کتاب برای کودکان، خودیاری را آموزش دهید

منبع: نی نی بان

150

1398/12/7

17:35


مواجهه با موقعیت‌های سخت و خطرناک، از وضعیت‌­های ناگزیر زندگی است و ما باید مهارت­‌هایی را به کودکان خود بیاموزیم که در این موقعیت­‌ها، دچار کمترین آسیب شوند و بیشترین مراقبت را دریافت کنند. بتوانند با دیگران همدلی کنند و در برنامه­‌های گروهی و رفتارهای جمعی شرکت کنند. لازمه چنین مهارتی، تمرین و آموزش در زمان آرامش است. وقتی اضطراب چندانی حاکم نیست و زندگی دارای نظم روزمره است؛ کودکان بهتر می‌­آموزند و در زمان لازم، با کمک والدین و یادآوری آموخته‌­هایشان، عملکرد بهتری خواهند داشت.
به عنوان والد یا مربی، باید برای آموزش مهارت­های خودیاری و مراقبت از خود، کاملا تمرین کنیم و اضطراب و هیجانات منفی خود را مدیریت کنیم. با استرس یا عصبانیت، کودک نه تنها چیزی یاد نمی‌­گیرد؛ بلکه متوجه می­‌شود در مواقع بحرانی نمی‌تواند روی کمک و قدرت شما حساب کند. گاهی این فهم، باعث می‌­شود کودک از بحران‌هایش با شما حرف نزند؛ یا مدام شما را دچار تنش کند و با کنترل کردن شما، در روند تربیتی و آموزشی سالم خانواده، اختلال پدید آورد.
با توجه به اینکه کشور ما نیز همچون بسیاری از مناطق دنیا، دچار شیوع بیمار کرونا شده است و مدارس و مهدکودک­‌های برخی از نقاط کشور در این هفته تعطیل خواهند بود؛ پرداختن به این موضوع و معرفی کتاب­‌های مرتبط با آن، به روشن­‌تر شدن ذهن همگی ما در برخورد درست با کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد.

کتاب به دنبال ردپای مامان
نویسنده : فردریک اِستِر
مترجم : مهناز عسگری
انتشارات علمی و فرهنگی، 1395
مخاطب : کودکان 4 تا 7 ساله
یک از سخت‌­ترین موقعیت‌ها برای کودکان، دوری از مادر و تنها ماندن در خانه است. مخصوصا اگر دو کودک در خانه داشته باشیم و یکی را به دیگری بسپاریم. همواره از کودک بزرگتر انتظار می‌­رود خواهر یا برادر بزرگترش را مدیریت کند و بدخلقی‌­های او را با بازی و سرگرمی، تحمل کند. قطعا هرکسی که در حود در کودکی چنین تجربه‌­ای را دارد، می‌­داند این موقعیت برای هر دو کودک چقدر دشوار و پرچالش است. دو بچه جوجه تیغی که بعد از رفتن مادرشان به بازار در خانه تنها مانده‌­اند، از اینکه مادر دیر کرده و در زمانی که آنها فکر می­‌کنند بازنگشته؛ نگران می‌­شوند. بچه کوچکتر گریه و بی‌قراری می­‌کند و تصمیم می­‌گیرند به دنبال ردپای مادر بروند و او را بیابند. کتاب حاوی پیام‌های همدلی و همراهی خواهرها و برادرها، توجه و دقت به نشانه‌­های محیطی، کمک گرفتن از دیگران هنگام برخورد مشکل، و انتخاب واکنش‌های فعال در برابر مشکلات و چالش‌ها است.
 
کتاب احترام (مهارت های زندگی جلد اول)
نویسندگان : تد اونیل، جنی اونیل
تصویرگر : آر. دبلیو. الی
مترجم : برزو سریزدی
انتشارات صابرین، 1393
مخاطب : کودکان 3 تا 7 ساله
کودکان در این کتاب با اصول اولیه مهارت­های ارتباط بین فردی آشنا می­‌شوند. آشنایی با این مهارتها و به‌­کار بردن روزمره آنها، کمک می­‌کند در مواقع سخت و بحرانی نیز توان روحی خود را حفظ کنند و ابزارهای کافی برای ابراز هیجان­‌ها و کمک خواستن یا کمک کردن به دیگران داشته باشند. کتاب از مبحث مهم احترام آغاز می­‌کند و لزوم برقراری ارتباط احترام­‌آمیز را بیان می­‌کند. در کنار بیان دلایل و روش‌های برخورد احترام­‌آمیز، به کودک یاد می­‌دهد که باید تفاوت­های میان خود و دیگران را ببینیم و بپذیریم و برای رفتار محترمانه حتما قرار نیست همه شبیه یکدیگر رفتار کنند. بنابراین در نتیحه احترام، کودک همدلی و همراهی با دیگران را می‌­آموزد.
در بخش بعدی به انصاف، کاربرد خشم و توان محافظت از خود در موقعیت­‌های بروز خشم و پرخاشگری می‌­پردازد و کودک را با موقعیت­‌های مهم و تکراری بروز این احساسات و عواطف آشنا می­‌کند. کودک می‌­آموزد در این موقعیت‌­ها نیز چگونه احترام خود و دیگران را حفظ کند و در واقع حتی موقع بروز خشم نیز از خود محافظت کند.

کتاب اوضاع خیلی خراب است (کتابی درباره امید)
نویسنده : مارک منسن
مترجم : سمانه پرهیزگاری
انتشارات میلکان،1398
مخاطب : بزرگسالان
اوضاع خیلی خراب است
زندگی مدرن با تلاش ما برای یافتن شادی و شاد ماندن به هر قیمتی تعریف می‌­شود. گویی اصلا هدف از زندگی، شاد بودن و حذف کامل غم و سختی است. چیزی که قطعا غیرممکن است و با ذات ناپایدار، پیش‌­بینی‌­ناپذیر و متغیر زندگی ناسازگار است. چیزی که در شبکه­‌های مجازی و آرزوها و امیال افراد می­‌بینیم؛ تمایل افراطی به شادی و خوب کردن همه چیز است. در حالی که مشکل اصلی در بی‌قراری و ناآرامی ما است. اینکه نیاز داریم همه عوامل را کنترل کنیم و از تجربه رنج فرار کنیم. نویسنده معتقد است ما معنایی برای رنج‌های ناگزیر زندگی نداریم؛ می­‌دانیم ذات زندگی همراه با رنج و درد است و مهمترین وظیفه ما این است که توان زندگی و لذت بردن از آن به رغم رنج­ها و سختی­‌ها را در خود پرورش دهیم. به نظر منسن، خوب زندگی کردن، به معنای فرار کردن از رنج‌­ها نیست، چون نه تنها امکان‌­پذیر نیست؛ بلکه هدف از زندگی، رنج کشیدن برای معنای درست است.
کتاب به ما می­‌آموزد که زندگی با امیدواری، ارزش اصیل و معنای واقعی­‌تری به آن می­‌دهد. چیزی که با جستجوی لذت الزاما به دست نمی­‌آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو