپلم را در زادگاهش اخذ نمود و مدتی نیز در نوجوانی برای تامین مخارج خانواده به کارهایی نظیر کارگری روی آورد و سپس به عنوان پیمانکار در سازمان آب کرمان مشغول به فعالیت شدند تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ و تاسیس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به این سازمان پیوستند.

خانواده :

او در یک خانواده پرجمعیت با پنج خواهر و برادر متولد شد. سپهبد سلیمانی فرزند وسط خانواده اش بود.پدرش حسین نام داشت و نام مادر بزرگوارشان فاطمه بود که هردو به دیار باقی شتافتند. سردار عشق و علاقه خاص و عجیبی به مادرشان داشتند و به گفته دوستان نزدیک شان همیشه آرزو داشته کف پای مادرش را ببوسد. تنها یک برادر به نام سهراب دارند که در حال حاضر مدیر کل زندانهای استان تهران است. زنده یاد سلیمانی متاهل بودند و دارای چهار فرزند به نامهای محمد رضا و زینب و حسین هستند و نام دختر دیگرشان مشخص نیست.

مدتی رسانه های زرد دشمن شایعه ازدواج دختر ایشان زینب با پسر شهردار تهران را منتشر کرده بودند که با تکذیب سهراب سلیمانی برادر حاج قاسم و عموی زینب مواجه شد. او گفت دختر سردار ازدواج کرده و متاهل است اما با فرزند شهردار تهران وصلت نکرده است. از میان فرزندان سردار، دخترشان زینب شناخته شده تر از دیگر فرزندانشان است. نطق آتشین و کوبنده او در تشییع جنازه پدرش در تهران و فریادهای آتشینش در حالی که ترامپ را قمارباز و کثیف خطاب میکرد و از سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به عنوان عمو یاد میکرد بسیار مردم را تحت تاثیر خود قرار داد. او از سید حسن خواست که انتقام خون پدرش را بگیرد.

همچنین هنگامی که حسن روحانی برای عرض تسلیت به دیدار خانواده شهید سلیمانی رفته بود دیگر دختر ایشان در حالیکه در بهت و غم از دست دادن پدرش حال خوبی نداشت، سوال کرد انتقام خون پدرم را چه کسی میگیرد؟ روحانی به او پاسخ داد انتقام خون پدرت را همه میگیرند. مقام معظم رهبری نیز برای دلداری خانواده سردار سلیمانی و نیز مخصوصا دختران شان به آنها گفتند، سردار همواره آرزوی شهادت داشتند مخصوصا اینکه رفقایش همه رفته بودند.

حاج قاسم سلیمانی

فرماندهی لشکر ۴۱ ثارالله :

وی در ابتدای عضو افتخاری سپاه پاسداران بود اما بعد از مدتی و با وقوع جنگ تحمیلی، گردانی را که تشکیل شده از نیروهای رزمی کرمان بود را به وجود آورد و این گردان که پس از مدتی تیپ زرهی شد در نهایت با عنوان لشکر ۴۱ ثارالله به فرماندهی سرلشکر سلیمانی وارد کارزا جنگ شد. نبوغ نظامی سردار و هوش و استعداد سرشارش سبب شد تا فرماندهی عملیاتهای مهمی همچون: والفجر هشت،کربلای چهار و نیز کربلای پنج را برعده او بگذارند.

تصویر سردار سلیمانی در حالیکه همواره همان لبخند معروف دلنشینش را بر گوشه لب دارد و مشغول سخنرانی برای سربازان در جبهه است از تصاویر فراموش نشدنی جنگ هشت ساله تحمیلی ایران و عراق است. وی پس از جنگ و تا سال ۱۳۷۶ در رده های میانی سپاه پاسداران فعالیت داشت و نقش مهمی نیز در مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و اشرار شرق کشور ایفا نمود، تا اینکه به حکم رهبری به فرماندهی نیروی قدس سپاه انتخاب شدند و سرنوشت خاص و اسطوره ای سردار از همینجا بود که آغاز شد.

فرماندهی نیروی قدس سپاه :

نیروی قدس، نام شاخه برون مرزی سپاه انقلاب اسلامی است که در جنگ سوریه نقش بسیار محوری و مهمی در شکست دادن نیروهای داعش داشت و بخشی از  محبوبیت و شهرت سردار سلیمانی به خاطر همین مسئله بود. هنگامی که داعش در چند کیلومتری تصرف شهر بغدا قرار گرفته بود و میرفت که اقلیم کردستان عراق را نیز تحت تسلط خویش قرار دهد و برخی از شهرهای سوریه را نیز در دست خود داشت، کشورهای منطقه از ایران خواستند که به یاریشان بشتابد. مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان عراق در همین باره خاطره ای نقل میکند که داعش به پشت دروازه های اربیل رسیده بود و بیم آن میرفت که هر لحظه سقوط کند. از ترکیه، عربستان،آمریکا و انگلستان خواستم که به دادمان برسند اما با بی اعتنائی از کنار خواسته مان رد شدند. تا اینکه با مقامات ایرانی تماس گرفتم و آنها مرا به قاسم سلیمانی وصل کردند.

به او گفتم شهر در حال سقوط است و ما را نجات دهید او به من گفت کاک مسعود فقط همین امشب شهر را از گزند حمله داعش مراقبت کن من فردا بعد از نماز صبح در اربیلم. گفتم دیر است امشب بیائید تا اینکه فردا صبح سردار سلیمانی به اربیل آمدند و من در فرودگاه به استقبالش رفتم و آنها به سازماندهی نیروهای پیشمرگه مشغول شدند و خود حاج قاسم به کربلا رفتند. همچین مسعود بارزانی تصریح کرد که اگر راهنمائیها و مشورتهای سردار سلیمانی نبود داعش در کوبانی دست به قتل عام فجیع و گسترده ای میزد و ما مدیون او هستیم. قامت ایستاده چون سرو سردار که در اوج درگیرهای نظامی و شرایط حساس و پر از استرس منطقه لبخند بر لب داشت و با سینه سپر کرده در میان میدانهای جنگی رهبری عملیاتهای نظامی علیه داعش را برعهده داشت در قلب مردم خاور میانه و مخصوصا مردم عراق و سوریه، حس اطمینان و پشتگرمی و قوت قلب را تقویت میکرد.

بعد از آزادسازی هر شهری از دست تروریستهای خونخوار و وحشی داعشی، کودکان با لبخند به سوی ماشین سردار میدویدند و دوست داشتند او را همچون پدرشان در آغوش بگیرند. به واقع او پدر همه مردم جنگ زده سوری و عراقی بود که داعش تمام زندگیشان را نابود کرده بود. دخترانشان را ربوده بود، مردانشان را کشته بود و زنانشان را برای جهادالنکاح و کنیزی در بازار برده فروشان به خرید و فروش رسانده بود. در میانه چنین مصیبت بزرگی بود که سردار با از جان گذشتن جان عزیز خود وارد نبرد شد و با استراتژی ناب نظامی خود، داعش آرزوی خلیفه گری جهان اسلام را با خودش به گور برد. به گفته علی شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس، سردار حتی یک ریال هم بابت ماموریتهای سخت و غیر قابل تحملش در عراق و سوریه دریافت نکرد.

حاج قاسم سلیمانی

نامه سردار به خانواده ای سوری :

هنگامی که حاج قاسم در سوریه مشغول نبرد با تروریستهای تکفیری بودند از خانه خالی یکی از آوارگان سوری به عنوان سنگر و سازماندهی عملیات استفاده نمودند و بعد برای عذرخواهی از آنان نامه ای نگاشتند و خطاب به این خانواده نوشتند که ما را ببخشید که بدون اجازه تان از خانه شما استفاده کردیم. اگر خسارت نیز بخواهید ما آن را با کمال میل در اختیارتان قرار میدهیم. سردار در ادامه نوشته بودند که برای شما نیز من دو رکعت نماز به جای آوردم.

مرد قدرتمند خاورمیانه :

توانائیهای خارق العاده حاج قاسم در استراتژیهای نظامی و شکست داعش به گونه ای است که تحسین و حیرت دوست و دشمن او را برانگیخته است. بارها رسانه های غربی از او به عنوان مردی مرموز که همچون سایه در مناطق خطرناک جنگی در حال رفت و آمد است و کسی چیز زیادی از او نمیداند یاد کرده اند. به طوریکه یکی از افسران سابق سازمان جاسوسی آمریکا سیا از حاج قاسم به عنوان یک مامور نظامی کارکشته که قویترین آنها در خاور میانه است یاد میکند که کسی هیچی از او نمیداند.

نیوزویک نیز در یکی از مجلات خود در حالیکه تصویر سردار را بر جلد اول خود داشت نوشت او هم با آمریکا میجنگد و هم داعش را سرکوب میکند و بدون شک یک فرد باهوش نظامی است و خود نیز به هوشش در امور نظامی واقف است. سال ۲۰۱۷ نیز مجله تایم شهید سلیمانی را به عنوان صد انسان تاثیرگزار جهان انتخاب کرد و فارین پالسی نیز از او به عنوان یکی از ده متفکر برتر حوزه امنیتی-دفاعی نام برد.

شهادت :

سردار قاسم سلیمانی، سحرگاه سیزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد با حمله موشکی پهبادهای آمریکایی به خودروی حامل وی به شهادت رسیدند. شهید سلیمانی به دعوت رسمی مقامات عراقی و به عنوان یک مامور نظامی ایران به این کشور سفر کرده بود و کشتن او توسط پهبادهای آمریکائی، مصداق بارز ترور و حرکتی کاملا وحشیانه و تروریستی بود که با قواعد و پروتکلهای حقوقی رسمی و بین المللی دنیا در تضاد و مغایرتی آشکار بود.

در این حادثه دد منشانه، علاوه بر سردار، ابو مهدی المهندس یکی از فرماندهان ارشد گروه شبه نظامی حشد الشعبی عراق به همراه ده نفر دیگر شهید شدند که چند تن از آنها ایرانی و از یاران نزدیک حاج قاسم بودند. به گفته مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، دستور ترور قاسم سلیمانی به دستور شخص دونالد ترامپ صورت گرفت و تلاش برخی از مقامات آمریکائی برای منصرف شدن او از این حمله که میتواند تبعات خطرناکی برای منطقه خاورمیانه و جهان داشته باشد بی نتیجه ماند.

شهید حاج قاسم سلیمانی

از تشیع جنازه میلیونی تا واکنشهای چهره های برجسته :

با اعلام خبر شهید شدن حاج قاسم، ایران در شوک فرو رفت و همچنین مردم دیگر مناطق خاورمیانه نیز عمیقا در بهت فرو رفتند. تصویر گریان مردم در خیابانهای ایران که شهادت حاج قاسم را باور نمی کردن و از ترور ناجوانمردانه او در خشمی عمیق بودند بارها از رسانه های مختلف خبری پخش شد. مردم ایران در شهرهای مختلف در حرکتی خودجوش، مراسم پرشور عزاداری ترتیب دادند. تصاویر او با همان لبخند زیبایش که در سخت ترین شرایط موجود هم از لبانش محو نمی شد در هر کوچه و خیابانی در ایران دیده میشد.

هزاران هزار نفر از مردم عراق در تشیع جنازه سردار، در کربلا و نجف کاظمین و بغداد شرکت کردند. تابوت سردار در حالیکه پوشیده در پرچم ایران بود در کنار تابوت ابو مهدی که مزین به پرچم عراق بود و کنار هم قرار گرفتن این پرچمها در حالیکه مردم عراق آن را مشایعت میکردند تصویر بسیار زیبا و خیرکننده ای بود که اوج همدلی و همبستگی و اتحاد ملتهای ایران و عراق را نشان میداد. پیکر پاک سردار سلیمانی بعد از طواف در حرمهای مطهر ائمه اطهار در عراق از طریق هواپیما به فرودگاه بین المللی اهواز انتقال داده شد.

در اهواز،مشهد، تهران، قم و در نهایت کرمان، ازدحام جمعیت در بدرقه و وداع با سردار شهید سلیمانی به قدری بود که عملا برنامه های رسمی ای که برای تشییع جنازه ترتیب داده شد لغو گردید. نماز میت بر پیکر حاج قاسم را در تهران مقام معظم رهبری اقامه نمودند. گریه های ایشان در هنگامه نماز که به همراه آن دیگر نمازگزاران را نیز به گریه انداخت یکی از غم انگیزترین و دردناک ترین صحنه های وداع با حاج قاسم بود. بازتاب خبر مرگ او در رسانه جهانی در سطح وسیعی پوشش داده شد.

همچنین مراسم تشیع جنازه وی نیز در شبکه های خبری مهم دنیا به صورت زنده مخابره شد. ریکی مارتین و نیز مایکل مور این ترور را محکوم کردند. در ایران نیز از علیرضا جهانبخش تا محمود دولت آبادی از ترور سردار، ابراز ناراحتی کردند. اینستاگرام در حرکتی بی شرمانه تمام پستهایی که مربوط به تصویر قاسم سلیمانی بود را حذف مینمود به طوریکه برخی چهره ها اعلام کردند پنج یا شش پست شان که درباره حاج قاسم بود پشت سرهم از طرف اینستاگرام پاک میشد و آنها مجبور بودند دوباره پست خود را تا چندین مرتبه تکرار کند که بازهم حذف میشد. سردار را بنا بر وصیت خود در گلزار شهدای کرمان در کنار هم رزمانش به خاک سپردند. او در وصیت نامه خود تاکید داشت که مقبره اش بسیار ساده و در کنار رفقای هم رزمش باشد.

یادمانها :

بزرگراهی در تهران را به پاس رشادتهای سردار ملی ایران به نام قاسم سلیمانی نامگذاری کردند و همچنین ورزشگاه خانگی باشگاه ماشین سازی تبریز نیز به نام سردار سلیمانی تغییر نام داد. فرهنگ سرای بهاران در منطقه ۱۷ تهران نیز به نام حاج قاسم گردید.

بیوگرافی کامل شهید قاسم سلیمانی و عکس های دیده نشده

بیوگرافی کامل شهید قاسم سلیمانی و عکس های دیده نشده

بیوگرافی کامل شهید قاسم سلیمانی

بیوگرافی کامل شهید قاسم سلیمانی

بیوگرافی کامل شهید قاسم سلیمانی و عکس های دیده نشده

بیوگرافی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و عکس هایش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو