دره لوآر فرانسه، حافظ قلعه های تاریخی فالک سیاه

دره لوآر فرانسه، حافظ قلعه های تاریخی فالک سیاه


منبع: همگردی

213

1398/12/23

15:01


یکی از نمادهای شوکت و عظمت حکومت ها و پادشاهان، قصر و قلعه هایی بوده که در میان آن ها می زیسته و حکمرانی می کرده اند. برخی از این قلعه ها، حکم دژهای دفاعی شهرهای مهم را بازی می کردند که علاوه بر مراقبت و حفاظت از خاندان پادشاهی، مراقبت از شهرها را هم برعهده داشتند. قلعه ها با داشتن راه های مخفی و سیاه چال های مخوف همواره محل مناسبی بوده اند برای داستان بافی و افسانه سرایی توسط کسانی که راه به درون این قلعه های تو در تو نداشته اند. تعدادی از این قلعه های افسانه ای در دل دره لوآر کشور فرانسه قرار دارند که در حال حاضر یکی از بی مثال ترین مکان های گردشگری محسوب می شوند، مجموعه قلعه هایی که فالک سیاه آن ها را بنا نهاد و وقوع یک ازدواج پنهانی در میان دیوارهای آن، تاریخ را جور دیگری رقم زد. برای آشنایی بیشتر با قلعه های دره لوآر فرانسه Loire Valley ما را همراهی کنید.

قلعه های دره لوآر فرانسه

فالک سیاه که بود؟

کنت آنژو یا همان فالک نرا که فالک سوم کشور فرانسه بود، به نام فالک سیاه شهرت داشت. او موسس خاندان مشهور پلانتاژنه در این کشور بوده که سازنده اولین دژ سنگی این سرزمین در مجموعه قلعه های دره لوآر Loire Valley هست. فالک سیاه در قرن 10 میلادی عمارت تاریخی و بی نظیر Langeais را در مجموعه اصلی بنا کرد. نوادگان فالک سوم و همچنین ریچارد شیردل در قرن 12 میلادی این قلعه را گسترش دادند تا امروزه یکی از باشکوه ترین بناهای تاریخی و گردشگری باشد.

فالک سیاه که بود؟

ازدواج پنهانی در 16 دسامبر 1491 میلادی، تاریخی که تاریخ کشور فرانسه را تغییر داد

در حالیکه طبق پیش بینی ها قرار بود شاه شارل هشتم با یکی از اعضای سلطنتی ازدواج کند و همه بزرگان کشور فرانسه منتظر اعلام این خبر بودند، ناگهان در تاریخ 16 دسامبر سال 1491 میلادی، در میان قلعه های دره لوآر فرانسه Loire Valley جشنی برپا شد که خبر از ازدواج شاه شارل هشتم با آن از بریتانی را اعلام می کرد، ازدواجی که تا لحظه آخر پنهانی باقی مانده بود و نایب السلطنه وقت، خواهر شارل هشتم مقدمات آن را فراهم آورده بود. عروس روز قبل، پنهانی وارد یکی از قلعه های دره لوآر فرانسه Loire Valley شده و این ازدواج باعث اتحادی ابدی میان دو کشور فرانسه و بریتانی گردید. در حقیقت، تاریخ در میان قلعه های دره لوآر فرانسه Loire Valley راه خود را تغییر داد و شاید جهان بدون این ازدواج، امروز جور دیگری بود.

ازدواج پنهانی در 16 دسامبر 1491 میلادی، تاریخی که تاریخ کشور فرانسه را تغییر داد

تاریخچه قلعه ای که فالک سیاه در دره لوآر کشور فرانسه بنا کرد

قلعه Langeais که در طول تاریخ صاحبان فراوانی را به خود دیده، ترمیم و بازسازی های بسیاری را هم از سر گذرانده است. این دژ سنگی و دفاعی دره لوآر که به دستور فالک سیاه بنا شد، دارای برجی باستانی و قدیمی بوده که به سیاه چال فالک سیاه مشهور است. شاه لویی یازدهم اولین پادشاهی بود که در قرن پانزدهم میلادی، بخش اصلی قلعه Langeais را آشکار کرد.

تاریخچه قلعه ای که فالک سیاه در دره لوآر کشور فرانسه بنا کرد

سرنوشت قلعه دیگر دره لوآر کشور فرانسه که نصیب تازه داماد شد

شاه شارل هشتم در سال 1490 میلادی قلعه ای در غرب دره لوآر که عمارتی ناتمام از مولن (Chatwau de Moulin) بود را به عنوان هدیه به یکی از دوستانش به نام فیلیپ داد. این هدیه به دلیل نجات جان شاه در نبرد تاریخی فورنوو (Fornovo) بود. دیوارهای کوتاه و خندق عظیم از ویژگی های این قلعه بود. لویی سیزدهم در قرن 17 میلادی این قلعه را بازسازی کرد تا امروزه یکی از پر طرفدارترین قلعه ها باشد.

سرنوشت قلعه دیگر دره لوآر کشور فرانسه که نصیب تازه داماد شد

قلعه مونترسور، قلعه دیگری که به دستور فالک سیاه ساخته شد

قلعه مونترسور (Chateau de Montresor) در مجموعه قلعه های دره لوآر کشور فرانسه جایی ندارد، بلکه در تورن (Touraine) واقع شد. اهمیت تاریخی این قلعه به دو دلیل است. نخست اینکه این عمارت در قرن 11 میلادی به دستور فالک سیاه، صاحب اولین دژ سنگی مجموعه قلعه های دره لوآر ساخته شد. دوم اینکه صاحب بعدی این قلعه کسی نبود جز مسئول ترتیب دادن عروسی تاریخی شاه شارل هشتم که داستانش بیان گردید. این شخص که ایمبرت باتارنی (Imbert de Batarnay) نام داشت، از نوابغ و استعدادهای کم نظیر دربار وقت کشور فرانسه بود که توانست خزانه دار چهار پادشاه در این کشور باشد. لویی یازدهم، شاه شارل هشتم و فرانسیس اول پادشاهانی بودند که وی مستشار و خزانه دار آن ها بود. او این قلعه خارج از دره لوآر را در قرن 15 میلادی خریداری کرد. طی حکومت های بعدی، عمارت مونترسور که روزگاری فالک سیاه دستور ساختش را صادر کرد، صاحبان دیگری یافت و با شروع انقلاب فرانسه رو به ویرانی رفت. اما یک کنت ثروتمند لهستانی در سال 1849 میلادی این قلعه را خرید. این مالک جدید که به دوستی خود با ناپلئون سوم می بالید، کسی نبود جز خاویر برانیکی (Zavier Branicki). نوادگان برانیکی همچنان صاحب قلعه فالک سیاه هستند و هر از گاهی درهای قلعه را برای بازدید باز می کنند.

قلعه مونترسور، قلعه دیگری که به دستور فالک سیاه ساخته شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو