آموزش طرز تهیه حمص لبنانی با نخود و ارده کنجد خوشمزه

منبع: نمکستان

128

1398/12/12

00:32


حمص هم مانند پیتزا و ماکارونی و همبرگر و سایر غذاهای غیر ایرانی دیگر، کم کم در سفره غذای ایرانیها راه خودش را باز کرده است.

نمکستان: حمص هم مانند پیتزا و ماکارونی و همبرگر و سایر غذاهای غیر ایرانی دیگر، کم کم در سفره غذای ایرانیها راه خودش را باز کرده است. این غذا که البته می توان به آن پیش خوراک نیز گفت رگ و ریشه های عربی دارد و در خاورمیانه و لبنان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. ارده و نخود موجود در حمص علاوه بر اینکه از خاصیت غذائی بالایی برخوردار است میتواند در روزهای سرد سال شما را  گرم نگهدارد.

مواد لازم برای تهیه حمص :

نخود خام۲۰۰ گرم
ارده کنجد ۳ قاشق غذاخوری
روغن زیتون  ۳ قاشق غذاخوری
لیمو ترش۲ عدد
سیر۱ حبه
نمک و فلفلبه میزان دلخواه

طرز تهیه حمص لبنانی با نخود و ارده کنجد

آموزش طرز تهیه حمص :

قبل از تهیه حمص لازم است گفته شود که شما باید از شب قبل نخودتان را خیس کنید و آبش را نیز زود به زود عوض نمائید. این کار به خاطر این است که هم نخود زودتر بپزد و هم نفخ آن گرفته شود. حبوباتی همچون نخود دارای نفخ بسیار بالائی است که شما با این کار میتوانید به راحتی از شر آن خلاص شوید. البته میتوانید زمانی که نخودتان در حال پختن است یک خیار نیز در آن بیندازید تا نفاخی نخود را از بین ببرد.

برخی نیز از کنسرو نخود برای تهیه این غذا کمک میگیرند که بهتر است تا میتوانید از این کار اجتناب کنید. زیرا کنسروها دارای مواد نگهدارنده هستند که بسیار برای سلامتی بدن زیانبار است.حالا میرویم سراغ نحوه درست کردن حمص

نخودهایمان را که از شب قبل خیسانده بودیم و آبش را نیز چندین بار عوض کرده بودیم را داخل آبکش میریزیم تا آبش خارج شود و بعد آن را در داخل قابلمه ای که از آب پرشده قرار داده و با حرارتی ملایم میگذاریم تا بپزد. البته اگر پوست نخود را بعد پختن جدا کنیم هم غذایمان زود هضم تر است و هم از نفخ آن راحت میشویم.

نخود پخته را به همراه یک حبه سیری که داشتیم داخل مخلوط کن میریزیم تا هم نخودمان به حالت پوره دربیاید و هم سیر و نخود حسابی باهم مخلوط شوند. اگر مخلوط کن و یا غذاساز ندارید هیچ نگران نباشید شما میتوانید با گوشت‌کوب و یا قاشق، نخود را به حالت پوره دربیاورید و سیر را نیز رنده کنید و با نخود مخلوطش کنید.

طرز تهیه حمص خانگی

در ظرف مناسبی، ارده کنجد، سه قاشق غذاخوری روغن زیتون،آب لیمو ترش و نمک و فلفل را با هم ترکیب میکنیم. در این مرحله میبایست این مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنیم تا ترکیب یکدستی به دست آید.

حال، نخودمان که به حالت پوره درآمده و با سیر مخلوطش کردیم را به ترکیب ارده مان اضافه نموده و باز هم همه این مواد را داخل مخلوط کن میریزیم و میگذاریم همه مواد یکدست با یکدیگر ترکیب شوند. بدین ترتیب حمص آماده خوردن می شود.

می توانید با کمی فلفل قرمز پودر شده تازه و روغن زیتون، جعفری، سماق و نخود پخته شده، حمص تان را شکیل تر کنید. نکته قابل توجه در این مرحله این است که اگر احساس کردید حمص تان خشک است و حالت روان ندارد میتوانید از همان آبی که قبلا با آن نخودتان را پختید به این ترکیب اضافه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو