رفع قارچ ناخن با روش های متفاوت و نشانه های و علایم وجود قارچ در ناخن ها

رفع قارچ ناخن با روش های متفاوت و نشانه های و علایم وجود قارچ در ناخن ها


منبع: آرگا

404

1398/11/28

16:16


مشکل قارچ ناخن یکی از مشکلات شایع در ورزشکاران است که بیشتر در ناحیه پا اتفاق می افتد. ایجاد قارچ در ناخن ها به دلایل مختلفی رخ می دهد و روشهای مختلف خانگی و پزشکی برای درمان و رفع آن وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این موضوع همراه ما باشید.

قارچ ها نوعی عفونت هستند که خیلی راحت و سریع بر روی قسمت های مختلف بدن افراد مثل موها، ناخن ها و پوست قرار گرفته و شروع به رشد می کنند. قارچ ها بیشتر در مناطق مرطوب مثل لای انگشتان پا رشد می نمایند و به تدریج به سایر قسمت های بدن سرایت می کنند و در طولانی مدت درمان می شوند.

روش های رفع قارچ ناخن

قارچ ناخن، نوعی عفونت قارچی است که نسبت به بقیه شایع تر می باشد و در زیر ناخن های دست یا پا به صورت نفطه های زرد یا سفید دیده می شود. قارچ ناخن بیشتر در ناخن های پا شکل گرفته و پا را درگیر می کند. محیط پا برای رشد قارچها مناسب تر بوده و بیشتر در معرض حمله قارچها قرار دارد. قارچ ها در ناخن ها باعث سوزش و دیگر ناراحتی ها می شوند و در ابتدا بر روی ناخن به وجود آمده و کم کم باعث ترک خوردن ناخن ها می شوند و اگر درمان نشوند به سایر قسمت های بدن انتقال می یابند. در این مطلب با نشانه ها و روش هایی برای رفع قارچ ناخن آشنا می شویم.

قارچ ناخن و رفع آن

علائم و نشانه های ایجاد قارچ ناخن

به وجود آمدن قارچ در ناخن ها با برخی از نشانه های زیر همراه است.

  • شکننده شدن غیر طبیعی ناخن ها
  • ضخیم شدن بی اندازه و غیر معمول ناخن
  • تغییر در شکل و ظاهر ناخن
  • تیره شدن ناخن ها و درخشان نبودن آنها

برطرف ساختن ناخن از قارچ

 

دلایل به وجود آمدن قارچ

قارچ ها، اورگانیسم های میکروسکوپی هستند که برای رشد و زندگی به نور خورشید هیچ نیازی نداشته و به راحتی رشد می کنند. بعضی از قارچها باعث عفونت و بیماری در فرد شده و مشکلات زیادی به وجد می آورند. آنها در مناطق گرم و مرطوب مثل استخرها و آرایشگاه ها رشد کرده و از این طیق به پوست حمله می نمایند و آنقدر ریز هستند که با چشم دیده نشده و بیشتر کناره ها و فاصله بین ناخن و پوست را هدف قرار می دهند. عفونت قارچی بیشتر در بین ورزشکاران شایع می باشد.

برطرف کردن قارچ ناخن

عوارض وجود قارچها در ناخن

وجود قارچ در ناخن در ابتدا شاید بی اهمیت باشد اما بعد از مدتی دارای عوارض و مشکلاتی از قبیل درد در پاها، گسترش قارچها به قسمت های دیگر بدن، عفونت های گسترده و از دست دادن ناخن ها می باشد.

روش های خانگی برای برطرف کردن قارچ ناخن

برای درمان انواع قارچ روش های درمانی پزشکی و سنتی بسیاری وجود دارد. برای جلوگیری از بیشتر شدن و همچنین درمان قارچ ناخن از روش های خانگی زیر استفاده نمایید:

  • استفاده از مخلوط روغن درخت چای و انواع روغن حامل:

استفاده از روغن درخت چای یکی از روش های نتیجه بخش برای این مشکل است. این روغن دارای خاصیت هایی ضدعفونی کنندگی و ضد قارچ و ضد باکتریایی بوده و به همین جهت برای درمان انواع قارچ موثر می باشد. علاوه بر این روغن درخت چای ضد درد بوده و باعث کاهش درد نیز می شود و با سرعت زیادی قارچها را نابود می کند. از دیگر موارد استفاده این روغن از بین بردن بوی بد ناخن عفونی شده و ترک خورده می باشد، از روغن درخت چای می توان به تنهایی و یا با مخلوط کردن آن با روغن آویشن و یا روغن زیتون، استفاده کرد. مقداری روغن را بر روی پنبه ای تمیز ریخته و به نقطه مورد نظر بمالید و بگذارید مدتی بماند سپس به کمک یک مسواک محل مورد نظر را به آرامی بسابید، بعد از آن از روغن چای و روغن آویشن با هم به محل قارچ بمالید تا نتیجه درستی بگیرید. همچنین می توانید پا یا دست ها را در مخلوط روغن چای و آب برای مدتی فرو برده و سپس خشک نمایید. این روش ها در هفته حداقل دو بارر انجام دهید تا سریعتر بهبود یابید.

روش های کاربردی برای برطرف کردن قارچ ناخن

  • استفاده از جو شیرین:

جوش شیرین یکی از مواد طبیعی است که برای درمان بسیاری از مشکلات مورد استفاده قرار می گیرد همچنین برای برطرف کردن قارچ ناخن ها موثر می باشد. جوش شیرین دارای ترکیبی ایست که بسیار مفید برای پیشگیری از رشد و پیشرفت قارچها و بهتر شدن ناخن ها است. برای استفاده از جوش شیرین در ابتدا دستها را کاملا شسته و خشک نمایید سپس از مخلوط جوش شیرین و آب خمیری به دست آورده و به کم گوش پاک کن آن را به قسمت های مورد نظر بمالید و بگذارید تا برای ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بماند و سپس محل مورد نظر را کاملا شسته و خشک نمایید. برای گرفتن نتیجه درست در روز این کار را دو بار تکرار کنید و تا زمان بهبودی کامل آن را انجام دهید.

برطرف کردن قارچ از روی ناخن ها

  • استفاده از روغن نارگیل:

روغن نارگیل دارای خواص بسیاری برای سلامت پوست و مو می باشد. از دیگر خواص این روغن برطرف کنندگی قارچ می باشد، به دلیل اینکه روغن نارگیل دارای اسیدهای چرب با زنجیره متوسط می باشد تحت عنوان قارچ کش طبیعی شناخته می شود و با نفوذ به قارچ ها باعث از بین رفتن شان می شود. برای استفاده از روغن نارگیل کافیست مقداری از آن را چندین بار در طول روز به محل قارچ بمالید تا بهبود یابد. قبل و بعد از استفاده از روغن دست ها را کاملا تمیز بشویید.

درمان و رفع قارچ ناخن

  • روغن پرتقال و روغن هسته ی انگور:

روغن پرتقال نیز نوعی ضد قارچ طبیعی است که برای درمان و رفع عفونت در ناخن های پا بسیار استفاده می شود. برای برطرف کردن قارچ باید از روغن خالص و طبیعی پرتقال استفاده شود و بهتر است تا روغن را به کمک یک قطره چکان بر روی قسمت مورد نظر بریزید. برای نتیجه دهی بهتر می توانید روغن پرتقال خالص را با روغن زیتون یا روغن هسته انگور به اندازه مساوی ترکیب کنید و به ناخن ها بمالید. قبل از استفاده مقداری روغن پرتقال را بر روی پوست امتحان کنید و در صورت نداشتن حساسیت از آن استفاده نمایید.

حذف قارچ ناخن ها

  • روغن اورگانو و کمک به درمان قارچ ناخن:

روغن اورگانو یا همان روغن پونه کوهی روشی برای از بین بردن سریع قارچ در ناخن هاست که بسیار پیشنهاد می شود. این روغن دارای خواص بسیاری از جمله خاصیت های ضد ویروسی، ضد انگلی، ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی است که برای درمان و رفع قارچ بسیار مفید است. علاوه بر این اورگانو باعث درخشش و ظاهری زیبا در نان ها می شود. برای استفاده از آن کافیست اورگانو را با مقدار بیشتری روغن زیتون مخلوط کرده و به کمک پنبه یا قطره چکان به ناخن ها بمالید و هر روز این کار را تا بهبودی کامل چندین مرتبه انجام دهید.

  • استفاده از سرکه سفید:

سرکه سفید ماده ای است که در اکثر خانه ها یافت می شود و ساده ترین راه برای برطرف کردن قارچ ناخن می باشد. این ماده هیچ عارضه ای نداشته و با داشتن خاصیت ضد قارچی برای برطرف کردن قارچ های ناخن بسیار مفید می باشد. می توانید سرکه سفید را به تنهایی و یا با مخلوط کردن با جوش شیرین استعمال نمایید. برای استفاده دو پیمانه آب را با یک پیمانه سرکه سفید مخلوط کرده و ناخن قارچی را در آن فرو برید ممکن است کمی ناخوشایند باشد که می توانید آب بیشتری اضافه کنید و چند دقیقه بگذارید بماند سپس ناخن ها را شسته و خشک نمایید. از سرکه سیب نیز می توانید برای اینکار استفاده نمایید.

رفع قارچ ناخن ها

  • استفاده از سیر یا عصاره ی سیر:

سیر کاربردهای زیادی برای سلامتی داشته و استفاده از آن در هر صورت بدون فایده نیست. یکی از کاربردهای آن برطرف کردن عفونت های قارچی است که به دلیل ترکیبات قدرتمند سر بسیار نتیجه بخش می باشد. برای استفاده از سیر می توان آن را خورد و یا می توانید مقداری روغن سیر را با سرکه سفید (به یک اندازه) مخلوط کرده و بر روی ناخن ها بمالید و سپس با دستمال یا باندی تمیز روی آن را بپوشانید. بعد از چند ساعت نتایج خوبی خواهید گرفت. در صورت نداشتن روغن سیر می توانید چند حبه سیر را خرد کرده و با روغن زیتون ترکیب نمایید و بر قسمت مبتلا به قارچ بمالید.

  • استفاده از روغن اسطوخودوس:

یکی دیگر از روش های رفع قارچ ناخن استفاده از روغن اسطوخودوس می باشد. اسطوخودوس دارای ترکیبات ضد قارچی است که باید در یک دوره زمانی منظم استفاده شود تا نتیجه درست حاصل گردد. علاوه بر ضد قارچ بودن اسطوخودوس خواص ضد حساسیت و ضد عفونی کنندگی نیز دارد که در درمان قارچ ناخن ها موثر می باشد. برای استفاده از اسطوخودوس مقداری از آن را با روغن درخت چای به اندازه مساوی ترکیب نمایید و سپس به کمک پنبه به محل مورد نظر خود بمالید . بگذارید تا یک شب باقی بماند از جوراب برای پا و یا دستمالی تمییز برای پوشاندن دست ها استفاده نمایید. اینکار را به مدت ۳ تا ۵ روز انجام داده تا ناخن هایتان کاملا بهبود یابند.

حذف کردن قارچ های ناخن

  • آب لیمو و درمان قارچ ناخن:

آب لیمو ماده ای آشنا برای درمان بسیاری از مشکلات است که کمتر کسی از خواص آن بی خبر است. در صورت داشتن مشکل قارچ می توانید از عصاره ی لیمو استفاده کرده و نتیجه بگیرید. اسید سیتریک موجود در لیمو درمانی عالی برای برطرف کردن قارج ناخن است که در مدت کوتاهی باعث پیشگیری از رشد قارچ ها می شود. همچنین آب لیمو دارای خواص ضد قارچی و ضدعفونی کنندگی بسیاری است. مقداری از آب لیمو را بر روی ناخن ها مالیده و حدو ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بگذارید بماند سپس با آب ولرم بشویید. بعد از یک ماه استفاده مداوم از آب دیگر اثری از قارچ ها باقی نخواهد ماند.

برطرف کردن قارچ های ناخن

  • عصاره ی برگ زیتون:

عصاره ی برگ درخت زیتون نیز یکی از روش های مناسب برای رفع بوی بد قارچ و عفونت و همچنین برطرف کردن قارچ ناخن می باشد. این ماده دارای خاصیت های ضد میکروبی، ضد باکتریایی و خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی بسیاری است که در کاهش قارچ ها بسیار تاثیر گذار می باشد همچنین این عصاره خاصیت سم زدایی بی نظیری دارد.

  • استفاده از روغن علف لیمو:

از روش های دیگر خانگی برای برطرف کردن قارچ ناخن استفاده از روغن علف لیمو است که با داشتن رایحه لیمو برای رفع بوی قارچ بسیار موثر است. این روغن دارای خواص ضد میکروبی و ضد عفونی کننده نیز می باشد و برای رفع شکنندگی و سیاهی و شکل نازیبای ناخن ها بسیار مفید است.

راه هایی برای رفع قارچ ناخن

  • نمک و ترکیب آن با روغن زیتون:

نمک ماده ای است که دارای تاثیرات طبیعی و اثر بخشی برای بسیاری از مشکلات پوستی است. فرو کردن پاها در آب دریای شور یکی از بهترین روش های رفع قارچ ناخن و پوست می باشد. برای استفاده از نمک می توانید از آب اکسیژنه کمک گرفته و ناخن ها را در آن فرو ببرید. و بعد از آن نیز می توانید از نمک دریا استفاده کرده و سپس بشویید. همچنین از ترکیب نمک و روغن زیتون به صورت مستقیم روی قارچ ها نیز می توانید استفاده کنید.

درمان و حذف قارچ از ناخن ها

  • استفاده از آرد ذرت:

یک فنجان آرد ذرت را با دو لیتر آب مخلوط کرده و اجازه دهید یک ساعت بماند، سپس ناخن ها و یا پاهای خود را در به مدت نیم ساعت در آن فرو برده و بعد آبکشی و خشک نمایید. به این روش به تدریج قارچ ها کنترل شده و کم کم از بین خواهند رفت. هفته ای یکبار از این روش تا بهبودی کامل استفاده نمایید.

  • استفاده از دهانشویه لیسترین:

لیسترین یکی از محصولات عالی در رابطه با بهداشت دهان و دندان می باشد که برای رفع قارچ ناخن نیز از آن استفاده می شود. این دهانشویه خواص ضد میکروبی قوی داشته که قارچ های ناخن را از بین می برند. ترکیبات الکلی و ضد عفونی کنندگی لیسترین بسیار مفید برای رفع قارچ می باشد. برای استفاده کافیست مقداری از دهان شویه را با آب مخلوط کرده و ناخن ها را برای ۱۵ دقیقه در آن فرو برید بعد از آن ناخن ها را خشک کرده و این کار را هر روز انجام دهید.

قارچ ناخن ها و رفع آنها

  •  سیب زمینی و درمان قارچ پا:

سیب زمینی یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن قارچ ناخن است که کاملا بی ضرر و بدن مشکل است. سیب زمینی دارای خواص بسیار ضد قارچی است که به راحتی در دسترس و قابل استفاده است. از مخلوط سیب زمینی رنده شده و زرد چوبه بر روی قارچ ها استفاده کرده و بگذارید تا ۸ تا ۹ ساعت بر روی محل باقی بماند. زرد چوبه به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد عفونی کنندگی برای برطرف کردن قارچ بسیار مفید بوده و در کنار سیب زمینی یا روغن زیتون نتیجه بهتری می دهد.

  • استفاده از آب پیاز:

پیاز بجز بوی بد هیچ نوع مشکلی نداشته و برای بسیاری از مشکلات بسیار مفید است. استفاده از آب پیاز برای رفع قارچ ناخن بسیار نتیجه بخش بوده و عفونت های سخت ایجاد شده را برطرف می نماید. آب پیاز را مستقیما بر روی ناخن ها مالیده و بگذارید بماند. برای نتیجه گیری بهتر چند بار در روز این عمل را انجام دهید.

کمک به حذف قارچ از ناخن ها

روش های پیشگیری از قارچ ناخن

برای پیشگیری از قارچ ناخن روش های زیر را به کار ببندید:

تمیز نگه داشتن دائمی پاها و خشک کردن آنها.

استفاده از جوراب خشک و تمیز و عدم استفاده از جوراب های تنگ.

کوتاه و تمیز نگه داشتن ناخن ها و بازی نکردن با گوشه های ناخن.

تعویض به موقع کفش های ورزشی.

عدم استفاده از شوینده های قوی و جلوگیری از نگه داشتن دست ها یا پاها برای طولانی مدت در آب.

درمان و پاک کردن ناخن از قارچ

درمان پزشکی قارچ ناخن

برای برطرف کردن قارچ در ناخن ها علاوه بر روش های خانگی، درمان های پزشکی وجود دارد که با برخی از آنها آشنا می شویم:

  • درمان های موضعی:

برخی از درمان های موضعی برای رفع قارچ پا عبارتند از: محلول موضعی سیکلوپیروکس ۸ درصد، افینوکونازول یا جوبلیا، تاوابورول یا کریدین.

  • درمان با داروهای خوراکی:

برخی درمان های خوراکی برای درمان قارچ پا شامل گریزئوفولوین، تربینافین، ایتراکونازول و فلوکونازول می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو