سازمان ملل خواستار کمک جامعه جهانی به ایران شد

47

1398/12/24

19:29


سازمان ملل خواستار کمک جامعه جهانی به ایران شد

سلامت نیوز:دوجاریچ، سخنگوی سازمان ملل: دبیرکل سازمان ملل متحد از شرایط ایران که دچار کمبود دارو و تجهیزات پزشکی است، آگاهی کامل دارد و می‌داند که این شرایط مقابله با شیوع بیماری کووید-١٩ را بسیار دشوارتر می‌کند.

به گزار سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،آنتونیو گوتریش از جامعه بین‌المللی می‌خواهد «تلاش‌های ایران را در این مقطع حساس پشتیبانی و تسهیل کنند» سخنگوی سازمان ملل متحد از تمامی کشورهای عضو این سازمان خواست تا از تلاش‌های ایران برای مقابله با ویروس جدید کرونا حمایت کنند. استفان دوجاریچ در کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته برگزار شد در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت که دبیرکل سازمان ملل نامه وزیر امور خارجه ایران را دریافت و نسبت به شیوع این ویروس در ایران با توجه به آمار بالای مبتلایان ابراز نگرانی کرده است.

دوجاریچ گفت: «او با دولت و مردم ایران در تلاش‌هایشان برای مبارزه با شیوع بیماری ابراز انسجام کرده و می‌کند و به اعتقاد من قدردان تلاش‌هایی است که آنها در این زمینه کرده‌اند.»دوجاریچ در ادامه گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد از شرایط ایران که دچار کمبود دارو و تجهیزات پزشکی است، آگاهی کامل دارد و می‌داند که این شرایط مقابله با شیوع بیماری کووید-١٩ را بسیار دشوارتر می‌کند. به گفته دوجاریج، آنتونیو گوتریش از جامعه بین‌المللی می‌خواهد «تلاش‌های ایران را در این مقطع حساس پشتیبانی و تسهیل کنند».

سخنگوی سازمان ملل همچنین از پاسخ‌دادن به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا تحریم‌های آمریکا مانعی برای مبارزه با ویروس کرونا در ایران است و منشور ملل متحد و منشور سازمان بهداشت جهانی را نقض می‌کند، خودداری کرد و گفت که «فکر می‌کنم باید شما را به سازمان بهداشت جهانی ارجاع دهم».وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد تحریم‌های آمریکا را مانع اصلی مبارزه ایران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خواند و خواستار برداشته‌شدن آنها شد.

ظریف در این نامه تأکید کرد که تحریم‌های ایالات متحده تجارت قانونی را با مشکل روبه‌رو کرده و پیش‌شرط‌های مقامات آمریکا برای جلوگیری از فروش دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام بشردوستانه، مانعی بر سر راه مبارزه با شیوع ویروس کووید-١٩ ایجاد کرده است. ظریف در این نامه با ارسال رونوشت آن برای روسای سازمان‌های بین‌المللی و همتایان خود در سراسر دنیا با اشاره به اقدامات غیرقانونی آمریکا ازجمله مانع‌تراشی این کشور در استفاده ایران از فناوری اطلاعات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل این کشور انتقاد کرد. ظریف همچنین در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که جهان دیگر نمی‌تواند در برابر تروریسم اقتصادی آمریکا که با تروریسم پزشکی پیوند خورده، سکوت کند.

از جمله مواردی که شامل تحریم‌ها شده، حذف اپلیکیشن اندرویدی از گوگل ‌پلی برای کمک به تشخیص این بیماری در خانه به جای رفتن به بیمارستان است. گوگل پلی مدتی است که اجازه حساب‌های ایرانی برای ارایه اپلیکیشن‌های خود را از طریق این سامانه لغو کرده است. ظریف همچنین در پیامی توییتری با انتشار لیستی از اقلام بهداشتی مورد نیاز و ضروی برای ویروس کرونا نوشت: «پرسنل بخش پزشکی ایران در خط مقدم مقابله با کووید-١٩ هستند.

تلاش‌های آنها به دلیل کمبود‌های گسترده ناشی از محدودیت دسترسی مردم به دارو/ تجهیزات پزشکی با موانعی روبه‌رو است. ویروس‌ها تبعیض قایل نمی‌شوند. انسان هم باید همین‌گونه باشد.» از موارد این لیست می‌توان به‌هزار رقم دستگاه تنفس مصنوعی، ١٢‌میلیون ماسک ان‌-٩٥ و صد‌میلیون دستکش یک‌بار مصرف اشاره کرد. روز پنجشنبه نیز محمدجواد ظریف در پیامی توییتری از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا درخواست کمک کرد و نوشت:

«رئیس صندوق بین‌المللی پول گفته است که کشورهای متأثر از ویروس کرونا به وسیله «ابزار سریع مالی» مورد حمایت قرار خواهند گرفت. بانک مرکزی ایران خواهان دسترسی فوری به این تسهیلات است». ظریف در ادامه از صندوق بین‌المللی پول و هیأت‌مدیره آن خواست تا به مسئولیت این سازمان پایبند باشند و گفت که آنها باید «در طرف صحیح تاریخ بایستند و مسئولانه عمل کنند». پیشتر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده بود که برای مقابله با ویروس کرونا بسته کمکی به ارزش ٥٠‌میلیارد دلار را در نظر گرفته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو